Portal V10  »  Aktualności  »  Warszawa i Kraków w końcu połączone drogą ekspresową. Historyczne otwarcie dróg S7 i S52

Warszawa i Kraków w końcu połączone drogą ekspresową. Historyczne otwarcie dróg S7 i S52

2024-12-22 - R. Zakrzewski     Tagi: Droga

Droga szybkiego ruchu pomiędzy obecną a dawną stolicą Rzeczpospolitej rodziła się w bólach. Do ich połączenia, na co kierowcy czekali od kilkudziesięciu lat, w ostatnim czasie brakowało już tylko 13,3 km. Wiemy kiedy nastąpi oddanie tego brakującego fragmentu wraz z równie wyczekiwaną Północną Obwodnicą Krakowa.


Jak informuje GDDKiA, Północna Obwodnica Krakowa (trasa S52) oraz fragment trasy S7 między nią a węzłem Widoma zostaną otwarte już w poniedziałek 23 grudnia - w sam raz, aby kierowcy mogli skorzystać z tych odcinków w drodze na Święta i odciążyć oblegane w ostatnich miesiącach boczne drogi.


Kierowcy chcący rozwinąć pełną prędkość na nowej drodze muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość: już teraz będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu na każdej z nich (z opcją poszerzenia o trzeci pas w przyszłości), ale póki co będą na nich obowiązywać ograniczenia prędkości do 80 km/h. Wykonanych musi zostać jeszcze wiele robót związanych z pracami na węzłach i ogrodzeniami, które mogą potrwać nawet do późnej wiosny. 


Docelowo na trasie S7, tak jak na każdej drodze ekspresowej z pasami ruchu przedzielonymi pasem zieleni, będzie obowiązywał limit 120 km/h. Na Północnej Obwodnicy Krakowa z kolei ze względu na prowadzenie drogi przez trudny inżynieryjnie teren i prognozowane duże natężenie ruchu limit będzie wynosił 100 km/h lub 80 km/h w tunelach.


Nowy ślad szlaku z Warszawy do Krakowa po ponad 200 latach


Kacper Michna z GDDKiA zauważa jak wielki skok jakościowy dla kierowców stanowi ukończenie nowej drogi. - Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce - wylicza. 


Droga ekspresowa łącząca obydwa miasta będzie liczyła 270 km. To historyczny krok nie tylko w perspektywie III RP, ale i dużo dłuższej: w województwie małopolskim trasa biegnie śladem i odchodzi od Traktu Krakowskiego wytyczonego przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki w 1819 r. (Zastępując poprzedni, który biegł przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą). 


Mały haczyk: brakuje jednego elementu. Półtora roku z utrudnieniami


Jak dowiadujemy się od GDDKiA, od 23 grudnia na trasie S52 dostępne będą węzły Zielonki, Węgrzce i Batowce. Kraków jest bliski stania się drugim miastem w Polsce otoczonym pełną obwodnicą z dróg szybkiego ruchu. Do tego celu brakuje jednak jeszcze 5 km trasy S7 między węzłami Mistrzejowice a Nowa Huta. Oddany ma on zostać w połowie 2026 r.


Do tego czasu skomunikowanie między trasami S7 a S52 zapewni techniczny odcinek z jednym pasem ruchu w każdą stronę. W godzinach szczytu w tym "wąskim gardle" potencjalnie będą tworzyć się zatory. Dopiero w połowie 2025 r. zostanie otwarty węzeł Łuczyce. Również z węzła Raciborowice póki co będzie można korzystać tylko w ograniczonym stopniu: nie będzie można na nim zjechać na Kraków ani zjechać na niego od strony miasta.


Południowa Obwodnica Krakowa: wyzwanie dla drogowców, atrakcja dla kierowców


Prace nad opisywanymi odcinkami zajęły długi okres ze względu na wysoki stopień skomplikowania budowy: przebieg przez wiele wiaduktów, mostów i tuneli, prowadzenie przez dużą różnicę wysokości przez tereny Wyżyny Małopolskiej (216 m n.p.m. na najniższym punkcie w Zielonkach a 322 m n.p.m. w najwyższym miejscu). Nagrodą za ten duży trud i wysokie koszty trasy będzie jednak droga o dużych walorach dla kierowców, którzy będą mogli podziwiać piękne widoki regionu i cieszyć się ze sprawnej jazdy nowoczesnymi obiektami budowlanymi.

 

Ostatni odcinek drogi S7 kosztował prawie 1,7 mld zł. Projekt otrzymał 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. Północna Obwodnica Krakowa kosztowała z kolei 1,4 mld zł. 789,6 mln zł z tej kwoty pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Drogę również wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. 




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Warszawa i Kraków w końcu połączone drogą ekspresową. Historyczne otwarcie dróg S7 i S52