Portal V10  »  Aktualności  »  Bugatti Chiron Profilee sprzedany za rekordową sumę. A miał nigdy nie powstać

Bugatti Chiron Profilee sprzedany za rekordową sumę. A miał nigdy nie powstać

2023-02-02 - R. Zakrzewski     Tagi:

Profilée to nazwa ostatniej specjalnej pochodnej w historii Bugatti Chirona. Mało brakowało, a nigdy byśmy jej nie ujrzeli: inne wersje najszybszego auta świata wyprzedały się za szybko i ostatecznie prezentowany projekt pozostał tylko jako jednostkowy prototyp. Właśnie został sprzedany za ogromne pieniądze.

Bugatti Chiron został zaprezentowany światu jako następca równie przełomowego Veyrona w marcu 2016 roku. Zaplanowana na kolejne siedem lat (a więc kończąca się mniej więcej teraz) produkcja została z góry ograniczona do 500 egzemplarzy. Z jednej strony może wydawać się to ambitna liczba jak na hiperauto dostępne wyłącznie dla wąskiego grona absolutnie najbogatszych ludzi na świecie.

Szybko okazało się jednak, że producent ma problem, ale odwrotny niż można przypuszczać: Chiron zaczął wyprzedawać się za szybko. Pierwsze 200 z 500 sztuk sprzedano jeszcze przed jego oficjalną premierą. Kolejne egzemplarze z tej kurczącej się listy zabierały kolejne specjalne rozwinięcia Chirona.

Okazało się, że jest grupa klientów marki, dla której "zwykły" model z ośmiolitrowym, szesnastocylindrowym silnikiem o mocy 1500 KM to za mało. Dla nich powstał Chiron Pur Sport, wyposażony w krótsze przełożenia skrzyni i szerokie na prawie 2 metry tylne skrzydło, które wspólnie poprawiały zwinność i przyspieszenie tej rakiety na kołach.

Na drugim końcu spektrum pojawił się Chiron Super Sport, czyli wersja z mocą podniesioną do 1600 KM przeznaczona na szybkie podróże (nawet bardzo szybkie - prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 440 km/h). Ale i to nie wystarczyło humorzastym klientom Bugatti: jak już to wszystko zobaczyli, to teraz zamarzyli sobie czegoś pomiędzy, czyli wersji z ostrzejszym charakterem Pur Sporta, ale dyskretniejszym projektem nadwozia Super Sporta.

Tak powstał Chiron Profilée. Z tym że praktycznie nie powstał, ponieważ nim jego prototyp zdążył wyjechać na drogi, wszystkie z zadeklarowanych 500 sztuk całkowitej puli modelu zostały wyprzedane i na jeszcze jedną wersję zwyczajnie zabrakło miejsca. Pozostał tylko ten jeden prototyp z przebiegiem 396 kilometrów. Co można z nim było zrobić? Na przykład sprzedać na aukcji.

Bugatti Chiron Profilee: co to za samochód? Jaka cena?

Do niedawna nieznany prototyp Chirona po raz pierwszy został zaprezentowany publicznie 1 lutego w Luwrze w Paryżu podczas aukcji RM Auctions. Tam, jako obiekt numer 177, został sprzedany za kwotę 9 792 500 euro, a więc równowartość około 46 milionów złotych. To rekordowo dużo nawet w realiach Chironów: nawet używane egzemplarze osiągają obecnie wartości w okolicach 3,4 - 4 miliony euro, a inne limitowane edycje docierają do 6,5 milionów euro.

Za co był w stanie zapłacić tutaj zwycięzca aukcji aż tyle? Przede wszystkim za ekskluzywność modelu powstałego tylko w jednym egzemplarzu jako ostatnia specjalna pochodna Chirona w historii. Pomimo tak ograniczonej produkcji cechuje się on jednak szeregiem zmian zaprojektowanych, wyprodukowanych i przebadanych jakościowo tylko dla tego samochodu.

Z zewnątrz Chiron Profilee poznamy przede wszystkim po inaczej ukształtowanym tylnym skrzydle, który jest większy niż w modelu Super Sport, ale jeszcze nie tak duży jak w Pur Sport. W bardziej agresywny sposób od standardowej wersji zaprojektowano również wloty powietrza z przodu oraz elementy aerodynamiczne, włącznie z podłogą.

Ekskluzywność tego modelu potwierdza również konfiguracja kolorystyczna, która wystąpiła tylko na tym jednym egzemplarzu Chirona. Łączy ona opracowany na tę okoliczność lakier Argent Atlantique z wykończeniem z włókna węglowego barwionego na niebiesko oraz obręczami kół, które również zostały zaprojektowane specjalnie tylko dla tego jednego auta.

Nowości w środku obejmują oryginalne wykończenie wykonane z pasków skórzanych o łącznej długości 2,5 kilometra. Silnik W16 o mocy 1500 KM rozpędza Chirona Profilee do 100 km/h w 2,3 sekundy, do 200 km/h w 5,5 sekundy, a ostatecznie do prędkości maksymalnej ustalonej na 380 km/h. Jest tu więc na co wydawać te miliony.




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Bugatti Chiron Profilee sprzedany za rekordową sumę. A miał nigdy nie powstać