Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion - walka o dominację - nasz test
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion

Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion - walka o dominację - nasz test

2015-09-14 - P. Mokwiński     Tagi: Volkswagen, Volvo, Volkswagen Touareg, Volvo XC90, Test
Segment potężnych SUV-ów rośnie z każdym rokiem. Ten łakomy kawałek tortu już dawno temu upodobali sobie Szwedzi oraz Niemcy. Pierwsza generacja XC90 zadebiutowała w 2002 i od razu przypadła do gustu zwłaszcza amerykańskim klientom. Touareg pojawił się w podobnym czasie i od mechanicznej strony dzieli wiele podzespołów z Porsche Cayenne. Obecnie, te auta konstrukcyjnie dzieli aż 5 lat. Drugie wcielenie Volkswagena ujrzało światło dzienne w 2010, zaś Volvo na początku 2015. Czy są w stanie wciąż nawiązać rywalizację?
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Pierwsza odsłona szwedzkiego SUV-a znalazła na całym świecie ponad 635 tysięcy nabywców. Auto zasłynęło z bezpieczeństwa, komfortu i przepastnego wnętrza mogącego pomieścić aż 7 pasażerów. Z drugą nadzieje są jeszcze większe, tym bardziej, że koncern opracował ten model kosztem aż 11 miliardów dolarów.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Volvo chcąc nieco zmienić wizerunek swojego flagowego produktu, postanowiło doposażyć go w szereg elektronicznych akcesoriów pokładowych, wygładzić stylizację i zaoferować klientom dynamiczne i jednocześnie oszczędne jednostki napędowe. Założenie okazało się skuteczne. XC90 wygląda bardzo nowocześnie i wprowadza markę w nową erę designu. Możemy śmiało przypuszczać, że kolejne modele (S90 już za kilka miesięcy) utrzymane zostaną w podobnym stylu.
Gabaryty Volvo znacznie przewyższają Volkswagena. Szwedzki SUV ma aż 495 centymetrów długości, 214 szerokości i 177,5 wysokości, natomiast Touareg odpowiednio 480, 194 i 173. Spore różnice znajdziemy też w rozmiarach obręczy. VW oferuje maksymalnie 21-calowe felgi, zaś w topowych wersjach XC90 nadkolach wypełniają koła o średnicy 22 cali.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Zupełnie inaczej przedstawia się również projekt przednich części pojazdów. Skandynawowie postawili na futurystycznie narysowany pas z potężnych rozmiarów grillem i pionowymi, chromowanymi szczebelkami oraz w pełni LED-owym oświetleniem. U niemieckiego konkurenta znajdziemy za to konserwatywne kształty nawiązujące do innych modeli koncernu sprzed 2-3 lat. To ukłon w stronę tych, którzy cenią sobie elegancję i skromność.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
5 lat różnicy w opracowaniu konstrukcji widać przede wszystkim wewnątrz. Mimo bardzo wysokiej jakości materiałów wykończeniowych zastosowanych w Touaregu, to jednak XC90 zwycięża w tej konkurencji. Oferuje znacznie więcej wariantów kolorystycznych i szlachetne detale, których nie uświadczymy u konkurenta. W odmianie hybrydowej, gałka zmiany biegów jest wykonana z prawdziwego kryształu. Ponadto, wśród ozdobnych akcentów znajdziemy aluminium, drewno, a także inne wysokiej
próby tworzywa.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Pokryte skórą fotele są podgrzewane i wentylowane, a ich wszechstronna regulacja przyspieszy przyjęcie odpowiedniej pozycji i zapewni najwyższy poziom wygody podczas kilkusetkilometrowej trasy. Istotną przewagę stanowi również zestaw audio. Za szczycie konfiguratora znajdziemy układ sygnowany przez firmę Bowers&Wilkins. Czystość i jakość dźwięku płynącego z kilkunastu głośników przeniesie pasażerów wprost na widownię filharmonii. To zdecydowanie bardzo dobrze wydane pieniądze.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Ciekawostką i pierwszym tego typu rozwiązaniem w historii Volvo jest tablet w centralnej części kokpitu. Jego interfejs wiernie odzwierciedla nowoczesnego smartfona, a obsługa nie sprawia większych trudności. Poznanie wszystkich funkcji wymaga jednak poświęcenia sporo czasu, a sam ekran warto regularnie czyścić, by czułość systemu funkcjonowała prawidłowo.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Nowością jest także kamera 360 przekazująca obraz z każdej strony pojazdu. Ułatwia manewrowanie w mieście i parkowanie. Miejsca w dwóch rzędach jest pod dostatkiem - porównywalnie do VW. W trzecim natomiast zmieszczą się osoby o wzroście do 170 centymetrów.

Volkswagen, jak przystało na flagowy pojazd koncernu, prezentuje bardzo wysoki poziom. Co prawda, nie ma w nim wstawek z prawdziwego drewna, czy szczotkowanego aluminium, ale wszystkie tworzywa są miękkie w dotyku i do tego świetnie spasowane. Zestaw opcjonalnych gadżetów nie jest tak bogaty, jak u szwedzkiego rywala, jednak do komfortowej jazdy ze znamionami luksusu w zupełności wystarczy.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Na liście opcji znajdziemy podgrzewaną przednią szybę oraz kierownicę, a także dobrze wyprofilowane fotele pokryte skórą lub alcantarą, czy aktywny tempomat wyposażony w funkcję automatycznego hamowania i ruszania w korku. Analogowy zestaw wskaźników nawiązujący do Audi, a także zestaw multimedialny z dotykowym ekranem i grafiką pamiętającą poprzedniej generacji Passata wyraźnie informują, że w ciągu dwóch lat doczekamy się następcy z potężnie rozbudowanymi elektronicznymi udogodnieniami.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Klienci blisko 5-metrowych SUV-ów szczególnie upodobali sobie jednostki wysokoprężne. Volvo przygotowało dwa warianty dwulitrowego diesla. Pierwszy z nich generuje 190 KM i 450 Nm, natomiast drugi 225 koni mechanicznych i aż 470 Nm. Podwójnie doładowany czterocylindrowiec w najmocniejszej wersji rozpędza blisko 2-tonowe auto do setki w 7,8 sekundy (220 km/h prędkości maksymalnej) i gwarantuje bardzo przyzwoitą elastyczność. Cechuje się przy tym wysoką kulturą pracy i rozsądnym zapotrzebowaniem na paliwo. W mieście zużyje 10-11 litrów, zaś w spokojnej trasie niewiele ponad 7.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Mimo potężnych gabarytów, XC90 prowadzi się niczym kompaktowy crossover. To zasługa nisko umieszczonego środka ciężkości, dobrego rozkładu masy i opcjonalnego, pneumatycznego zawieszenia pracującego w czterech trybach. Różnica w prześwicie między sportowym a off-roadowym wynosi aż 8 centymetrów. Wybierając ten pierwszy, auto posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, w zakręcie zachowuje się neutralnie, a karoseria nie wykazuje tendencji do jakichkolwiek przechyłów.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Najwięcej przyjemności na co dzień daje jednak Comfort. Układ kierowniczy nieznacznie traci wówczas na precyzji, a 20-calowe koła z niskoprofilowymi oponami sprawnie tłumią wszelkiej maści nierówności. Podczas jazdy po autostradzie z maksymalnymi prędkościami docenimy natomiast wyciszenie kabiny. Parkowanie w mieście ułatwia system kamer i zestaw czujników odległości.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Niemieccy inżynierowie postawili na 6-cylindrowego diesla w układzie V. TDI w wersji poliftingowej generuje 262 KM i 580 Nm dostępnych w przedziale 1750-2500 obr./min. Trzylitrowy motor sprawnie napędza ponad 2-tonowe auto, zapewniając tym samym bardzo dobrą elastyczność, niezależnie od obciążenia i prędkości. VW do setki rozpędza się w 7,3 sekundy i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości 225 km/h.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Względem Volvo, 3,0 TDI cechuje się o włos lepszą dynamiką, co wynika wprost z pojemności. Touareg może też poruszać się opcjonalnie na pneumatycznym, aktywnym zawieszeniu dopasowującym charakterystykę pracy do warunków drogowych. Na prostej drodze zapewnia niemal identyczną stabilność jak szwedzki konkurent, jednak w dynamicznie pokonywanych zakrętach musi uznać wyższość XC90.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w 19-calowe obręcze aluminiowe i opony dzielnie znoszące wszelkie nierówności. SUV z Wolfsburga świetnie radzi sobie zarówno z ubytkami w asfalcie, jak i wystającymi korzeniami na leśnych drogach, czy koleinami wypełnionymi błotem. Nie jest to jednak off-roader, więc należy zachować rozsądek przy wyborze odpowiedniej trasy obejmującej nieutwardzone szlaki.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
W mieście każdemu przypadnie do gustu precyzyjny układ kierowniczy i dobra widoczność w każdym kierunku. Manewrowanie na parkingach ułatwi klasyczna kamera cofania, a w walce z krawężniki wspomniana wcześniej pneumatyka zwiększająca prześwit do 300 mm (14 cm względem trybu Dynamic). Zużycie paliwa w cyklu miejskim zawiera się w przedziale 10-12 litrów, natomiast w trasie komputer pokładowy wskaże wartości nie przekraczające 8,5 litra.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
W finalnym rozrachunku Volvo okazuje się dojrzalszym SUV-em. Pneumatyczne zawieszenie lepiej radzi sobie w dynamicznie pokonywanych zakrętach, wnętrze oferuje wyższy poziom wykończenia i różnorodności materiałów, a sama kabina nieco więcej przestrzeni dla 5, a nawet 7 pasażerów. Touareg za to wygrywa w zawodach poza utwardzonymi szlakami, gdzie cechuje się nieco wyższym prześwitem i zdolnościami do walki z niezbyt wymagającymi przeszkodami.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Za 225-konne XC90 z napędem na obie osie i 8-stopniowym automatem zapłacimy 245 800 złotych. Topowa specyfikacja Inscription to wydatek o blisko 50 tysięcy większy. Touareg ma do zaoferowania jedynie dwa silniki i to wysokoprężne. W polskim katalogu nie znajdziemy hybrydy, ani mocnej turbobenzyny. Niemniej, za flagową wersję Perfectline R-Style z 8-stopniowym Tiptronickiem i systemem 4Motion trzeba zapłacić niewiele ponad 294 tysiące (241 700 złotych za bazowy wariant). To porównywalne kwoty, choć Volvo kusi nieco bogatszym wyposażeniem i znacznie dłuższą listą elektronicznych gadżetów.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Podstawowe dane techniczne:
Volvo XC90 D5 AWD
Silnik: 1969 cm3
Moc: 225 KM przy 4250 obr./min
Moment obrotowy:  470 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4950/1931/1775 mm
Rozstaw osi: 2984 mm
Masa własna: 1868 kg
Średnia emisja CO2: 152 g/km
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Osiągi:
0-100 km/h: 7,8 sekund
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,8 (10,9 w teście)
Trasa: 4,7 (7,2 w teście)
Cykl mieszany: 5,8 (8,4 w teście)
Podstawowe dane techniczne:

Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion
Silnik: 2967 cm3
Moc: 262 KM przy 3800 obr./min
Moment obrotowy:  580 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 6, widlasty
Wymiary (dł./szer./wys.): 4800/1940/1730 mm
Rozstaw osi: 2893 mm
Masa własna: 2185 kg
Średnia emisja CO2: 174 g/km
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4MotionVolvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion
Osiągi:
0-100 km/h: 7,3 sekund
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,7 (11,3 w teście)
Trasa: 6,0 (7,9 w teście)
Cykl mieszany: 6,6 (8,9 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion - walka o dominację - nasz test

Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion - walka o dominację - nasz test
ukanio 2015-09-16 15:55
2 litrowy silniczek z dolaczanym napedem :] auto dla gospodyn domowych. sam mam volvo ale jak widze dane techniczne tego nowego xc90 to zal sie robi. Ciekawe ile pojezdzi ten silniczek, 100 000km 150 000km?
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion - walka o dominację - nasz test
Zadnego niemca 2015-10-07 02:01
Czekałem na nowe XC90. Premium to premium. Niestety utracili klienta. Swojego S80 D5 już nie zamieniłem na nowe Volvo. Jak wprowadzą testy drogowe, okaże się szybko, że downsizing był tylko ściemą pod bezsensowne regulacje i zafałszowujące testy. W normalnej eksploatacji są mniej żywotne, bardziej podatne na awarie i - palą więcej niż ich odpowiedniki z większą pojemnością. Po prostu wynika to ze sprawności takich układów. Większy może kręcić się wolniej, już z natury ma większy moment na koniec przy mniejszych obrotach łatwiej jest zoptymalizować proces spalania i podnieść efektywność. To są dywagacje teoretyczne, ale też eksploatacyjne doświadczenie. Niestety nie ma V6, nie ma premium dla Volvo. A VW - tą sprawę przemilczam, zbyt dużo by zajęło. Ale tak krótko co do plastików czy skór - to nawet do poprzedniego XC90 dzieliła go epoka. Już po stosunkowo krótkiej eksploatacji przypominały chińszczyznę z rynku. Zdecydowanie przepłacony. Jedyna zaleta to V6, ale wrogom bym go nawet nie polecał.
Volvo XC90 D5 AWD vs. VW Touareg 3,0 TDI 4Motion - walka o dominację - nasz test
Ala11 2018-12-05 23:42
@Zadnego niemca: koleś ty koło Touarega nawet nie stałeś. Że niby wykończenie w XC90 dzieliła epoka? Proszę cię. Nawet nie porównuj tego szwedzkiego pudła do VW. Touareg zamiatał nim na każdym kroku, również pod względem niezawodności (do tej pory jeździ ich więcej i w sto razy lepszym stanie niż stare XC). Dopiero nowe XC90 to konkret maszyna, ale najnowszy Turek walczy już z Q7 i to by było tyle na temat. Gówniane silniczki w XC90 tylko oddalają auto od czołówki segmentu. To samo autor testu: mój sąsiad ma wersje z drewnianymi listwami a ja z aluminium więc nie wiem gdzie masz oczy.