Portal V10 » Warsztat » Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?

Rosnące wciąż ceny benzyny i oleju napędowego, a także pojawiające się coraz częściej informacje na temat możliwości znacznego podniesienia akcyzy na LPG, zmuszają do zastanowienia się nad alternatywnymi paliwami. Jednym z nich jest sprężony gaz ziemny, oznaczany skrótem CNG (z ang. Compressed Natural Gas). W Polsce jest on wciąż mało popularny ze względu na znikomą liczbę stacji jego tankowania: w całym kraju CNG zatankujemy tylko w ok. 50 punktach! Inaczej jest m.in. w krajach Europy Zachodniej, a także w Argentynie, Kanadzie i USA, gdzie stosuje się go z powodzeniem do napędu pojazdów.
Jeden do jednego
Czy gaz ziemny nadaje się jako paliwo do wszystkich samochodów? Tak, CNG może być stosowany zarówno w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (benzynowych), jak i samoczynnym (wysokoprężnych). Tankowanie gazu ziemnego odbywa się w postaci sprężonej, pod ciśnieniem ok. 25 MPa. Warto wiedzieć, iż wartość energetyczna 1 metra sześciennego CNG, odpowiada w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Więcej oktanów - lepsze spalanie
Jednym z najważniejszych atutów gazu ziemnego jest najwyższa liczba oktanowa wśród paliw silnikowych, wynosząca 120 (dla porównania LPG - 90). W praktyce wpływa to na równomierny proces spalania w komorze silnika oraz ochronę gniazd zaworowych przed wypalaniem, co często dzieje się w instalacjach LPG. CNG zapewnia też dłuższą żywotność silnika - gaz ziemny nie niszczy np. filmu olejowego na ściankach cylindra, jak ma to miejsce w przypadku pracy na mieszance propanu i butanu.
Bezpieczny i ekologiczny
Wysoka temperatura zapłonu CNG (rzędu 540 st. C) oraz fakt, iż jest on lżejszy od powietrza powodują, że gaz ziemny jest paliwem bezpiecznym. Dlaczego? W razie nieszczelności instalacji, CNG natychmiast się unosi i nie gromadzi się jak LPG, co zapobiega ryzyku eksplozji. Poza tym w spalinach gazu ziemnego nie ma szkodliwych dla środowiska cząstek stałych znajdujących w produktach uzyskiwanych z rafinacji ropy naftowej, w tym również LPG.Ciężkie butle i … ceny
Gaz ziemny to jednak nie tylko same zalety. Podstawowym minusem jest koszt montażu samej instalacji CNG, który może wynieść nawet przeszło 6 tys. zł (dla porównania LPG jest o połowę tańszy). Dlaczego tak drogo? W przypadku gazu ziemnego cenę windują specjalne wysokociśnieniowe butle (stalowe lub kompozytowe), które muszą wytrzymywać ciśnienie sprężanego gazu sięgające 250 atmosfer.Daleko nie pojedziesz …
Kolejny mankament stanowi mała pojemność wymieniowych powyżej butli: w 45-litrowym zbiorniku mieści się bowiem zaledwie 10 m sześc. CNG. Aby zapewnić możliwość przejechania dystansu ok. 400 km, w mniejszych autach montuje się trzy takie zbiorniki (każdy o masie 50 kg), zaś w większych autach, np. typu SUV jest ich aż 5! Dwa dodatkowe, o łącznej pojemności 50 litrów, są „podpinane” pod progami.
… ale za to ekonomicznie!
Pomimo wymienionych powyżej mankamentów, coraz więcej producentów samochodów decyduje się na fabryczne wyposażanie niektórych modeli swoich aut w instalację CNG. Powód? Według wyliczeń fachowców, eksploatacja takiego pojazdu jest o przeszło 30 proc. tańsza od napędzanego LPG i aż o 60 proc. w stosunku do benzyny! Liczby mówią zatem same za siebie.
Tam „wlejesz” CNG
Gaz ziemny da się zatankować m.in. do Opla Zafiry 1.6 CNG, Volvo S60 2.4 Bi-fuel, Volkswagenów Golfa Varianta 2.0 Bi Fuel oraz VW Tourana 2.0 CNG, Fiata Punto 1.2 Natura Power, Forda Focusa 2.0 C-max CNG, a także Mercedesa E200 1.8 NGT.
Czy gaz ziemny nadaje się jako paliwo do wszystkich samochodów? Tak, CNG może być stosowany zarówno w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (benzynowych), jak i samoczynnym (wysokoprężnych). Tankowanie gazu ziemnego odbywa się w postaci sprężonej, pod ciśnieniem ok. 25 MPa. Warto wiedzieć, iż wartość energetyczna 1 metra sześciennego CNG, odpowiada w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Więcej oktanów - lepsze spalanie
Jednym z najważniejszych atutów gazu ziemnego jest najwyższa liczba oktanowa wśród paliw silnikowych, wynosząca 120 (dla porównania LPG - 90). W praktyce wpływa to na równomierny proces spalania w komorze silnika oraz ochronę gniazd zaworowych przed wypalaniem, co często dzieje się w instalacjach LPG. CNG zapewnia też dłuższą żywotność silnika - gaz ziemny nie niszczy np. filmu olejowego na ściankach cylindra, jak ma to miejsce w przypadku pracy na mieszance propanu i butanu.
Wysoka temperatura zapłonu CNG (rzędu 540 st. C) oraz fakt, iż jest on lżejszy od powietrza powodują, że gaz ziemny jest paliwem bezpiecznym. Dlaczego? W razie nieszczelności instalacji, CNG natychmiast się unosi i nie gromadzi się jak LPG, co zapobiega ryzyku eksplozji. Poza tym w spalinach gazu ziemnego nie ma szkodliwych dla środowiska cząstek stałych znajdujących w produktach uzyskiwanych z rafinacji ropy naftowej, w tym również LPG.Ciężkie butle i … ceny
Gaz ziemny to jednak nie tylko same zalety. Podstawowym minusem jest koszt montażu samej instalacji CNG, który może wynieść nawet przeszło 6 tys. zł (dla porównania LPG jest o połowę tańszy). Dlaczego tak drogo? W przypadku gazu ziemnego cenę windują specjalne wysokociśnieniowe butle (stalowe lub kompozytowe), które muszą wytrzymywać ciśnienie sprężanego gazu sięgające 250 atmosfer.Daleko nie pojedziesz …
Kolejny mankament stanowi mała pojemność wymieniowych powyżej butli: w 45-litrowym zbiorniku mieści się bowiem zaledwie 10 m sześc. CNG. Aby zapewnić możliwość przejechania dystansu ok. 400 km, w mniejszych autach montuje się trzy takie zbiorniki (każdy o masie 50 kg), zaś w większych autach, np. typu SUV jest ich aż 5! Dwa dodatkowe, o łącznej pojemności 50 litrów, są „podpinane” pod progami.
… ale za to ekonomicznie!
Pomimo wymienionych powyżej mankamentów, coraz więcej producentów samochodów decyduje się na fabryczne wyposażanie niektórych modeli swoich aut w instalację CNG. Powód? Według wyliczeń fachowców, eksploatacja takiego pojazdu jest o przeszło 30 proc. tańsza od napędzanego LPG i aż o 60 proc. w stosunku do benzyny! Liczby mówią zatem same za siebie.
Tam „wlejesz” CNG
Gaz ziemny da się zatankować m.in. do Opla Zafiry 1.6 CNG, Volvo S60 2.4 Bi-fuel, Volkswagenów Golfa Varianta 2.0 Bi Fuel oraz VW Tourana 2.0 CNG, Fiata Punto 1.2 Natura Power, Forda Focusa 2.0 C-max CNG, a także Mercedesa E200 1.8 NGT.

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?
Podobne: Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?




Podobne galerie: Paliwo CNG - alternatywa dla LPG?



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter