Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Seat Ibiza Cupra i Ecomotive na Paris Motor Show
Seat

Seat Ibiza Cupra i Ecomotive na Paris Motor Show

2008-10-09 - K. Spychalski     Tagi: Seat, Ekologia, Seat Ibiza, Hatchback
Na salonie motoryzacyjnym w Paryżu Seat zaprezentował model Ibiza Ecomotive oraz Ibiza Cupra. Pierwszy z nich, to pojazd spełniający wysokie wymogi emisji spalin, drugi - to najbardziej sportowa wersja Ibizy w ofercie hiszpańskiej marki.

Na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu Seat prezentuje model Ibiza Ecomotive - pojazd o najlepszych parametrach ekologicznych w swoim segmencie, emitujący CO2 w ilości zaledwie 98 g/km, który w tym roku zdobył pierwsze miejsce na liście Verkehrs-Club Deutschland w kategorii "pojazd przyjazny dla środowiska". Ta szczególnie atrakcyjnie wyglądająca i wyjątkowo ekologiczna wersja Ibizy wyróżnia się zarówno minimalnym zużyciem paliwa i emisją spalin, jak i długą listą wyposażenia standardowego. Ibiza Ecomotive jest jedynym na rynku modelem samochodu wyposażonego w klimatyzację i 80-konny silnik o tak niskiej emisji dwutlenku węgla: 98 g/km. Oznacza to dodatkową korzyść dla kupujących, którzy na przykład w Hiszpanii są zwolnieni z podatku rejestracyjnego. Dostępna jako pięciodrzwiowy hatchback oraz SportCoupé, nowa Ibiza Ecomotive ma pod maską 80-konny silnik 1.4 TDI z filtrem cząstek stałych (DPF). Podobnie jak jej poprzedniczka, nowa Ecomotive emituje CO2 w ilości poniżej 100 g/km, a przy tym zużywa jeszcze mniej paliwa: 3,7 l/100 km.
Tak znakomite wyniki to zasługa nowego oprogramowania modułu sterowania silnikiem, skrzyni biegów ze zoptymalizowanymi wartościami przełożeń oraz ogólnych wymiarów samochodu. Wszystko to wpłynęło na zmniejszenie emisji do 98 g/km w porównaniu ze 114 g/km w standardowej wersji.

Modyfikacja przełożeń polegała na wydłużeniu poszczególnych biegów, w tym zwłaszcza trzeciego, czwartego i piątego. Celem tego zabiegu była optymalizacja prędkości obrotowej w taki sposób, aby silnik pracował z prędkością odpowiadającą najniższemu zużyciu paliwa.Optymalizację zużycia paliwa i poziomu emisji osiągnięto także dzięki zastosowaniu nowych opon w rozmiarze 175/70 o zmniejszonym współczynniku tarcia oraz 14-calowych obręczy z pełnymi kołpakami, które mają lepsze własności aerodynamiczne w porównaniu z otwartymi obręczami aluminiowymi.

Bardziej opływowa sylwetka


Własności aerodynamiczne pojazdu to kolejny aspekt, który miał wpływ zarówno na obniżenie zużycia paliwa, jak i zmniejszenie emisji spalin. W nowej Ibizie Ecomotive zastosowano takie rozwiązania, jak nowo zaprojektowany zamknięty przedni grill i nowy tylny spojler. Obniżono opór powietrza, dzięki czemu ruch elementów mechanicznych pojazdu wymaga mniejszego nakładu energii, co z kolei oznacza mniejsze zużycie paliwa i mniej spalin. Własności aerodynamiczne poprawia także mniejsza szerokość pojazdu.

Filtr DPF montowany standardowo w Ibizie Ecomotive oczyszcza spaliny silnika Diesla z sadzy. Moduł sterujący silnikiem stale monitoruje stan filtra, uruchamiając program regeneracji w celu wypalenia nagromadzonej sadzy. Dzięki temu filtr cząstek stałych nie wymaga żadnej obsługi przez cały czas eksploatacji pojazdu.

Pełne wyposażenie standardowe w zakresie komfortu i bezpieczeństwa


Nowy SEAT Ibiza Ecomotive wyposażony jest w te same elementy decydujące o komforcie i bezpieczeństwie, co inne wersje Ibizy Reference, oraz dodatkowo wyróżnia się nową tapicerką foteli, klamkami i lusterkami bocznymi w kolorze nadwozia oraz podwójnymi reflektorami parabolicznymi.

Standardowe wyposażenie Ibizy Ecomotive obejmuje między innymi następujące elementy: ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszkę ochraniającą głowę i klatkę piersiową, radio z odtwarzaczem MP3, wejściem Aux-in i sześcioma głośnikami, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, opony w rozmiarze 175/40 i 14-calowe stalowe obręcze kół z kołpakami, antenę dachową z zabezpieczeniem przed kradzieżą, kierownicę z przyciskami do obsługi systemu audio, układ recyrkulacji powietrza z filtrem przeciwpyłowym, zdalnie sterowany centralny zamek, układ przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu, zaczepy mocujące Isofix i Top Tether na tylnej kanapie, fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości oraz trzy regulowane zagłówki z tyłu. Na wybranych rynkach standardowe wyposażenie wzbogacono o ESP z TCS + EBA, Hill Hold Control i układ ostrzegający o spadku ciśnienia w ogumieniu.

Nabywca Ibizy Ecomotive może także zamówić elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak czujnik parkowania z tyłu, tempomat, klimatyzacja czy lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Obniżenie masy pojazdu w stosunku do standardowego modelu uzyskano miedzy innymi dzięki starannej selekcji wyposażenia i wyeliminowaniu niektórych opcji.

Seat Ibiza Cupra

Najnowsza premiera podkreśla cel producenta, jakim jest oferowanie klientom nowych produktów o znakomitych osiągach towarzyszących charakterystycznym cechom kojarzonym z pojazdami marki Seat - atrakcyjnemu wzornictwu, sportowemu zacięciu i dynamice.

Atrakcyjna stylizacja nadwozia


W kompaktowej sylwetce Ibizy Cupra doskonale połączono wybitnie sportowy styl z wszechstronnymi aspektami praktycznymi, takimi jak funkcjonalność, przestronność i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Nowo zaprojektowany zderzak i zintegrowany spojler z dużymi wlotami powietrza chłodzącego silnik i przednie tarcze hamulcowe nadają przodowi pojazdu bardzo wyrazisty kształt. Na tym właśnie polega koncepcja „strzały" we wzornictwie Seat-a.

Przód Ibizy Cupra zwraca uwagę charakterystycznymi wlotami powietrza w kształcie litery U pod nowo zaprojektowanym centralnym grillem osłoniętym siatką z oczkami w kształcie plastra miodu i otoczonym czarną obwódką. Wyróżnikiem ekskluzywnej wersji nowego modelu Seat-a są także czarne emblematy na przednim zderzaku i słowo Cupra z lewej strony, zarezerwowane dla najbardziej sportowych wersji hiszpańskiej marki.

Sylwetka samochodu jest bardzo atletyczna i zdecydowana. Z boku uwagę zwracają imponujące 17-calowe aluminiowe obręcze kół z pięcioma podwójnymi ramionami, za którymi widoczne są potężne tarcze hamulcowe i czterotłoczkowe czerwone zaciski. Samochód wyposażony jest w niskoprofilowe ogumienie w rozmiarze 215/40. Z czerwienią lakieru Emocón Red w prezentowanym egzemplarzu kontrastują czarne obudowy lusterek bocznych.

Tylne lampy osadzono w zagłębieniach wydatnych błotników. Czarny pas w dolnej części zderzaka stanowi tło dla tablicy rejestracyjnej oraz nowo zaprojektowanej końcówki wydechu o trapezowatym przekroju, osadzonej w żebrowanej listwie.

Sportowy klimat na pokładzie

Ibiza Cupra wyróżnia się ekskluzywnym wzornictwem wnętrza. Linie deski rozdzielczej podkreślone są błyszczącymi czarnymi detalami, takimi jak panel radioodtwarzacza, kratki układu wentylacji czy osłona panelu instrumentów z dwoma wyraźnie wyodrębnionymi zagłębieniami tarcz wskaźników. Kierownica w Ibizie Cupra nie jest idealnie okrągła - podobnie jak w samochodach wyścigowych, jest nieco spłaszczona w dolnej części.

Manetki pod kierownicą służą do sterowania 7-biegową przekładnią DSG, która jest z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych elementów wyposażenia nowej Ibizy Cupra.

Pomiędzy dwoma nowo zaprojektowanymi tarczami na panelu instrumentów znajduje się wyświetlacz modułu Bluetooth do podłączenia telefonu. Kierowca może obsługiwać telefon za pomocą przycisków na kierownicy, co zapewnia mu optymalne zespolenie z pojazdem.

Samochód jest standardowo wyposażony w atrakcyjne i wygodne fotele o sportowym profilu. Dzięki czarnej tapicerce i logo CUPRA na oparciach przednich foteli wnętrze Ibizy Cupra nabiera jeszcze bardziej sportowego i ekskluzywnego wyglądu, nawiązującego stylem do klasycznych sportowych aut z lat 70. XX w.

Silnik 1.4 TSI 180 KM z podwójnym doładowaniem

W nowej Ibizie Cupra debiutuje zupełnie nowy, mocny i wydajny silnik 1.4 TSI. Jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija moc 180 KM, przenoszoną za pośrednictwem siedmiostopniowej przekładni DSG sterowanej manetkami przy kierownicy. Jest to pierwsze takie połączenie w pojazdach Grupy Volkswagena.

Dzięki stosunkowo niewielkiej pojemności cylindrów, w silniku 1.4 TSI z podwójnym doładowaniem zdecydowanie obniżono poziom emisji spalin - do 159 g/km. Jest to zgodne z dążeniem firmy Seat do obniżania emisji CO2 we wszystkich silnikach montowanych w pojazdach hiszpańskiej marki.

Nowa Ibiza Cupra rozwija prędkość maksymalną 225 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,5 sekundy. Jednostka 1.4 TSI generuje maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale 1 750 - 4 500 obr/min, zużywając przy tym w cyklu mieszanym 6,7 litra paliwa na 100 kilometrów. Parametry te czynią z Ibizy Cupra jeden z najmocniejszych, a jednocześnie najwydajniejszych samochodów w tym segmencie, i są jeszcze lepsze niż w modelu poprzedniej generacji.

Znakomite właściwości jezdne

Przy silniku z podwójnym doładowaniem, zapewniającym tak wysokie osiągi, jak jednostka 1.4 TSI 180 KM z turbo- i superdoładowaniem, jednym z aspektów wymagających szczególnej uwagi są właściwości jezdne. Firma Seat, wraz z Grupą Volkswagena, opracowała nowy elektroniczny mechanizm kontroli trakcji, który w połączeniu z ESP i TCS spełnia także funkcję elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego bez dodatkowych elementów mechanicznych. System przewiduje utratę przyczepności i ogranicza moc przekazywaną na koło, któremu taka utrata przyczepności grozi.

Wrażenia za kierownicą przypominają prowadzenie samochodu z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, który znacznie poprawia przenoszenie mocy na napędzane koła przednie. Zapobiega to zwłaszcza poślizgowi koła wewnętrznego na zakrętach, ogranicza podsterowność i plasuje Ibizę Cupra w czołówce segmentu pod względem stabilności toru jazdy i przyjemności ze sportowej jazdy.

Ponadto system doskonale współpracuje z ESP, istotnie zwiększając poziom bezpieczeństwa czynnego.

Zastosowanie tego systemu - po raz pierwszy w pojedzie z Grupy Volkswagena - to kolejny ważny sukces Seat-a, po wprowadzeniu przez markę najnowszej platformy Grupy VW w Ibizie nowej generacji.

Najbogatsze wyposażenie

Bogate standardowe wyposażenie Seat-a Ibizy Cupra obejmuje liczne elementy podnoszące bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania.

Oprócz ESP, Ibiza Cupra ma także ABS, TCS z EBA, elektroniczny system kontroli trakcji, dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki chroniące głowy, system ułatwiający ruszanie pod górę Hill Hold Control, kontrolkę ostrzegającą o spadku ciśnienia w ogumieniu, radio z odtwarzaczem plików MP3, wejściem Aux-in i sześcioma głośnikami, tempomat, komputer podróżny, system przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu, podwójne reflektory z chromowanymi obwódkami, lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, fotel pasażera z przodu z systemem Easy Entry, zawieszenie Cupra, specjalne zderzaki w kolorze nadwozia i aluminiowe nakładki na pedały.

Seat Ibiza Cupra będzie produkowany wyłącznie w zakładach Seat-a w Martorell koło Barcelony.

Uwaga: Wszystkie dane dotyczące osiągów, zużycia paliwa i emisji spalin są w trakcie homologacji.



źródło: Seat

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Seat Ibiza Cupra i Ecomotive na Paris Motor Show

Seat Ibiza Cupra i Ecomotive na Paris Motor Show
lagunafull 2009-03-10 22:48
Dobry artykuł Panowie - SEAT zdecydowanie wyróżnia się oszczędnością (samo za siebie mówi, że auto spala 3,7l!) oraz bezpieczeństwem (5 gwiazdek) pośród konkurentów z segmentu. Moim zdaniem z takimi atrybutami ma szanse stać się ważną pozycją na rynku.