Portal V10 » Aktualności » Mefistofele, czyli Fiat z 21,7-litrowym silnikiem z piekła rodem

Mefistofele, czyli Fiat z 21,7-litrowym silnikiem z piekła rodem
2011-04-04 - A. Miklewska Tagi: Fiat, Retro, Samolot, Sportowe samochody, Mefistofele, Fiat Mefistofele
Historia Mefistofelesa, rozpoczęła się w 1908 roku, wtedy to Fiat zaprezentował samochód wyścigowy SB4 z napędem łańcuchowym. Po zobaczeniu go w akcji Sir Ernest Eldridge kupił samochód, w celu przekształcenia go w rekordzistę prędkości.
12 lipca 1924 roku Mefistofeles miał swój dzień chwały, ustanowił rekord prędkości w Arpajon, we Francji. 5,1-metrowy, dwutonowy samochód prowadzony przez właściciela pojechał 234,980 km/h. Rekord ten został pobity zaledwie po 32 dniach, ale sława Fiata Mefistofele przetrwała próbę czas i dotrwała do dziś.
W 1969 roku szef Fiata, Giovanni Agnelli kupił Mefistofelesa od spadkobierców dawnego właściciela i przetransportował go do Włoch. Tam samochód przeszedł poważne prace remontowe i został dodany do historycznej kolekcji firmy Fiat.
Samochód jest w doskonałej formie i można go podziwiać w Turynie. Niestety nie ma żadnych filmów przestawiających samochód w akcji, ale na żywo można go było podziwiać także na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie.
Raffaele Terlizzi opowiada o Fiacie Mefistofele
Był jednak jeden problem: oryginalny 18,0-litrowy silnik był za mały by sprostać wymaganiom nowego właściciela. Pod maską znalazła się, więc masywna jednostka napędowa z samolotu. Sir Ernest zdecydował się na chłodzony cieczą 21,7-litrowy, sześciocylindrowy silnik (typ A-12 Bis), który po modyfikacjach (zamontowano cztery zawory i cztery świece na każdym cylindrze) miał 320 KM przy 1.800 rpm.
Legenda głosi, że by dostosować się do długiego i ciężkiego silnika, Eldridge musiał wydłużyć podwozie SB4 korzystając z części z londyńskiego autobusu. Samochód był napędzany łańcuchem i miał hamulce jedynie z tyłu. Co ciekawe, nawet dzisiaj eksperci mają trudność ze zrozumieniem mechanizmu, który pozwalał samochodowi jechać na wstecznym biegu.
W 1969 roku szef Fiata, Giovanni Agnelli kupił Mefistofelesa od spadkobierców dawnego właściciela i przetransportował go do Włoch. Tam samochód przeszedł poważne prace remontowe i został dodany do historycznej kolekcji firmy Fiat.
Samochód jest w doskonałej formie i można go podziwiać w Turynie. Niestety nie ma żadnych filmów przestawiających samochód w akcji, ale na żywo można go było podziwiać także na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie.
źródło: carscoop
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Mefistofele, czyli Fiat z 21,7-litrowym silnikiem z piekła rodem
Podobne: Mefistofele, czyli Fiat z 21,7-litrowym silnikiem z piekła rodem




Podobne galerie: Mefistofele, czyli Fiat z 21,7-litrowym silnikiem z piekła rodem



Najczęściej czytane w tym miesiącu


Tapety na pulpit Fiat
Galerie zdjęć
Newsletter