
Chcecie zaszpanować podczas nocnej jazdy barwą świateł reflektorów swojego auta? Nic prostszego -wystarczy zlecić wymianę tradycyjnych żarówek halogenowych na ksenony w specjalistycznym warsztacie. Przed podjęciem takiej decyzji warto jednak zastanowić się nad późniejszymi kosztami eksploatacji, a także zadbać o zaświadczenie potwierdzające zgodność dokonanych przeróbek z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym.
Ksenony - co to takiego?Od żarówek halogenowych odróżnia je przede wszystkim źródło światła. Jest nim bowiem tzw. soczewkowy palnik wyładowczy, w którego wnętrzu znajdują się dwie elektrody oraz gaz szlachetny - ksenon. Po podłączeniu napięcia rzędu 20 tys. V, pomiędzy elektrodami powstaje łuk elektryczny, a gaz szlachetny zaczyna emitować światło w barwach niebieskawej lub białej. Dwa razy oszczędniejsze
Jak podkreślają fachowcy, ksenony mogą świecić nawet do dziesięciu razy dłużej niż tradycyjne żarówki halogenowe. Są one przy tym dwa razy oszczędniejsze, dysponując mocą zaledwie 35 W. Barwa światła emitowana przez reflektory ksenonowe jest przy tym zbliżona do dziennego co powoduje, iż wzrok kierującego męczy się wolnej niż podczas jazdy z halogenami.
Ksenony to jednak nie tylko same zalety. Ze względu na to, iż mogą one emitować do dwóch razy więcej światła od halogenów, nieprawidłowo ustawione będą znacznie bardziej oślepiały kierujących poruszających się w przeciwnym kierunku, niż te ostatnie. Należy również pamiętać o wyższych kosztach eksploatacji: m.in. wymiany palników wyładowczych oraz napraw współpracującego z nimi osprzętu.Ksenony dla każdego?
Praktycznie w każdym samochodzie można dokonać przeróbki źródła światła ich reflektorów. W specjalistycznej firmie operacja taka trwa ok. dwóch godzin i polega na podłączeniu dwóch przetwornic napięcia (patrz fot. 3) do instalacji elektrycznej auta oraz zastąpieniu żarówek halogenowych ksenonami. Użytkowanie wspomnianych przetwornic jest bezpieczne dla instalacji elektrycznej, ponieważ dysponują one niezależnymi od niej bezpiecznikami.
Koszt montażu tzw. zestawu ksenonowego (przetwornice + palniki wyładowcze + osprzęt) nie jest wysoki. W nowszych typach aut z reflektorami wyposażonymi w żarówki typu H7, cena przeróbki zaczyna się w granicach 400 zł. Droższy (o ok. 100 zł) jest montaż ksenonów w starszym samochodzie z żarówkami typu H1 lub H4. Uwaga! Zestawy oferowane przez specjalistyczne firmy nie mają spryskiwaczy ani systemu samopoziomowania lamp.A teraz do diagnosty!
Ksenony zamontowane - a zatem w drogę! Jeszcze nie. Przed rozpoczęciem jazdy należy udać się do stacji diagnostycznej, w celu sprawdzenia ustawienia reflektorów i uzyskania zaświadczenia o zgodności zamontowanych lamp ksenonowych z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego. Brak tego ostatniego skutkuje w praktyce mandatem w wysokości do 500 zł. Policjant może również zatrzymać dowód rejestracyjny auta, do czasu przedstawienia wspomnianego powyżej zaświadczenia przez kierującego.

Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Ksenony zamiast halogenów - czy warto?









