Portal V10  »  Warsztat  »  Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Przekaźniki samochodowe

Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską

2011-11-14 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Przekaźniki
W każdym pojeździe znajdują się urządzenia, o istnieniu których nic nie wiemy, lub mamy tylko bardzo mgliste pojęcie. Jednymi z nich są przekaźniki elektryczne umożliwiające przepływ prądu z akumulatora do odbiornika. Wśród tych ostatnich znajdują się kierunkowskazy oraz światła mijania, drogowe i przeciwmgłowe. Dzięki przekaźnikom elektrycznym mogą również funkcjonować urządzenia odpowiedzialne m.in. za ogrzewanie i sterowanie elektryczne szyb oraz otwieranie i zamykanie centralnego zamka.
Przekaźniki samochodowePrzekaźniki samochodowe
Jak działa przekaźnik?
Odpowiedź powinna brzmieć: podobnie jak elektromagnes. Po włączeniu określonego urządzenia odbiorczego, prąd zaczyna przepływać przez uzwojenie przekaźnika. Powstałe w ten sposób pole magnetyczne w jego rdzeniu ferromagnetycznym, przyciąga specjalną ruchomą płytkę (tzw. zworę) wraz ze znajdującym się na jej końcu stykiem do drugiego, nieruchomego styku. Po ich zwarciu możliwy jest przepływ prądu z akumulatora do odbiornika. Natomiast po wyłączeniu urządzenia odbiorczego prąd przestaje płynąć przez uzwojenie elektromagnesu: na skutek tego ruchoma zwora zostaje odciągnięta (za pomocą sprężyny) i następuje rozwarcie styków.
Przekaźniki samochodowePrzekaźniki samochodowe
Bez (grubego) kabla
Dzięki zastosowaniu przekaźników elektrycznych możliwy jest przepływ prądu o natężeniu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu amperów, przy użyciu cienkich przewodów elektrycznych. - Brak tego rodzaju urządzeń powodowałby konieczność stosowania grubych kabli na linii akumulator - włącznik urządzenia odbiorczego - skrzynka bezpiecznikowa - odbiornik - wyjaśnia Janusz Grzywa, właściciel specjalistycznego warsztatu elektromechanicznego „Johnny”. - Poza tym dodatkowe utrudnienie stanowiłaby również spora odległość dzieląca określony przycisk od odbiornika, sięgająca w niektórych wypadkach nawet kilku metrów. Łatwo wyobrazić sobie zatem, jak dużo miejsca zajmowałyby wiązki przewodów elektrycznych poprowadzone do wszystkich odbiorników, nie mówiąc już o wysokich kosztach ich wytworzenia.
Rozwarte, zamknięte...
We współczesnych samochodach stosuje się trzy główne rodzaje przekaźników elektrycznych. Najpowszechniejsze są urządzenia z otwartymi stykami, których złączenie następuje podczas przepływu prądu przez uzwojenie elektromagnesu. Przekaźniki takie używane są przede wszystkim w obwodach wszystkich rodzajów świateł (drogowych, mijania oraz przeciwmgłowych), a także do uruchamiania sygnału dźwiękowego i ogrzewania szyby. Z kolei w przypadku alarmów i immobiliserów, stosuje się urządzenia ze stykami zamkniętymi: tu przepływający prąd powoduje ich rozwarcie i włączenie się określonego odbiornika. Jeszcze inny typ przekaźników elektrycznych można spotkać m.in. w obwodach centralnego zamka lub sterowania elektrycznego szyb. Urządzenia te mają nieruchome styki górny i dolny, a za zmianę napięcia doprowadzanego do odbiornika odpowiedzialna jest poruszająca się pomiędzy nimi zwora.
Przekaźniki samochodowePrzekaźniki samochodowe
Jak wymieniać?
Przekaźniki elektryczne są stosunkowo niezawodnymi urządzeniami, jednak i one ulegają uszkodzeniom mechanicznym i elektrycznym. Uwaga! Podczas wymiany przekaźnika należy zwrócić uwagę, aby zastępować go takim samym typem urządzenia, czyli np. rozwartym lub zamkniętym. Trzeba przy tym pamiętać, iż „nóżki” wtykowe różnych typów przekaźników mogą mieć takie samo rozmieszczenie i pasować do różnych gniazd, zaś pomyłka przy doborze urządzenia doprowadza zazwyczaj do zwarcia w instalacji elektrycznej określonego odbiornika. Dlatego też wymianę uszkodzonego przekaźnika, szczególnie w przypadku tzw. urządzeń wielofunkcyjnych (np. z opóźnionym wyłączaniem), powinno się zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi wyposażonemu w specjalistyczne przyrządy diagnostyczne.
Przekaźniki samochodowePrzekaźniki samochodowe



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską

Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
BKK 2012-03-24 22:12
"Dzięki zastosowaniu przekaźników elektrycznych możliwy jest przepływ prądu o natężeniu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu amperów, przy użyciu cienkich przewodów elektrycznych. - Brak tego rodzaju urządzeń powodowałby konieczność stosowania grubych kabli na linii akumulator - włącznik urządzenia odbiorczego - skrzynka bezpiecznikowa - odbiornik - wyjaśnia Janusz Grzywa" Co za BZDURA!!! Od kiedy to zastosowanie przekaźnika ma obniżyć prąd w obwodzie?!? Po zastosowaniu przekaźnika cienkie przewody można zastosować w obwodzie STERUJĄCYM a nie w PRĄDOWYM!!! Tam przewody mają zostać grube!!! Przecież po to są przekaźniki, by małym prądem załączać DUŻY PRĄD. A DUŻY PRĄD wymaga przewodów o dużym przekroju! Pozdrawiam Janusza Grzywę i chylę czoła przed jego zasobem wiedzy... Żenada...
Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Peran 2013-12-03 09:47
Czytaj miedzy wierszami, przeciez wlasnie o to chodzi, wykluczyles teorie ktora sam pozniej napisales.
Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Klasnie 2016-07-22 23:06
Dokładnie, nie czytaj co jest napisane tylko między wierszami.