Portal V10  »  Aktualności  »  Najlepsze i najgorsze opony zimowe wg testu ADAC
Najlepsze i najgorsze opony zimowe wg testu ADAC

Najlepsze i najgorsze opony zimowe wg testu ADAC

2008-10-12 - P. Grzelak     Tagi: Bezpieczeństwo, Opony

Śnieg, błoto pośniegowe, lód, woda, to tylko niektóre z niebezpieczeństw nadchodzącej zimy. Dlatego podejmując decyzję o wymianie opon zimowych zapoznajemy Czytelników z wynikami testu niemieckiego automobilklubu ADAC.

Niemiecki ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V), jak co roku, przeprowadził test opon zimowych dostępnych na europejskim rynku. Badaniom poddano ponad 35 modeli o najpopularniejszych rozmiarach 175/65 R14 i 195/65 R15. Wyniki nie były zaskakujące, aczkolwiek potwierdziły wady najtańszych opon na rynku i tych importowanych z Dalekiego Wschodu.

Najlepsze i najgorsze opony zimowe wg testu ADAC
W badaniu opon zimowych (w tym trzy komplety wielosezonowe) uwzględniono: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, jazda po śniegu i błocie pośniegowym, emitowanie hałasu i wpływ na zużycie paliwa.
W swoim raporcie ADAC poleca gumy, które uzyskały co najmniej dobre oceny we wszystkich kategoriach testu.

Wynik potwierdził starą regułę: na ogumieniu nie wolno oszczędzać. Dobre opony muszą kosztować, a gumy wielosezonowe jeszcze nie dorównują zimowym średniakom. Jednakże najnowsza generacja ma być znacznie lepsza, a dzięki nowym materiałom i kształtom bieżnika - naprawdę uniwersalna.
Najpopularniejsze rozmiary 175/65R14 do samochodów klasy B


Tu królują "czternastki". Niemiecki automobilklub przebadał dwadzieścia "zimówek" oraz jeden komplet opon wielosezonowych.

Miano "szczególnie godnych polecenia" uzyskały komplety:

- Vredestein Snowtrac 3,
- Continental WinterContact TS 800,
- UltraGrip 7
- Goodyear i Dunlop SP Winter Response.

Dobre oceny i komentarz "godne polecenia" uzyskały też opony wielosezonowe Goodyear Vector 4Season. Aczkolwiek zaskakująco słabo wypadły one na suchej nawierzchni (opory toczenia tzw. współczynnik CR 1,205, podczas gdy referencyjna opona zimowa 1,083; prowadzenie boczne 47,9 km/h podczas gdy referencyjna zimowa - 51,3 km/h).

Szczególnie słabą jakość prezentowały:

- Gislaved EuroFrost 3 Silica,
- Maxxis Presa Snow Wintermaxx,
- Tigar Winter 1,
- Ceat Artic III,
- Linglong Winter Hero Radial 652.

Ogumienie 195/65R15 do najpopularniejszych kompaktów


Testom poddano siedemnaście modeli i dwa komplety całoroczne. Komentarz "Szczególnie godne polecenia" uzyskały:

- Good Year UltraGrip 7+,
- Continental WinterContact TS 830,
- Pirelli W 190 Snowcontrol,
- Dunlop SP Winter Sport 3D

Good Year UltraGrip 7+
: dzięki bardzo dobrej elastyczności sprawdza się nie tylko na śniegu i lodzie, ale także na błocie pośniegowym i nawierzchniach mokrych. Jest bardzo trwała. Zastosowano w niej opatentowany system 3D-BIS, w którym ilość klocków bieżnika, w porównaniu z tradycyjnym, została zwiększona. Podwójne rowkowanie "V" ma zwiększyć odporność na aquaplaning na mokrej drodze.

Continental WinterContact TS 830
: nowość Continentala, lepsze hamowanie na śniegu. Duża liczba bloków na barkach opony i większa powierzchnia krawędzi tnących gwarantują świetną przyczepność.
Zalety:
- doskonałe hamowanie na oblodzonej i mokrej nawierzchni,
- sztywniejsze bloki w centralnej części czoła bieżnika oraz duża liczba lameli wpływają na wyjątkowe hamowanie na oblodzonych i mokrych drogach,
- wzorowo współpracuje z elektronicznym systemem bezpieczeństwa i kontroli trakcji ESC (system kontroluje hamowanie poszczególnych kół).
- wyjątkowa rzeźba bieżnika.

Warte polecenia
: Michelin Alpin A3, Goodyear Vector 4Season, Kumho I'ZEN KW 23, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 66, Nokian WR G2, Bridgestone Blizzak LM25, Yokohama W.drive, Hankook Icebear W440, Semperit Speed-Grip, Firestone Winterhawk 2 oraz warunkowo warte polecenia Vredestein Quatrac 3.

Ocena gum wielosezonowych


Specjaliści ADAC stwierdzili kilka istotnych mankamentów. Chwalony Vredestein Quatrac 3, tym razem, zganiono za aquaplaning i złą przyczepność na ośnieżonej nawierzchni. Komplet wielosezonowy Goodyear Vector 4 Season ponownie nie wykazał przewagi nad "zimówkami" podczas jazdy po suchej nawierzchni. Aczkolwiek pochwalono je za niski poziom hałasu (68 dB przy 60 km/h oraz 71,4 dB przy 80 km/h - opona referencyjna letnia odpowiednio: 67,6/71,3 dB).

Good Year Vector 4Season również wysoko ocenili specjaliści z redakcji AutoBild przyznając temu kompletowi I miejsce w teście opon całorocznych w rozmiarze 195/65R15.

Pod lupę wzięto także gumy z Dalekiego Wschodu z grupy "najtańsze". I jak można było się spodziewać rewelacji nie było z malymi wyjątkami. Do nich należy zaliczyć koreańską markę Hankook z modelem Optimo 4S. Dziś opony tego producenta znajdują się na pierwszym wyposażeniu takich marek jak: Hyundai, Kia, Daewoo, Ssang Yong, Ford, Renault, ostatnio Volkswagen.

Najniższą ocenę otrzymały: Nangkang Snow Viva SV-1, Marshal I'ZEN KW 15 oraz Wanli Winter Challenger S 1086.

Jak widać z przeprowadzonego testu opony zimowe zachowują zdecydowaną przewagę nad wielosezonowymi, aczkolwiek pojawiły się już modele opn całorocznych (Good Year, Hankook) zdolnych do kompromisu. Aczkolwiek baca z Zakopanego doda: o ile nie będzie zimy stulecia!




źródło: autoflesz.pl, ADAC

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Najlepsze i najgorsze opony zimowe wg testu ADAC