Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test
Volvo V40 T5 R-Design - test

Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test

2013-02-18 - P. Mokwiński     Tagi: Volvo, Test, Volvo V40
Kilka lat temu Volvo wprowadziło do oferty kompaktowy model C30. Designerski samochód miał być nietuzinkową alternatywą dla Audi A3, ale nie przyjął się na rynku tak dobrze, jak niemiecki rywal. Lata ewolucji w szwedzkiej marce wyszły na dobre, bo konstruktorzy nieco zmienili podejście do projektowania aut.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Wielki sukces S60 i XC60 dodał Szwedom wiatru w żagle i zaowocował wprowadzeniem do produkcji kolejnego pojazdu, mogącego stać się motorem napędowym marki. W drugiej połowie zeszłego roku do salonów wjechało V40 i od razu spodobało się wymagającej grupie odbiorców z zasobnym portfelem. Klientów w Polsce znalazło ponad 400 egzemplarzy, co stanowi niewiele gorszy wynik niż w przypadku A3.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Projekt nadwozia V40 dobrze wpisuje się w kanon stylizacyjny marki. Dynamiczne przetłoczenia w połączeniu z chromowanymi listwami, srebrnymi lusterkami i agresywnie wyprofilowanymi zderzakami, nadają całości osobliwego charakteru. Prezentowana wersja została zaopatrzona w pakiet R-Design, który dodatkowo wzmacnia poczucie agresywności.
Niebieski lakier zarezerwowany dla tej odmiany wespół z grafitowymi obręczami i dwiema końcówkami układu wydechowego, wzmaga zainteresowanie tym egzemplarzem na ulicy. Oznaczenie T5 przytwierdzone do klapy bagażnika informuje, że mamy do czynienia z najmocniejszym w gamie silnikiem benzynowym. O nim jednak za chwilę.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Mimo, że rozmiary karoserii tego nie sugerują, w środku miejsca jest całkiem sporo. Na wygodnych przednich fotelach, każdy z łatwością przyjmie dogodną pozycję. Odpowiednie wyprofilowanie skutecznie przytrzyma ciało w dynamicznie pokonywanych zakrętach i zapewni właściwy komfort podczas długich podróży. Z tyłu też dwie osoby nie powinny narzekać, choć wyższym osobnikom może brakować przestrzeni przed kolanami. 355-litrowy bagażnik o regularnym kształcie nie należy do rekordzistów segmentu, ale z powodzeniem wystarczy na cotygodniowe zakupy lub kilkudniowy wyjazd za miasto.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Projekt deski rozdzielczej łączy w sobie nowoczesny styl z bardzo dobrą ergonomią. Odnajdziemy w nim wiele wspólnego z pozostałymi modelami szwedzkiego koncernu. Atrakcyjnie narysowany kokpit został wykonany z bardzo dobrych materiałów. Zdecydowana większość z nich jest miękka i przyjemna w dotyku. Skórzane wykończenia koła sterowego i lewarka zmiany biegów dodają nieco szlachetności, podobnie jak srebrne wstawki wokół konsoli centralnej, na kierownicy i przy panelu sterującego szybami.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
W zależności od specyfikacji wyposażeniowej, możemy otrzymać analogowy zestaw wskaźników lub wyświetlacz LCD. Ta druga opcja przedstawia się znacznie ciekawiej. Cyferblat oferuje trzy sposoby informowania o najważniejszych parametrach. Na zdjęciu widać centralnie umieszczony prędkościomierz i skromnych rozmiarów obrotomierz z prawej strony. Po przełączeniu w tryb sportowy, na środku pojawi się podświetlony na czerwono wskaźnik aktualnych obrotów silnika.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Oznaczenie T5 oznacza zastosowanie 2.5-litrowej jednostki napędowej wspomaganej przez turbosprężarkę. Benzyniak łączy się tylko z automatyczną przekładnią o 6 przełożeniach. To dobry tandem z uwagi na wygodę codziennej eksploatacji i niezłą szybkość zmiany biegów. Podświetlony lewarek może też pracować w trybie sekwencyjnym. Szkoda tylko, że producent nie zdecydował się na montaż łopatek przy kierownicy. Zabawy byłoby jeszcze więcej.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Niemniej, nikt nie może zarzucić silnikowi braku wigoru. 254 konie mechaniczne i 360 Nm momentu obrotowego dobrze radzą sobie ze szwedzkim kompaktem. Samochód do 100 km/h przyspiesza w niecałe 7 sekund i osiąga aż 250 km/h prędkości maksymalnej. Wyścig z Volkswagenem Golfem GTI staje się jak najbardziej realny.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Elastyczny motor nie wymaga utrzymywania na wysokich obrotach. Chcąc zaoszczędzić nieco paliwa, nie będziemy skazani na brak dynamiki. Moment dostępny jest już od 1800 obr./min, przez co Volvo sprawnie rozpędza się od początku skali obrotomierza. Wiele dobrego możemy też powiedzieć o właściwościach jezdnych. Mimo standardowego zawieszenia, V40 prowadzi się pewnie i neutralnie. Ciasne zakręty nie są dla niego problemem, podobnie jak nierówności, z którymi 17-calowe obręcze z niskoprofilowymi oponami radzą sobie całkiem nieźle. Dopiero na poprzecznych przeszkodach wkrada się wyczuwalna nerwowość.
Volvo V40 T5 R-Design - testVolvo V40 T5 R-Design - test
Najsłabszym i jednocześnie najtańszym silnikiem w katalogu jest 1.6 o mocy 150 KM. Benzynowy agregat zadowoli większość potencjalnych nabywców z uwagi na umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo i niezłą dynamikę. Koszt podstawowej wersji to 87 900 złotych. Wyżej w cenniku umieszczono 180-konną wersję tej samej jednostki. Ci, dla których to wartości niewystarczające, powinni liczyć się z wydatkiem 122 tysięcy.
Volvo V40 T5 R-Design - test
Tyle bowiem kosztuje prezentowany egzemplarz w specyfikacji Kinetic. R-Design wyceniono na niecałe 135 tysięcy. Po dołożeniu kilku dodatków, jego cena wzrośnie do około 160 000 złotych i wówczas możemy cieszyć się z optymalnie wyposażonego samochodu, dla którego najgroźniejszym konkurentem będzie Audi w wersji S3.

Podstawowe dane techniczne:
Volvo V40 T5 R-Design
Silnik: 2497 cm3
Moc: 254 KM przy 5400 obr./min
Moment obrotowy:  360 Nm w przedziale 1800-4200 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 5, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4360/1783/1439 mm
Rozstaw osi: 2647 mm
Masa własna: 1390 kg
Średnia emisja CO2: 185 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 6,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 11,3 (12,5 w teście)
Trasa: 6,0 (7,8 w teście)
Cykl mieszany: 7,9 (9,5 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
5

Komentarze do:

Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test

Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test
2xB 2013-02-19 16:33
Brakuje kluczowej informacji... naped na przod czy na 4 kola? Bo jak tylko na przod, to porownanie z S3 to chyba tylko ze wzgledu na polke cenowa :-)
Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test
MarcinX 2013-02-19 17:05
Nie to żebym się czepiał, ale nowa wersja S3 ma ok. 5 s do 100, 300 KM w serii oraz quattro. Stara 265KM, ale też z tym Volvo nie miałaby problemów na torze, na prostej itd.
Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test
Volvo_2013 2013-02-21 14:29
Przecież to jest wersja V40 Cross R-Design a nie jak autor podaje tylko R-Design
Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test
Vvv 2013-02-24 23:11
Ty jestes cross... To jest normalna v40 z r design a nie cross country. Poza tym tylko w crossie jest AWD a ten w tescie ma FWD.
Volvo V40 T5 R-Design - Kompakt dla wymagających - nasz test
Hq-Aero-Dynamic_pl 2013-04-02 12:17
No a tak ogólnie jak Wam się podoba ta nowa wersja Volvo? Sprawdzi się wg Was jako kompakt dla wymagających? Cena moim zdaniem do czegoś zobowiązuje,podobnie jak marka i tradycja,wiec jestem dobrej myśli.