
Prototyp Volvo do zobaczenia w Polsce. Tak z grubsza będzie wyglądał następca XC90
W czerwcu 2021 roku
Volvo zaprezentowało model koncepcyjny, który był zapowiedzią następcy modelu
XC90. Teraz przybył on do Polski i pozwala zobaczyć, czego będzie można się
spodziewać po wkrótce debiutującym na naszym rynku EX90.
Volvo EX90 pojawi się na polskich drogach w połowie 2023 r.,
jednak model ten już można zamawiać. W pełni elektryczny, siedmioosobowy SUV,
który docelowo zastąpi XC90 (przez pewien czas obydwa modele będą oferowane
równolegle) startuje od ceny 479 900 zł za podstawową wersję z dwoma
silnikami o łącznej mocy 402 KM.
Nim ktokolwiek - nawet sami zamawiający - zobaczą go na
własne oczy, póki co mogą poznać model koncepcyjny, który powstał w 2021 roku w
charakterze jego zwiastuna. Volvo Recharge Concept można obecnie oglądać na
pierwszym piętrze flagowego salonu Volvo Car Warszawa przy ulicy
Marszałkowskiej.
Volvo EX90 będzie pierwszym z serii elektrycznych modeli
marki powstałych na nowej płycie podłogowej. Od 2030 roku szwedzka firma będzie
produkowała auta wyłącznie z takim napędem. EX90 wyznacza więc nowy standard
dla całego grona modeli. Wiele z jego cech jest już widocznych w Recharge
Concept.
Projekt nadwozia rozwija dobrze znane motywy pokroju świateł
w kształcie "młotów Thora", ale prowadzi go w jeszcze bardziej minimalistycznym
kierunku. Z nadwozia usunięto wszelkie zbędne elementy, wliczając w to grill,
po którym został tylko relikt w postaci tarczy zachowującej charakterystyczne motywy
stylistyczne marki.
Elektryczny napęd pozwolił maksymalnie wykorzystać długość
całego nadwozia do zapewnienia jak największej ilości miejsca w środku. Zwisy z
obydwu stron zostały ograniczone do minimum. Efekt w modelu koncepcyjnym jest
podkreślony przez połączenie tylnej pary drzwi otwieranej pod wiatr i usunięcie
słupka B, choć rozwiązanie to nie trafiło do produkcyjnego EX90.
Seryjny model zyskał również bardziej tradycyjną formę
SUV-a, podczas gdy prezentowane studium nawiązuje do podwyższonych kombi typu V70
Cross Country i XC70. Być może jeszcze zobaczymy w przyszłości modele
elektryczne kontynuujące tę ciekawą niszę.
Ważna innowacja, która za to przedostała się do produkcji,
to laserowy czujnik LiDar zamocowany nad przednią szybą. To zaawansowane
rozwiązanie póki co kojarzone z samochodami autonomicznymi według inżynierów z
Volvo pozwoli wnieść poziom bezpieczeństwa w EX90 na całkiem nowy poziom i
utorować drogę do dalszej autonomizacji prowadzenia.
Równie minimalistycznie zaprojektowane zostało również
wnętrze, w którym główną platformę kontaktu użytkownika z autem stanowi duży
ekran dotykowy o przekątnej 15 cali, wyposażony w najnowszą odsłonę systemu
multimedialnego opracowanego przez Szwedów wspólnie z Googlem. Kabinę pokryto
wyłącznie ekologicznymi, pozyskanymi w zrównoważony sposób materiałami, co jest
potwierdzone w dalszych działaniach Volvo prowadzących do całkowitego odejścia
od tapicerek skórzanych również w modelach produkcyjnych.
Radykalnie uproszczono projekt nawet samej kierownicy, choć
w kabinie nie brakuje wygód godnych luksusowego auta, pokroju głośników
wbudowanych w fotele. Przypatrzcie się dobrze zdjęciom - tak wygląda przyszłość
nie tylko SUV-ów Volvo, ale całego rynku premium motoryzacji.
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Prototyp Volvo do zobaczenia w Polsce. Tak z grubsza będzie wyglądał następca XC90


