Portal V10  »  Warsztat  »  Tarcze hamulcowe - co daje większa domieszka węgla?

Tarcze hamulcowe - co daje większa domieszka węgla?

2016-06-16 - R. Bednarz     Tagi: Hamulce, Poradnik
Współczesne samochody charakteryzują się wyższymi osiągami i zwiększoną masą, które równoważyć musi efektywny układ hamulcowy. Oczywiście zależność tę uwzględnia się już na etapie projektowania, jednak w trakcie eksploatacji jedna nierozważna decyzja kierowcy może doprowadzić do kosztownego błędu.
Pomimo stosowania coraz bardziej zaawansowanych technologii prawa fizyki się nie zmieniają. W trakcie hamowania powstaje energia kinetyczna, która zamieniana jest w ciepło. Za jego skuteczne odprowadzenie odpowiadają parametry tarcz, takie jak średnica, grubość czy sposób chłodzenia. Obecnie nie mniej ważnym elementem jest także materiał z jakiego je wykonano.

Do produkcji tarcz hamulcowych wykorzystuje się głównie żeliwo szare. Za jego użyciem przemawia głównie niska cena surowca, stosunkowo prosta technologia odlewania oraz wysoka odporność termiczna. Pod tym ostatnim terminem kryje się zarówno zdolność do jak najszybszego odprowadzenia ciepła, jak i wytrzymałość na wielokrotne rozgrzewanie i chłodzenie. Popularnym sposobem na poprawę tych parametrów jest zwiększenie zawartości węgla w żeliwie.

Tarcze odlane z takich właśnie materiałów montuje się coraz częściej we współczesnych samochodach. Niestety, nie wszyscy ich właściciele o tym wiedzą i przy konieczności wymiany na nowe decydują się na tańsze zamienniki. W praktyce wybierane są tarcze hamulcowe, których parametry nie są w stanie zrównoważyć osiągów silnika.


W konsekwencji powierzchnia nagrzewających się tarcz może ulec nie tylko szybszemu zużyciu, ale również zdeformowaniu powierzchni, do której nie będzie mógł przylegać klocek hamulcowy. W skrajnych przypadkach takie obciążenie może doprowadzić do pęknięcia tarczy podczas hamowania!

Tarcze wykonane z żeliwa o większej zawartości węgla określane są angielską nazwą High Carbon. Ich zakup nie musi wiązać się z dużymi wydatkami, alternatywą o potwierdzonej jakości są tarcze produkowane przez polską firmę Union Parts pod marką Rotinger. Tarcze High Performance (HP) oferowane są w dwóch wersjach - standardowej i tuningowej (co też otwiera nowe możliwości przed kierowcami, którzy chcą podrasować osiągi swoich samochodów).

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Zero SR - test elektrycznego motocykla


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Tarcze hamulcowe - co daje większa domieszka węgla?