Portal V10  »  Warsztat  »  Silnik "bierze" olej. Problem?
branie oleju

Silnik "bierze" olej. Problem?

2012-05-05 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Olej
Pytanie zadane w tytule artykułu może sugerować potencjalne zaistnienie czynności korupcjogennej, choć w rzeczywistości odnosi się do nadmiernego zużycia oleju silnikowego podczas codziennej eksploatacji samochodu. Powodów „brania” tego ostatniego może być wiele: począwszy od jego nieodpowiednich parametrów, do niewłaściwej pracy wyeksploatowanych elementów jednostki napędowej lub jej osprzętu.
branie olejubranie oleju
Źle, gdy mało …
Jedną z najważniejszych czynności, którą każdy szanujący się właściciel samochodu powinien wykonywać po każdorazowym przebiegu tysiąca kilometrów, jest profilaktyczne sprawdzenie poziomu oleju w misie olejowej za pomocą tzw. bagnetu. Dlaczego to takie istotne? Należy pamiętać, iż spadek poziomu oleju silnikowego poniżej dopuszczalne minimum i dalsza jazda z jego nieodpowiednią ilością prowadzi często do zatarcia się jednostki napędowej.
branie olejubranie oleju
… niedobrze, gdy za dużo!
Okazuje się jednak, iż szkodliwe jest również przekroczenie maksymalnego poziomu. Henryk Buławka, właściciel specjalistycznego warsztatu mechaniki pojazdowej: - Zbyt duża ilość oleju powoduje nadmierne zanurzenie się w nim wału korbowego i powstanie szkodliwego stężenia tzw. mgły olejowej, które z kolei może skutkować spienieniem oleju i jego niekontrolowanym przedostawaniem poprzez kolektor dolotowy do komory spalania - wyjaśnia.
(Pseudo)oszczędności nie popłacają
W dobie kryzysu, odrobina sknerowatości - czytaj: większych oszczędności, na pewno nie jest zachowaniem nagannym. Inaczej jest w przypadku oleju silnikowego - tu potencjalne oszczędności związane z jego niewymienianiem, mogą obrócić się przeciwko właścicielowi auta. Jazda na tzw. przechodzonym oleju o niewłaściwej lepkości, prowadzi bowiem często do nadmiernego, a co za tym idzie przedwczesnego zużycia się ruchomych elementów silnika.
branie olejubranie oleju
Nie tylko uszczelniacze
Za „branie” oleju mogą być również odpowiedzialne nieprawidłowo funkcjonujące elementy samego silnika. Na skutek zużycia się uszczelniaczy zaworowych, a często również uszkodzenia pierścieni tłokowych (np. ich zaklinowania lub pęknięcia), olej przedostaje się do komory silnika, gdzie ulega spaleniu wraz z benzyną lub olejem napędowym. Olej może „brać” również niesprawna pompa wysokiego ciśnienia, mieszając go w swoim wnętrzu z paliwem.
branie olejubranie oleju
Turbo dymi: na niebiesko
To jeszcze jeden symptom zwiększonego apetytu na olej silnikowy. Gdzie występuje? W samochodach z doładowaniem. Mocno wyeksploatowane łożyska turbosprężarek ponoszą w większości przypadków winę nie tylko za przedostawanie się oleju silnikowego do komory spalania, ale również za jego wyciekanie na gorący układ wydechowy. Efekt? „Rura” dymi na niebiesko.
branie olejubranie oleju
Jak ograniczyć „branie”?
W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z odpowiednim i nieprzechodzonym olejem oraz prawidłowo funkcjonującym silnikiem, możemy mieć wpływ na stopień zużycia tego pierwszego. W jaki sposób? Bardzo prosto: przed wykorzystaniem pełnej mocy silnika (wchodzeniem na wysokie obroty), należy odpowiednio go rozgrzać, a właściwie odczekać, aż olej silnikowy osiągnie właściwą temperaturę pracy.

W tych autach się nie da …
Niektóre wózki tak mają - zżerają olej silnikowy na potęgę. O jakich samochodach mowa? Oczywiście o sportowych, w których zastosowano mocno wysilone jednostki napędowe. Te ostatnie mając większe luzy na pierścieniach tłokowych i uszczelniaczach zaworowych (ze względu na pracę w skrajnie wysokich temperaturach), w sposób naturalny „biorą” większą ilość oleju, niż silniki montowane w normalnych autach.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Silnik "bierze" olej. Problem?

Silnik "bierze" olej. Problem?
Patrykk 2020-12-06 21:34
U mnie też brał dużo oleju a to kwestia właśnie jego jakości. Jak doinwestowałem w lepszy Hyundai Xteer to nie ma tego problemu. I silnik nie spala oleju a wczęśniej spalał i brudził tłoki