Portal V10  »  Aktualności  »  SsangYong Torres dotarł do Polski. Jak wypada zaskakujący SUV z Korei na żywo? Kiedy w salonach?

SsangYong Torres dotarł do Polski. Jak wypada zaskakujący SUV z Korei na żywo? Kiedy w salonach?

2023-02-04 - R. Zakrzewski     Tagi:

SsangYong świetnie zakończył rok 2022 na polskim rynku, a 2023 już zaczyna od mocnego uderzenia. Do naszego kraju dotarł pierwszy, przedprodukcyjny egzemplarz wyjątkowo odważnie stylizowanego modelu Torres, który ma zapowiadać nową erę w historii tego producenta. Oto czego udało nam się dowiedzieć na premierze.

Rok 2022 był trudnym okresem dla branży motoryzacyjnej, ale dla SsangYonga był to czas rewelacyjnego wzrostu w Europie. Przez poprzednie 12 miesięcy auta tej marki trafiły do aż 18,5 tysiąca nowych nabywców, co stanowi wzrost o 50% wobec roku 2021. Ważnym odbiorcą w tej skali jest Polska: trafia tu blisko co dziesiąte auto na całym kontynencie. Miniony rok SsangYong zamknął u nas wynikiem 1706 sprzedanych aut, co stanowi wzrost aż o 400%.

Duża w tym zasługa nowego importera tej marki na polskim rynku, spółki SsangYong Auto Polska. W krótkim czasie rozwinęła ona sieć dealerską z 10 do aż 33 punktów rozproszonych po wielu lokalizacjach na terenie całej Polski. W tym roku firma gra o jeszcze wyższą stawkę, to jest przebicie wyniku 2000 sprzedanych aut.

Pomóc ma w tym między innymi zupełnie nowy model Torres. Polska jest pierwszym krajem w Europie, w którym prezentowany jest ten oryginalny SUV. Udało nam się go dokładnie zbadać - poniżej zamieszczamy fakty i opinie dotyczące tego, jak duży jest SsangYong Torres, jakie ma wyposażenie, jakie silniki, ile może kosztować na polskim rynku i kiedy pojawi się w salonach.

Jaki jest SsangYong Torres? Pierwszy kontakt, opinia

Proporcje samochodu są na tyle nietypowe, że nawet w osobistej konfrontacji trudno ocenić jego rzeczywisty rozmiar. Na pewno jest duży - ale jak bardzo? Model ten bazuje na produkowanym od 2019 roku modelu Korando, ale płyta podłogowa została tu wydłużona aż o 25 cm. Torres mierzy więc 4700 mm. To jest o 10 cm więcej od Toyoty RAV4, a nawet 2 cm więcej od Nissana X-Trail.

Nowy model SsangYonga aspiruje do wyższych sfer motoryzacji również detalami. Klientom oferowane są felgi w rozmiarze od 17 do nawet 20 cali. Na nadwoziu pojawiają się elementy matowe i opcja dwukolorowego malowania. Tapicerka kabiny tymczasem występuje w czterech kolorach, a elementy wykończenia w kolejnych trzech.

W projekcie Torresa dużo się dzieje i wiele rzeczy coś tu udaje. Uchwyty na masce pełnią rolę wyłącznie estetyczną. Czerwony element na zderzaku nie uchwyt sam w sobie, a tylko zaślepka, za którą kryje się prawdziwe ucho.

Sześciokątna nakładka na klapę bagażnika to tylko atrapa, która ma przywołać na myśl pełnoprawne koło zapasowe znajdujące się w tym miejscu w prawdziwych terenówkach. Nawet klamkę do otwierania klapy bagażnika umieszczono jak w nich po boku, z prawej strony, ale sama klapa otwiera się już elektrycznie do góry.

Uwagę przykuwa grill w stylu Jeepa, ale być może SsangYong ma przynajmniej moralne prawo do jego wykorzystywania - w końcu pierwszy model tej marki, Korando z roku 1983, też było inspirowane Jeepem CJ.

W środku jest już trochę spokojniej, choć i tu znajdziemy wiele nowości: wyświetlacz 12,5 cala pełniący rolę zegarów za kierownicą, oraz kolejny, dziewięciocalowy, pośrodku deski rozdzielczej. Nowy jest również projekt kierownicy, która przybrała kształt zaokrąglonego prostokąta.

Ogólne wrażenie w środku pozostało jednak takie samo jak w znanych już modelach tej marki. Wnętrze jest wykonane solidnie, poprawne pod względem ergonomicznym, ale zastosowane materiały są o krok za tym efektem, w który celują producenci z Europy (a teraz coraz częściej również z Korei Południowej i Japonii). Pozostawanie krok za modą ma też jednak dobre strony: cieszy obecność w nowym modelu dużych przycisków i tradycyjnych pokręteł do obsługi systemu audio (centralny ekran jest też przy tym dotykowy).

Zgodnie z pielęgnowaną od wielu generacji aut tej marki tradycją dobrze zaopiekowano się pasażerami tylnej kanapy. Jest ona podgrzewana i ma dwustopniową regulację kąta nachylenia oparcia. Znajdują się tu również rolety tylnych szyb i osłonięte progi. Miejsca jest pod dostatkiem, choć przywoływana (a krótsza) Toyota RAV4 ma go w tym obszarze więcej.

Bagażnik jest długi, choć płaski (pod podłogą znajduje się miejsce na koło zapasowe). Według danych, jakimi dysponuje na tę chwilę polski importer, bagażnik dysponuje pojemnością od 703 do 1662 litrów, choć na oko sądzimy że nie może to być wartość liczona tą samą metodą VDA, którą posługują się zwykle producenci aut w Europie - przy tym sposobie liczenia prawdopodobnie wynik będzie mniejszy.

SsangYong Torres: jakie ceny i kiedy w Polsce?

Nie znamy też jeszcze polskich cen tego ciekawego modelu. Na tych rynkach, w których wchodzi on już do sprzedaży (prezentowany egzemplarz przybył nad Wisłę prosto z Chile), jest on droższy o około 1/3 od podstawowego modelu Korando. W polskich realiach oznaczałoby to start z pułapu poniżej 150 tys. zł - a więc ceny bazowej wersji Toyoty RAV4.

Członek zarządu SsangYong Auto Polska Jerzy Prządka zaznacza jednak, że reprezentowana przez niego marka nie chce być już kojarzona wyłącznie z niską ceną. Można się spodziewać, że również dobre wyniki sprzedaży przyczynią się do zaostrzenia polityki cenowej importera.

Pomimo tak ambitnych założeń pod maską Torresa będzie lądował stosunkowo mało wyszukany i równie mało ekonomiczny silnik 1.5 T-GDI o mocy 163 KM. Będzie go można łączyć z napędem na przód lub na cztery koła (z blokadą), ze skrzynią ręczną lub sześciostopniowym, japońskim automatem Aisin.

Pełne dane techniczne tego modelu i jego ceny poznamy bliżej rynkowego debiutu Torresa, który jest zapowiedziany na przełom sierpnia i września. Co ciekawe, już w listopadzie ma do wariantu benzynowego dołączyć odmiana elektryczna. SsangYong naprawdę przeprowadza ofensywę na każdym froncie.




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

SsangYong Torres dotarł do Polski. Jak wypada zaskakujący SUV z Korei na żywo? Kiedy w salonach?