Portal V10  »  Warsztat  »  Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?
Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć

Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?

2012-03-20 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Amortyzator
Nie wszyscy kierujący zdają sobie sprawę ze znaczenia amortyzatorów. Tymczasem stanowią one jeden z najważniejszych elementów zawieszenia każdego pojazdu. Ich podstawowym zadaniem jest bowiem skuteczne tłumienie drgań pochodzących zarówno z osi, jak i nadwozia samochodu. Praca amortyzatorów przekłada się na stabilność pojazdu na drodze do tego stopnia, iż uszkodzone mogą powodować znaczne wydłużenie drogi hamowania, a w skrajnych wypadkach utratę przyczepności kół samochodu do nawierzchni.
Amortyzatory - co warto o nich wiedziećAmortyzatory - co warto o nich wiedzieć
Tylko w jedną stronę
W starszych modelach samochodów montowane były amortyzatory tzw. jednostronnego działania. Nazwa brała się z ich sposobu funkcjonowania - tłumiły one drgania tylko przy odciążeniu auta. Natomiast podczas najechania na przeszkodę (czyli dociążenia), pochłanianie energii drgań spoczywało wyłącznie na sprężynach i wahaczach.
Amortyzatory - co warto o nich wiedziećAmortyzatory - co warto o nich wiedzieć
Odciążanie i dociążanie
We współczesnych autach stosuje się amortyzatory dwustronnego działania. Ich nazwa również odzwierciedla zasadę ich działania: zapewniają one bowiem właściwą redukcję niepożądanych drgań zarówno przy odciążaniu, jak i dociążaniu pojazdu na drodze.
Zmienne jak PSD
Jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie, są amortyzatory oznaczane skrótem PSD (z ang. Position Sensitive Damping). Odróżniającą je cechą jest zmienna charakterystyka tłumienia. Jak to działa? W zależności od nawierzchni, po której porusza się pojazd, amortyzatory PSD pozwalają na płynne tłumienie wszelkich drgań wynikających ze zmieniających się warunków jazdy.
Amortyzatory - co warto o nich wiedziećAmortyzatory - co warto o nich wiedzieć
Co się psuje …
Na pracę i żywotność amortyzatorów wpływają zarówno warunki drogowe, jak i czas ich użytkowania. Objawami ich uszkodzeń mogą być m.in. wycieki oleju, pęknięcia tulei mocujących, korozja tłoczysk, a także uszkodzenia mechaniczne powodujące np. wgniecenie obudów. Najbardziej niebezpieczną usterką amortyzatorów jest ich zatarcie, skutkujące całkowitą niemożnością tłumienia drgań osi i nadwozia.
Amortyzatory - co warto o nich wiedziećAmortyzatory - co warto o nich wiedzieć
… i jak ma się to do jazdy?
Nieprawidłowo funkcjonujące amortyzatory wydłużają drogę hamowania (nawet do przeszło trzech metrów, przy prędkości ok. 70 km/h), zwiększają też ryzyko wpadnięcia w poślizg na mokrej nawierzchni. Nie wszyscy wiedzą, iż uszkodzenie tych elementów zawieszenia może być przyczyną oślepiania innych użytkowników drogi, na skutek nadmiernych wahnięć nadwozia.
Amortyzatory - co warto o nich wiedziećAmortyzatory - co warto o nich wiedzieć
Zrób prosty test!
W celu przekonania się, czy amortyzatory w naszym aucie są w pełni sprawne, wystarczy energicznie nacisnąć maskę, a następnie bagażnik w okolicach każdego z kół. Jeśli samochód od razu powróci do pozycji wyjściowej - wtedy wszystko jest w porządku. Z kolei w przypadku jego kilkukrotnego zakołysania się możemy nabrać pewności, iż jeden z amortyzatorów uległ uszkodzeniu.
Amortyzatory - co warto o nich wiedziećAmortyzatory - co warto o nich wiedzieć
Kiedy i jak wymieniać?
Amortyzatory przestają właściwie pełnić swoją funkcję średnio po przebiegach rzędu 60-80 tys. km. Należy przy tym pamiętać, iż powinno się je wymieniać zawsze parami - na przedniej lub tylnej osi. Warto przy tym kupować amortyzatory renomowanych firm. Pomimo wyższej ceny zapewniają one bowiem większą skuteczność tłumienia drgań i odporność na zużycie. Fachowcy doradzają, aby podczas wymiany nie stosować amortyzatorów regenerowanych. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ich żywotność jest krótka i w konsekwencji czeka nas kolejna wizyta w warsztacie.

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Jaguar XF z dieslem w teście


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Amortyzatory - co warto o nich wiedzieć?