Portal V10  »  Warsztat  »  Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?

Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?

2012-01-17 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Zapłon
Zima to trudny czas dla wszelkiego rodzaju połączeń elektrycznych znajdujących się w samochodach. Jednym z najbardziej narażonych na szkodliwe działanie wilgoci absorbowanej z otoczenia, jest układ zapłonowy. Jego niedomagania dają się kierującym szybko we znaki, skutkując m.in. trudnościami z uruchomieniem silnika.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Najsłabsze ogniwo
Wspomniana powyżej przypadłość dotyczy zdecydowanej większości samochodów jeżdżących po naszych drogach. Dlaczego? Za właściwe dostarczenie napięcia odpowiadają w nich bowiem przewody zapłonowe, które są szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, np. zawilgocenia lub przebicia izolacji. Inaczej jest w nowoczesnych silnikach benzynowych, gdzie zamiast przewodów zapłonowych stosuje się moduły i cewki zapłonowe.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Co 50 tys. km
Po takich przebiegach powinno się wymieniać przewody zapłonowe. Zdaniem fachowców dłuższa eksploatacja nadmiernie zużytych, powoduje duże spadki napięcia, co w konsekwencji skutkuje trudnościami z odpaleniem silnika. W skrajnych wypadkach natomiast, kiedy doszło do przebicia izolacji, dalsze użytkowanie takich przewodów może grozić porażeniem prądem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów!
Zawsze w komplecie
Należy zawsze wymieniać wszystkie przewody, a nie tylko te, które uległy uszkodzeniu. W ten sposób unikniemy ich nierównomiernego zużycia, a przede wszystkim zapewnimy właściwy przepływ prądu do świec zapłonowych. Uwaga! Przewody muszą być dopasowane do określonego zasilania silnika, czyli odpowiednie dla benzyny, oleju napędowego, LPG lub CNG.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Miedź rządzi
W większości przewodów zapłonowych stosowanych w samochodach, znajdziemy kable z rdzeniem miedzianym. Co ciekawe, są one zarówno w popularnych autach niższych klas, jak i niektórych modelach Mercedesa, Audi, czy BMW. Dzieje się tak, ponieważ zaletą kabli miedzianych jest ich niska oporność, pozwalająca na wytworzenie silnej iskry na świecy zapłonowej.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Ferromagnetyczny, czy węglowy?
Wadą kabli miedzianych jest duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych, dlatego też coraz częściej stosowane są przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym (niska oporność + niski poziom zakłóceń). Alternatywę stanowią również tzw. kable węglowe. Te ostatnie cieszą się jednak małym zainteresowaniem: wadą jest ich szybkie zużycie wynikające z dużego oporu początkowego, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji samochodu.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Pamiętajmy o świecach!
Pierwsze mrozy to ostatni dzwonek, aby pomyśleć o wymianie świec zapłonowych w naszym samochodzie. Dotyczy to wszystkich aut, w szczególności zaś wyposażonych w instalacje LPG i CNG. Dlaczego to takie istotne? Silniki zasilane gazem wymagają wyższego napięcia do ich rozruchu, a takiego nie zapewnią zużyte bądź wypalone świece. Ponadto te ostatnie mogą spowodować wypalenie osłon przewodów zapłonowych.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?