Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
Toyota RAV4 Hybrid - test

Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test

2017-01-25 - P. Mokwiński     Tagi: Toyota RAV4, Toyota, Auta hybrydowe, Test, SUV
RAV4 w wersji hybrydowej to propozycja dla osób pokonujących dziesiątki kilometrów w mieście. Kompaktowy SUV wyposażony w napęd na cztery koła sprawdzi się jako wielozadaniowy pojazd. Przekonuje też funkcjonalnym wnętrzem i wieloma gadżetami, których próżno było szukać w wersji przedliftingowej.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
RAV4 ma swoje korzenie w pierwszej połowie lat 90. Dokładnie w 1994 na drogach pojawiła się pierwsza generacja popularnego SUV-a. Obecny model to dojrzały samochód występujący z napędem na przednią lub obie osie. Toyota ma 461 centymetrów długości, 185 szerokości i 168 wysokości. Przy okazji liftingu, mocno zmodernizowano przednią część auta. Zamontowano zderzak z szerokimi wlotami powietrza, nieco inaczej uformowaną maskę i LED-owe światła do jazdy dziennej. Z tyłu nowy model poznamy przede wszystkim po zachodzących na pokrywę bagażnika kloszach wyposażonych w podwójny diodowy panel. Sylwetka może się podobać, co tylko potwierdza zainteresowanie klientów. To jeden z częściej wybieranych pojazdów w segmencie.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
W parze z atrakcyjnym nadwoziem nie idzie wnętrze. Projekt deski rozdzielczej jest prosty i przejrzysty, ale brak mu polotu i nuty nowoczesności. Obsługa urządzeń pokładowych nie nastręcza większych trudności. Po modernizacji pojawił się nowy system multimedialny z dotykowym wyświetlaczem. Ma nieskomplikowane menu i wiele funkcji. Jedną z ciekawszych jest widok z kamer wokół samochodu. Pozwala bez wychodzenia z auta ocenić sytuację na ciasnym parkingu i zdecydowanie ułatwia wyjazd. Przyda się też na bezdrożach, gdzie czasem nie widać przeszkód. Zestaw też obsługuje nawigację i dobrze współpracuje z zewnętrznymi nośnikami pamięci. Trójramienną kierownicę zaopatrzono w przyciski sterujące radiem, a tuż za nią wkomponowano analogowe wskaźniki z ciekłokrystalicznym ekranem przekazującym informację z komputera pokładowego. Na niewielkim prostokącie zobaczycie też ustawienia aktywnego tempomatu i systemu zabiegającego kolizjom.
Jakość materiałów wykończeniowych stanowi jedną z największych wad wnętrza Toyoty. Mimo, że całość zdaje się solidna i miła dla oka, to wiele z zastosowanych tworzyw jest zdecydowanie za twarda i wręcz nieprzyjemna. W tej kategorii wyraźnie lepiej wypada Volkswagen Tiguan i Ford Edge. RAV4 nadrabia za to sporą przestrzenią w dwóch rzędach. Fotele obite dwukolorową skórą są wygodne i wyposażone w elektryczną regulację ustawień. Brakuje im jedynie lepszego trzymania bocznego.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
Na kanapie zmieszczą się nawet trzy osoby o wzroście do 190 centymetrów. Miejsca nie brakuje przed kolanami, nad głowami i na wysokości barków. Sytuację poprawia dodatkowo płaska podłoga. Jak na hybrydę, dobre noty zbiera bagażnik. W standardowej konfiguracji ma 501 litrów. Jeśli potrzebujecie więcej, wystarczy złożyć asymetryczne oparcie i cieszyć się z 1633 litrów pojemności. Stosunkowo wysoki próg załadunku rekompensuje regularny kształt. Co ciekawe, elektrycznie unoszona klapa unosi się w czasie aż 10 sekund. To niechlubny rekord w klasie kompaktowych SUV-ów.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
Wersja hybrydowa jest najszybszą w ofercie RAV4. Auto wyposażono w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra i dwa elektryczne. Pierwszy z nich ma 143 KM i przenosi moc na przednie koła. Dodatkowo, przy tylnej osi umieszczono jednostkę generującą 68 KM, która w razie potrzeby uruchamia system 4x4. Łączna maksymalna moc układu wynosi 197 koni mechanicznych. Osiągi na papierze wyglądają naprawdę nieźle. Toyota przyspiesza do setki w 8,3 sekundy i rozpędza się do 180 km/h. W praktyce, trudno się spodziewać sportowych emocji.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
Blisko 1750-kilogramowy samochód nie należy do demonów prędkości i zdecydowanie lepiej czuje się podczas delikatnego traktowania pedału gazu. Wówczas, potrafi też zużyć niewiele paliwa. W mieście około 7 litrów i podobnie w spokojnie pokonywanej trasie. Wystarczy jednak mocniej dociskać akcelerator, by wyraźnie zwiększyć zapotrzebowanie na benzynę. Najgorzej przedstawia się sytuacja na autostradzie, gdzie hybrydowy układ wykorzystywany jest w minimalnym stopniu, a komputer pokładowy wskazuje średnią konsumpcję na poziomie 10-12 litrów. Gdy w aglomeracyjnych korkach stosujemy się do zasad ecodrivingu i możliwie efektywnie wykorzystujemy potencjał ekologicznego systemu, japoński SUV potrafi dostarczyć sporo radości. Można nim przejechać około dwóch kilometrów w trybie bezemisyjnym, a przy każdym hamowaniu odzyskiwać energię.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
Układ hybrydowy zaprojektowano tak, by niezależnie od usposobienia kierowcy, możliwie płynnie przyspieszać i nie narażać pasażerów na nieprzyjemne szarpnięcia. Przy leniwym rozpędzaniu, w kabinie panuje przyjemna cisza. Gorzej, gdy zechcemy szybciej pokonać długi odcinek autostrady, bądź dynamicznie włączyć się do ruchu. Bezstopniowa skrzynia utrzymuje wysokie obroty, a do wnętrza przedostaje się nachalny i irytujący dźwięk jednostki spalinowej. Lepszy obraz buduje zawieszenie, które harmonijnie filtruje nierówności i pracuje dość cicho. W ciasnych łukach przeszkadzać może mało precyzyjny układ kierowniczy, spora masa własna pojazdu i przechyły nadwozia.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
RAV4 Hybrid najlepiej sprawdza się w mieście, gdzie najłatwiej wykorzystać potencjał ekologicznego napędu. Spodoba się kierowcom o spokojnym temperamencie. Mimo zastosowania jednostki spalinowej i elektrycznej, Toyota pozostaje autem bardzo funkcjonalnym i komfortowym w codziennej eksploatacji. Na przeszkodzie może stanąć jedynie cena. Przy uwzględnieniu rabatu w wysokości 17 tysięcy złotych, za wersję z napędem na przednią oś trzeba zapłacić przynajmniej 137 700 zł. Napęd na cztery koła wymaga dopłaty w wysokości 10 tysięcy, a widoczną na zdjęciach najbogatszą odmianę Prestige wyceniono na 164 700 zł. Po dołożeniu kilku gadżetów, finalna wartość auta wzrośnie do około 185 tysięcy.
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
Podstawowe dane techniczne:
Toyota RAV4 Hybrid 4x4
Silnik: 2494 ccm + elektryczny
Moc: 155 KM przy 5700 obr./min, 143 + 68 KM silnika elektrycznego
Maksymalny moment obrotowy:  210 Nm przy 4200 obr./min, 270 Nm sil. elektr.
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4605/1845/1675 mm
Rozstaw osi: 2660 mm
Masa własna: 1360 kg
Średnia emisja CO2: 122 g/km
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test
Osiągi:
0-100 km/h: 8,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,4 (7,7 w teście)
Trasa: 5,1 (6,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,2 (7,3 w teście)
Toyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - testToyota RAV4 Hybrid - test



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test

Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
korniszon 2017-02-12 17:37
Miałem okazję się tym cackiem przejechać i powiem krótko, daje radę. Dużo miejsca w środku, dobrze trzyma się drogi. Całkiem spoko miejskie auto.