Portal V10  »  Warsztat  »  Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Hamowanie silnikiem - wady i zalety

Hamowanie silnikiem - wady i zalety

2012-03-21 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Hamowanie silnikiem
Zagadnienie wywołane w tytule niniejszego artykułu, budzi wciąż żywe spory wśród kierowców. Zwolennicy wytracania prędkości przy użyciu jednostki napędowej (bez naciskania na pedał hamulca) przekonują o ekonomiczności tej techniki jazdy, z kolei jej przeciwnicy przytaczają argumenty przemawiające za szkodliwością dla mechaniki samochodu. Co ciekawe, odrębne opinie w tej kwestii mają również specjaliści z dziedziny motoryzacji. A zatem, jak to jest z tym hamowaniem silnikiem?
Hamowanie silnikiem - wady i zaletyHamowanie silnikiem - wady i zalety
Głos „za”
Entuzjaści wytracania prędkości samochodu przy użyciu jednostki napędowej przekonują, iż jest to dobry sposób na ograniczenie zużycia paliwa. Poza tym, w ich opinii, hamując silnikiem na biegu oszczędzamy również klocki hamulcowe, przedłużając tym samym ich żywotność. Z kolei nie eksploatując nadmiernie tych ostatnich, chronimy tarcze hamulcowe przez przegrzewaniem. Hamować silnikiem powinno się podczas jazdy na prostej drodze, bez gwałtownego zdejmowania stopy z pedału przyspieszenia.
Hamowanie silnikiem - wady i zaletyHamowanie silnikiem - wady i zalety
Na biegu, bez hamulca
To tyle o prostej drodze. A co jeśli zjeżdżamy ze wzniesienia? Na to również zwolennicy hamowania silnikiem mają radę: zjeżdżamy z włączonym biegiem (przełożenie takie samo jak przy wjeździe na wzniesienie), za to bez naciskania na pedał hamulca. W ten sposób samochód ekonomicznie wytraci swoją prędkość, bez angażowania klocków i tarcz hamulcowych.
Głos "przeciw”
Odmiennego zdania są natomiast przeciwnicy hamowania silnikiem. Swoje zdecydowane „nie” dla takiego sposobu wytracania prędkości argumentują szkodliwością dla osprzętu silnika, w tym przede wszystkim dla pompy paliwowej. W ich opinii, nienaturalna praca silnika będąca odwrotnością napędzania kół samochodu, wpływa również negatywnie na pracę układów smarowania i chłodzenia pojazdu.
Hamowanie silnikiem - wady i zaletyHamowanie silnikiem - wady i zalety
Po redukcji, ale z hamulcem
Przeciwnicy hamowania silnikiem nie ograniczają swojej negatywnej opinii na temat takiego wytracania prędkości jedynie do jazdy na prostej drodze, ale mają również odrębne zdania na temat techniki zjeżdżania ze wzniesień. Jak przekonują, aby manewr ten wykonać prawidłowo, należy dokonać redukcji przełożenia o jeden bieg przed wjazdem na wzniesienie, a następnie zjechać na nim w dół używając jednak pedału hamulca do zredukowania prędkości.
Hamowanie silnikiem - wady i zaletyHamowanie silnikiem - wady i zalety
Hybrydy - bez dylematu
O ile użytkownicy samochodów i specjaliści z dziedziny motoryzacji mogą toczyć spory jak hamować pojazdami z silnikami spalinowymi, o tyle w przypadku aut łączących napęd spalinowy z elektrycznym (nazywany hybrydowym) są one bezzasadne. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: W samochodach tych po prostu trzeba naciskać na pedał hamulca, ponieważ powstała w ten sposób energia kinetyczna ładuje akumulatory ich silników elektrycznych (zob. zdjęcie)

„Wolne koło” Trabanta …
I na koniec o reliktach naszych dróg, czyli samochodach wyposażonych w silniki dwusuwowe stosowane m.in. w Trabantach i Wartburgach. Okazuje się, że da się również „hamować” ich jednostkami napędowymi, aczkolwiek wygląda to inaczej niż w czterosuwach. Można w ten sposób wytracać prędkość stosując tzw. wolne koło znajdujące się na wałku sprzęgła. Jak to działa? Wolne koło rozłącza silnik od układu napędowego po zdjęciu stopy z pedału przyspieszenia i załącza natychmiast po dodaniu gazu.

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Mazda MX-5 RF prezentuje swoje wdzięki


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
13

Komentarze do:

Hamowanie silnikiem - wady i zalety

Hamowanie silnikiem - wady i zalety
PP 2012-03-28 14:41
Szkoda, że zabrakło kilku opinii ze strony ekspertów. Czyli do końca nie wiadomo...
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
gkol 2012-03-28 17:44
Argument mówiący o szkodliwości hamowania silnikiem dla pompy paliwowej oraz chłodzenia i smarowania jest moim zdaniem bzdurą. Pompa paliwowa oczywiście w trakcie hamowania silnikiem pompuje paliwo mimo ze nie jest ono spalane, ale przecież istnieje coś takiego jak obieg paliwa, czyli przepompowane ze zbiornika do silnika, a w nim nie spalone wraca z powrotem do zbiornika przewodem powrotnym, więc pompa paliwa nie może ulec uszkodzeniu bo pracuje dokładnie w takich samych warunkach jak wtedy gdy silnikiem nie hamujemy a np. się rozpędzamy. Jeśli chodzi o chłodzenie i smarowanie, to zarówno pompa oleju jak i pompa paliwa napędzane są "mechanicznie" przez silnik więc dotąd aż silnik będzie się "kręcił" nawet siła bezwładności samochodu dotąd smarowanie i chłodzenie nie jest zakłócone.
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
bronek 2012-03-28 19:56
Podczas hamowania silnikiem ma sie wieksza kontrole nad pojazdem, gdy jakis tir jedzie za nami z duza predkoscia mozemy dodac gazu i wiadomo czego unikniemy ;-) Nie ma potrzeby uzywania 2 razy sprzegla ( ktore rownierz sie psuja ) A poza tym wrzucanie "luzu" wglada troche simiesznie :p kajarzy mi sie z kursantami na prawko:p
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
tomaszek 2012-03-28 21:20
Dokładnie. Największą zaletą hamowania silnikiem i ogólnie jazdy z non stop załączonym napędem jest lepsza kontrola auta. Spróbujcie wrzucić luz przy 180 km/h a zrozumiecie o co mi chodzi ;-) Ewentualny poślizg, utrata panowania, zawsze potrzebny jest napęd aby wyjść z opresji. Względy ekonomiczne mają tu mniejsze znaczenie, choc nie uwazam zeby hamowanie silnikiem było szkodliwe dla jakichkolwiek elementów pojazdu.
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
buma 2012-06-09 02:50
kom, do wolne koło trabanta ... na początku przeproszę za śmiałość bo po przeczytaniu całego art, widać iż ten co to pisał to teorii może trochę liznął lecz z praktyki miał pałę. jak wiadomo silniki dwu-suwowe są smarowane mieszanką paliwową (benzyna i olej) gdy zamkniemy przepustnicę do zera i tym samym odetniemy dopływ mieszanki to teoretycznie silnik powinien zgasnąć lecz nie zgaśnie bo w gaźniku występuje dysza biegu jałowego ( pozwalająca silnikowi pracować na wolnych obrotach) więc po zdjęciu nogi z pedału gazu ograniczamy do minimum dopływ mieszanki paliwowej do silnika, w tym momęcie silnik pracuje na niskich obrotach i jest wystarczająco smarowany oraz tarcie jest nie wielkie, lecz gdy z sprzężonym napędem zjeżdżamy ze wzniesienia i auto nabiera prędkości to i obroty silnika się zwiększą a tym samym tarcie sie zwiększa lecz mimo iż częstotliwość zasysanej mieszanki się podnosi to i tak dawka pozostaje na poziomie dawki potrzebnej do pracy silnika na biegu jałowym. czyli takie hamowanie silnikiem prowadzi do przytarcia silnika a co za tym idzie spadku efektywności silnika a nawet zatarci się silnika dwu-suwa. by tego uniknąć producęci trabanta itd zastosowali "WOLNE KOŁO" kom do gkol co do cyrkulacji paliwa w pompie paliwowej masz rację .lecz mylisz się co do spalania bo w trakcie hamowania silnikiem i puszczenia gazu to i tak wszystko w silniku się kręci a pompa podaje minimalną dawkę paliwa więc jakiś spalanie występuje, jeśli chcesz się o tym przekonać to rozpędź auto i nie wyłanczając biegu wyłącz zapłon... co do chłodzenia hmm takie zdejmowanie nogi z gazu to dobry sposób by trochę wystudzić silnik. jest jeszcze kwestia smarowania silnika dla wyjaśnienia w silnikach 4 suwowych jest pompa oleju i zawór który utrzymuje stałe ciśnienie oleju i tym samym silnik jest odpowiednio smarowany nie zależnie od tego czy lecimy z górki czy pod górkę PODSUMOWUJĄC drodzy kierowcy i piraci drogowi jeździjcie sobie jak chcecie i nie sugerujcie się tym yyy artykułem u góry bo spalanie waszego auta zależy tylko od tego jak ciężką nogę macie ruszając i jadą pod górkę...
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
nikt 2014-04-28 11:58
dobrze zrozumiałem, że hamowanie silnikiem, polega jedynie na zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia? W taki sposób musiałbym zaczynać hamowac kilometr przed punktem docelowym... A jeśli polega ono na redukowaniu biegów bez używania hamulca - to przeliczcie sobie co się bardziej opłaca: wymiana hamulców, czy naprawa sprzęgła, skrzyni biegów i rozrządu?
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Marta1986 2014-04-30 15:38
no i wiem niewiele więcej niż przed lekturą.
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
avi 2014-06-24 18:21
Dobrze rozumiesz. Zależy od samochodu, ale stosuję tę technikę codziennie głównie dohamowując przed skrzyżowaniami np: z 60 do 30, potem dopiero naciskam hamulec. Mnie bardziej interesuje co jest odpowiedzialne za siłę "hamowania silnikiem". Ostatnio jeżdżę Hyundaiem i30 i z przykrością stwierdzam, że ten samochód silnikiem praktycznie nie hamuje. Zjazd z Kubalonki, to jest jakaś masakra, ciągle na stopach muszę jechać.
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
klaudek08 2014-10-12 17:29
temat itak już na wymarciu, bo wszystkich nas czeka hybryda bo inaczej straż miejska nie wpuści cie do miasta:-) to słowa mojej zony jak wsiada do swojego jarisa
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
barto88 2014-10-14 11:23
Widzę że ile ludzi tyle opinii na ten temat
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
szczurpustynny 2016-03-09 00:06
Hamowanie silnikiem : kiedyś miałem taki rower ostre koło gdy byłem rozpędzony łatwiej było zdjąć nogi z pedałów i zahamować hamulcem manetka - klamka - niż używając mięśni nog do wy hamowania krecacymi się pedałami / analogicznie pomijając oczywiste zalety hamowania silnikiem . Ale czy nie prościej jest włączyć sprzęgło i spokojnie dojechać do np czerwonego światła w odpowiednim momencie używając hamulca ,- niż redukować biegi cisnac silnik na obrotach bez gazu ,robić do tego redukcje. Piłować po każdym biegu aż pojazd prawie się zatrzyma ?/ - np w motocyklu przy dużej mocy i jeździe w mieście przyspieszenie to moment i później co łańcuch i zebatki napewno dostają niepotrzebnych obciążeń w druga stronę tzn przy hamowaniu silniekiem ,,a co z cala reszta silnik sprzęgło skrzynia .z tego co wiem sprzęgło gdy jest wciśnięte nie zużywa się .wiec dojeżdżając na nim do czerwonego światła ... Redukując spokojnie biegi i wciskając hamulec - tu akurat mam na myśli motocykl czy robię coś zle ?/ wiadomo ze sytuacje rajdowe to co innego . Ale tu chyba jest mowa o normalnej jeździe gdzie coraz więcej jest sygnalizacji świetlnej powodującej coraz większe korki . Próbowałem znaleźć coś sensownego o hamowaniu silnikiem ale widzę raczej jakas propagandę ze to dobre i tak ma być / jeszcze jedno nie rozumiem czemu silnik krecacy na obrotach po zdjęciu nogi z gazu ma palic mniej ,niż silnik na sprzęgle czy luzie po zdjęciu nogi z gazu !!! - czy ktoś potrafi to sensownie wytłumaczyć - dziękuję
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
szczurpustynny 2016-03-09 00:12
Jeszcze jedno silniki raczej projektowane są do przyspieszania niż do używania ich zamiast hamulca ,wiec co dobrego w hamowaniu silnikiem /tzn poza oczywistymi sytuacjami kiedy dobre prowadzenie pojazdu tego wymaga np w zakrętach ./- ale moje pytanie czemu ma być to dobre dla pojazdu ?
Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Karol73 2016-03-20 18:45
Ja hamuje silnikiem ,mówią, że szybciej się wtedy zużywa sprzęgło, ale sprzęgło jest przecież elementem eksploatacyjnym, tak jak klocki hamulcowe.