Portal V10  »  Aktualności  »  Dodge Caliber - model 2010 debiutuje na rynku
Nowy Dodge Caliber 2010

Dodge Caliber - model 2010 debiutuje na rynku

2010-04-21 - K. Spychalski     Tagi: Dodge, Hatchback, Dodge Caliber
Na rynku debiutuje odświeżony Dodge Caliber.

Nowy wystrój wnętrza

Restylizowany i bardziej wyszukany wystrój wnętrza to najważniejsza nowość na rok 2010 w kompaktowym Dodge. W starannie wykonanej z materiałów klasy Premium kabinie Calibera uwagę zwraca nowy design tablicy przyrządów o bardziej zintegrowanym wyglądzie i ulepszonej ergonomii. Innymi nowościami modeli 2010 są - dodatkowa półeczka i środkowy pojemnik na drobiazgi, powiększone pokrętła sterujące ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) oraz „bezszwowa” pokrywa poduszki powietrznej przedniego pasażera.

Zobacz także: Dodge Caliber 2010 - galeria »
Pożądany kontrast nadają wnętrzu Caliber’a dekoracyjne akcenty z satynowanego srebra, ale także chromowane obramowanie nawiewów powietrza, osłony dźwigni zmiany biegów, tarcz wskaźników oraz chromowane klamki. Płaty drzwi oraz konsola podłogową (z odchylanym dwuczęściowym podłokietnikiem) wykonano z materiałów miękkich w dotyku. Nowy Dodge Caliber Reloaded dostępny jest w specjalnej cenie już do 68.000 zł za wersję SE z  2-litowym silnikiem benzynowym i 5-biegową skrzynią manualną. Wersja SXT zaczyna się od 74.900 zł.

Nowy silnik benzynowy

Niskie zużycie paliwa jest czynnikiem kluczowym dla powodzenia pojazdów napędzanych silnikiem 4-cylindrowym. Rodzina Silników Światowych Chrysler Group - wywodząca się z joint venture Chryslera, Hyundai Motor Company i Mitsubishi Motors Corporation zużywa o pięć procent mniej paliwa niż jej rywale -  aspirując do miana najlepszych silników czterocylindrowych świata.
W samochodzie Dodge Caliber Reloaded jest oferowany nowy silniki 2,0 litra, o mocy i momencie - odpowiednio - 115 kW (156 KM DIN) i 190 Nm.
 
W programie Silnika Światowego wkład inżynieryjny Chrysler Group dotyczył konstrukcji portów głowicy cylindrów oraz kolektora dolotowego (ssącego) - z  wykorzystaniem instrumentów obliczeniowych dynamiki strumieniowej CFD, zastosowania techniki zmiennych faz rozrządu (VVT) oraz zintegrowanego zespołu pompy olejowej i wałka wyrównoważającego. Dodatkowym efektem tych prac jest wyjątkowa płynność pracy tych silników i miłe brzmienie dla ucha.Przekładnia manualna - ekonomia paliwowa

Silniki współpracuje z pięciostopniową skrzynią biegów Magna Driveline T355 z nadbiegiem, zsynchronizowaną na wszystkich przełożeniach do przodu. Skrzynia charakteryzuje się wysokimi osiągami, znaczną trwałością, niskim poziomem hałasów mechanicznych oraz płynnością zmiany przełożeń. Ma to bezpośredni wpływ na oszczędność w zużyciu paliwa. Dźwignia zmiany biegów umieszczona jest w konsoli środkowej.     Bezstopniowa skrzynia przekładniowa CVT2 -  ekonomiczna alternatywa

Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów może także współpracować z bezstopniową skrzynią przekładniową najnowszej generacji, funkcjonalnie przewyższającą poprzednio stosowane rozwiązania przekładni CVT.Przekładnia CVT w samochodzie Dodge Caliber pracuje w sposób ciągły i bezstopniowy, a nieskończona liczba przełożeń pozwala na utrzymanie optymalnych obrotów silnika. Zamiast tradycyjnego zespołu kół zębatych i sprzęgieł kłowych - do zmian stosunku przełożenia „na wejściu i na wyjściu” - wykorzystywane są dwa koła pasowe o zmiennej średnicy, połączone stalowym pasem transmisyjnym.Dzięki systemowi elektronicznego sterowania, przekładnia pracuje w sposób podobny do klasycznej skrzyni biegów - lecz przy mniejszym zużyciu paliwa. Przykładowo - podczas przyspieszania nastąpi odpowiedni do prędkości wzrost obrotów silnika - zamiast „rozkręcenia” obrotów do maksymalnej prędkości obrotowej.

W porównaniu z tradycyjną skrzynią automatyczną, przekładnia CVT2 konstrukcji Chrysler Group powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o 6 do 8 procent. Eliminacja zmiany poszczególnych biegów „do góry” pozwala prawie natychmiast blokować przekładnię hydrokinetyczną podczas przyspieszania, utrzymując ten stan przy zmianach prędkości obrotowej.

Efektem jest brak poślizgów występujących w przekładniach stopniowanych oraz wyższa sprawność kinetyczna, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego. Lepsze są także ogólne osiągi pojazdu - w tym także i ekonomia paliwowa - oraz  elastyczność napędu w trakcie wyprzedzania, szczególnie w zakresie prędkości 50 - 100 km/h.

Wygoda, frajda i użyteczność

W projektowaniu Dodge Caliber’a ogromną rolę odegrało zapotrzebowanie klientów na pojazd kompaktowy o wysokiej funkcjonalności i użyteczności wnętrza, które w tym pojeździe pozwala komfortowo przewozić nawet pięć osób - z odpowiednią ilością miejsca na ich sprzęt.

Dodge Caliber posiada bogate wyposażenie wnętrza, między innymi:

- MusicGate Power® - opcjonalny system audio klasy premium Boston Acoustic z dziewięcioma głośnikami i subwooferem, w tym dwoma odchylanymi głośnikami w tylnej klapie nadwozia (idealne na piknik w plenerze)
- Dwufunkcyjna lampa oświetlenia bagażnika, którą można wyjąć z oprawy i używać jako akumulatorowej latarki
- Chill Zone® - chłodzony pojemnik na cztery butelki lub puszki z napojami
- Przesuwny o 76 mm podłokietnik środkowy (z myślą o kierowcach niższych wzrostem) - z zamykanym schowkiem na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3
- Błękitno-zielone podświetlenie przednich uchwytów na kubki, identyczne jak kolor podświetlenia konsoli centralnej
- Składane na płasko oparcie fotela przedniego pasażera - tworzy praktyczny podręczny stolik. Tylne siedzenia dzielone w proporcji 60/40 i składane, z możliwością komfortowego pochylania oparcia.



źródło: Chrysler Polska, Dodge

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Dodge Caliber - model 2010 debiutuje na rynku