Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - z rodziną po bezdrożach - nasz test
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test

Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - z rodziną po bezdrożach - nasz test

2014-11-24 - P. Mokwiński     Tagi: Skoda Superb, 4x4, Test, Skoda Superb Outdoor
Kosztuje tyle, co kompaktowy crossover, ale oferuje pasażerom przestrzeń porównywalną z długą wersją Mercedesa Klasy S. Ma elektronikę wspomagającą podjazd pod wzniesienie, napęd na obie osie i oszczędny silnik diesla pod maską. To samochód dla osób żądnych funkcjonalności Vana, prezencji przedstawiciela segmentu D i własności off-roadowych pozwalających zjechać na nieutwardzone szlaki.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Pierwsza generacja Superba powstała na wydłużonej płycie podłogowej Volkswagena Passata i występowała jedynie jako klasyczny sedan. W momencie debiutu drugiego wcielenia, rynek zerwał z konserwatywnym podejściem i przychylniej otwierał swe portfele na rosnące w siłę crossovery i SUV-y. To nie przeszkodziło inżynierom w opracowaniu prostej recepty na alternatywę dla nich.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Kombi o sporym prześwicie okazuje się tańsze w eksploatacji, a do tego bardziej funkcjonalne. To kolejna nisza, którą przecierało Volvo XC70 i Audi A6 Allroad. Obecnie w ofertach możemy przebierać i dopasować wielkość auta do własnych potrzeb. Ci najbardziej wymagający, powinni zwrócić uwagę na Skodę w specyfikacji Outdoor.
Z zewnątrz poznamy ją po plastikowych nakładkach ochronnych na zderzaki, progi i nadkola, a także srebrnych kompozytowych płytach ochronnych w przedniej i tylnej części. Z tą przednią odrobinę przesadziliśmy, bo jest tylko wstawką imitującą i mającą na celu podniesienie atrakcyjności. Poza tym, Superb należy do wyjątkowo długich kombi. Jego 483 centymetry długości robią wrażenie i zwiastują mnóstwo miejsca wewnątrz.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Kabina uterenowionej Skody budzi bardzo pozytywne emocje i spodoba się osobom ceniącym minimalizm połączony z przestronnością. Brak w niej krzykliwości i fantazyjnych rozwiązań przyciągających uwagę kierującego i pasażerów. To solidny i przejrzysty projekt pozbawiony ergonomicznych niedociągnięć. Mimo, że mamy do czynienia z „uterenowioną” odmianą, konstruktorzy nie zdobyli się na wzbogacenie wnętrza charakterystycznymi wyróżnikami. Dominują ciemne plastiki i typowy dla pozostałych odmian design.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Przednie fotele zaopatrzono w elektryczną regulację z pamięcią ustawień i twardości zapewniającej wysoki poziom wygody podczas długich podróży. Z tyłu imponuje natomiast przepastna wręcz przestrzeń w każdej płaszczyźnie. Miejsca nie brakuje nad głowami i przed kolanami. Na liście opcji znajdziemy nawet podnóżki. Osoby o wzroście około 180 centymetrów z łatwością wyprostują nogi. Duża w tym zasługa rozstawu osi wynoszącego 276 cm.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Za asymetrycznie dzieloną kanapą wygospodarowano 603-litrowy bagażnik ze stosunkowo nisko umieszczonym progiem załadunkowym i licznymi uchwytami i siatkami ułatwiającymi zabezpieczenie bagażu. Po złożeniu oparcia jego pojemność wzrośnie do 1835 litrów. Niewiele rodzinnych minivanów osiąga porównywalne wartości.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Zastrzeżeń nie budzą też materiały wykończeniowe. Co prawda, nie są aż tak dobre jak w Volkswagenie Passacie, czy najnowszym Fordzie Mondeo, ale znacznie przewyższają konkurencyjną Toyotę Avensis i Hyundaia i40. W zależności od preferencji, pokład możemy wzbogacić asystentem parkowania równoległego i prostopadłego, systemem nawigacji z dotykowym ekranem, czy trzystopniowym podgrzewaniem kanapy.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Paleta jednostek napędowych w wersji Outdoor jest identyczna jak w Combi i liftbacku. Mamy do dyspozycji cztery silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Poza bazową 1,4 TSI o mocy 125 KM, wszystkie pozostałe możemy doposażyć w napęd na obie osie i automatyczną skrzynię biegów. Chcąc cieszyć się rozsądnym zapotrzebowaniem na paliwo, warto zainteresować się dwulitrowym TDI. 1,6 okazuje się nieco za słaby, ale 140-konny wariant sprzężony z manualną przekładnią o sześciu stopniach w zupełności wystarczający.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Do setki przyspiesza w niewiele ponad 10 sekund i maksymalnie rozpędza się do 208 km/h. Cechuje się ponadto niezłą elastycznością i przyzwoitą kulturą pracy. Ponad 1,5-tonowe auto sprawnie radzi sobie zarówno w mieście jak i na autostradzie. Wyprzedzanie z kompletem pasażerów na pokładzie nie wymaga specjalnego planowania. Do tego zużywa umiarkowane ilości oleju napędowego. 8 litrów w miejskich arteriach i niewiele ponad 6 w trasie.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
To godne odnotowania wyniki. 4x4 przyda się na piaszczystych dojazdach do działki i zimą, kiedy problematyczny staje się wyjazd z zaśnieżonego parkingu. Trudniejsze warunki off-roadowe, z uwagi na długość nadwozia i niezbyt okazały prześwit, mogą się okazać zaporą nie do sforsowania. Niemniej, Outdoor wjedzie tam, gdzie większość kompaktowych crossoverów.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Największa w klasie przestrzeń w kabinie od lat stanowi znak rozpoznawczy Superba Combi. 4x4 i bardzo bogate wyposażanie wywindowały cenę do 150 tysięcy złotych, co odpowiada maksymalnej konfiguracji kompaktowych crossoverów z wysokoprężnymi silnikami. Zaletą czeskiego auta jest także niewielkie zużycie paliwa i pewne właściwości jezdne. Jeśli czasem zdarzy się Wam zjechać z asfaltu i potrzebujecie sporo miejsca w kabinie, Skoda powinna spełnić Wasze oczekiwania.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Podstawowe dane techniczne:
Skoda Superb Outdoor 2,0 TDI
Silnik: 1968 cm3
Moc: 140 KM w przedziale 4200 obr./min
Moment obrotowy:  320 Nm w przedziale 1750 - 2500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4833/1817/1511 mm
Rozstaw osi: 2761 mm
Masa własna: 1556 kg
Średnia emisja CO2: 139 g/km
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test
Osiągi:
0-100 km/h: 10,4 sekundy
Prędkość maksymalna: 208 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,6 (8,2 w teście)
Trasa: 4,6 (6,1 w teście)
Cykl mieszany: 5,3 (7,3 w teście)
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - testSkoda Superb Outdoor 2.0 TDI - test



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - z rodziną po bezdrożach - nasz test

Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - z rodziną po bezdrożach - nasz test
xsawierr 2014-11-24 20:20
Pod każdym względem nie dorasta do pięt Subaru Outback . Japończycy idealnie potrafią stworzyć uterenowione kombi z poważnym i najlepszym stałym napędem na cztery koła. Skoda przy Subaru to żałosna zabawka za którą słono się płaci.
Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI - z rodziną po bezdrożach - nasz test
JNZL 2014-12-24 02:20
@xsawierr tak, nie dorasta, dopóki nie wsiądziesz do środka... subaru w jakości wykonania zatrzymało się w roku 2005