Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Range Rover - prezentacja modelu 2011
Nowy Range Rover - model 2011

Range Rover - prezentacja modelu 2011

2010-06-18 - K. Spychalski     Tagi: Land Rover, SUV, Range Rover
Nowy, wiodący w tej klasie silnik Diesla V8, nowa 8-stopniowa skrzynia biegów, dwa znaczne udoskonalenia systemu Terrain Response® oraz subtelne zmiany stylistyki wnętrza - wszystko to sprawia, że Range Rover 2011 zachowuje swoją koronę króla segmentu luksusowych SUV-ów.


4,4-litrowy silnik LR-TDV8 z dwoma sekwencyjnymi turbosprężarkami zastępuje wyjątkową jednostkę LR-TDV8 o pojemności 3,6 litra i jest dostępny tylko w Range Roverze. Zupełnie nowy LR-TDV8 to wyrafinowane połączenie doskonałej mocy oraz olbrzymiego momentu obrotowego. Ten niezwykły silnik V8 gwarantuje doskonałe osiągi, a jednocześnie jest bardziej przyjazny dla środowiska - zapewnia jeszcze niższe zużycie paliwa i niższy poziom emisji dwutlenku węgla niż jego poprzednik, spełniając nawet surowe wymogi dotyczące emisji EU5.

Prawdziwym hitem jest zużycie paliwa nowego 4,4-litrowego silnika LR-TDV8 w cyklu mieszanym - tylko 9,4 l / 100 km, co sprawia, że jest to pierwszy Range Rover w historii, który spala poniżej 10 l / 100 km.

Zobacz także: Range Rover 2011 - galeria »
Przy 313 KM i 700 Nm momentu obrotowego napęd nowego Range Rovera łączy moc z czystym sumieniem, zmniejszając emisję dwutlenku węgla aż o 14 procent. Nowy silnik wysokoprężny jest w tej kwestii wspomagany, dzięki sterowanej elektronicznie 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów ZF 8HP70, zaprojektowanej przez inżynierów Land Rovera w celu połączenia idealnie gładkich zmian z wyjątkowo szybkim czasem reakcji oraz znakomitą oszczędnością paliwa.Dostępna tylko w modelach LR-TDV8 o pojemności 4,4 litra inteligentna skrzynia biegów integruje się z silnikiem Diesla w celu zapewnienia najwydajniejszego działania w każdych warunkach. Aby dopasować się do osiągów nowej jednostki 4,4-litrowej LR-TDV8, modele wysokoprężne wyposażone są w te same hamulce Brembo, które montowane są w modelu LR-V8 5.0 Supercharged.Zapewniając wielką siłę hamującą niezbędną dla samochodów o najwyższych osiągach, układ hamulcowy łączy w sobie 380 mm, wentylowane tarcze przednie z lekkimi aluminiowymi monoblokowymi zaciskami z sześcioma tłoczkami. Z tyłu znalazły się wentylowane tarcze o średnicy 365 mm z jednotłoczkowymi zaciskami przesuwnymi.Na 2011 rok Range Rover zachowuje ten sam, wiodący w klasie 5-litrowy silnik benzynowy LR-V8 z doładowaniem mechanicznym połączony z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów ZF HP28 wprowadzoną w 2010 roku. Dając 510 KM i 625 Nm momentu obrotowego LR-V8 Supercharged rozpędzi Range Rovera od 0 do 100km/h w zapierające dech w piersiach 6,2 sekundy.W Range Roverze 2011 wprowadzone zostają dodatkowe ulepszenia systemu Terrain Response® - system wspomagający ruszanie pod górę (Hill Start Assist) oraz układ kontroli prędkości podczas zjeżdżania z wzniesienia (Gradient Acceleration Control).

Wewnątrz przedziału pasażerskiego znajdują się opcjonalne podświetlone progi przednich drzwi, nowe elementy sterowania skrzynią biegów w modelach z silnikiem Diesla oraz udoskonalony system audio. Szczegółowe udoskonalenia wnętrza obejmują nowe maskownice oraz boczne wloty powietrza w modelach z silnikiem Diesla.Nowy pakiet wykończenia daje klientom możliwość nadania własnemu Range Roverowi bardziej indywidualnego charakteru, szczególnie, że do gamy dodano kolejne kolory oraz nowe koła.

TECHNOLOGIE e_TERRAIN dla niższych poziomów emisji

TECHNOLOGIE e_TERRAIN zostały specjalnie stworzone w celu zmniejszenia poziomu emisji i zwiększenia wydajności pojazdów Land Rover, bez żadnych kompromisów w kwestii luksusu, wyrafinowania i zdolności jazdy w każdym terenie.Range Rover 2011 zyskuje niezwykle wydajny 4,4-litrowy silnik LR-TDV8, który pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 14 procent z 294 g/km do 253 g/km, w porównaniu z 3,6-litrowym LR-TDV8, który zastępuje. Nowy LR-TDV8 spełnia ponadto wymogi EU5, które wymagają znacznego zmniejszenia emisji HC, CO2 oraz NOx.Zwiększenie pojemności o 22 procent w stosunku do 3,6-litrowego LR-TDV8, równa się niższym emisjom niż w przypadku mniejszej jednostki oraz znacznemu zredukowaniu ilości produkowanego NOx. Nowe, ceramiczne świece żarowe pracują w temperaturze wyższej o 250°C niż poprzednie - stalowe, a ponadto są trwalsze.Te czynniki sprawiają, że możliwe jest korzystanie ze świec żarowych po uruchomieniu silnika przez dłuższy czas (100 sekund) i częściej, co pozwala poprawić wydajność i zmniejsza emisje. Benzynowy silnik LR-V8 został stworzony w celu zapewnienia doskonałego momentu obrotowego od samego początku i jest pełen najnowocześniejszych elementów zwiększających jego wydajność.Nowa 8-stopniowa skrzynia biegów ZF 8HP70 została zaprojektowana tak, aby wykorzystać niski moment obrotowy LR-TDV8, przy czym sprzęgło konwertera momentu obrotowego zostaje włączone, kiedy tylko jest to możliwe w celu redukowania poślizgu i utraty energii. Większy zakres przełożeń, najwyższy bieg z nadbiegiem - wszystko to przyczynia się do jeszcze większej oszczędności paliwa i niższym poziomom emisji.System kontroli położenia jałowego skrzyni biegów (Transmission Idle Control) wyłącza 70 procent napędu, gdy samochód nie porusza się, a silnik znajduje się na biegu jałowym w położeniu dźwigni Drive, znacznie zmniejszając tym samym zużycie paliwa w cyklu miejskim. Przy niskich temperaturach otoczenia skrzynia wybiera niższe przełożenie, co ułatwia szybsze rozgrzewanie się silnika i osiągnięcie temperatury pracy tak szybko, jak to możliwe.

Inteligentny System Zarządzania Mocą (Intelligent Power Management System) Range Rovera zapewnia, że alternator ładuje akumulator (i czerpie energię z silnika) w najwydajniejszych momentach, na przykład gdy pojazd zjeżdża z góry, a nie w momencie gdy przyspiesza.

Układ elektryczny jest dopasowany tak, że akumulator musi być jedynie naładowywany do 80 procent, co znacznie obniża ilość koniecznej pracy alternatora. Ponadto, łagodzi to zmiany ładowania przy niskich temperaturach otoczenia, gdy akumulator nie jest sobie w stanie tak dobrze radzić z wysokimi zmianami ładowania, zwiększając tym samym żywotność akumulatora, co oznacza niższe koszty oraz mniejszy wpływ na środowisko.

TECHNOLOGIE eTERRAIN - podsumowanie:
  • Technologia silnika 4,4-litrowego LR-TDV8
  • Silnik zoptymalizowany dla osiągnięcia maksymalnej wydajności
  • Zwiększona pojemność LR-TDV8 pomaga zmniejszyć poziom emisji
  • Ceramiczne świece żarowe poprawiają wydajność
  • Wyższy moment obrotowy, wysokie zmiany
  • Zmniejszony poślizg konwertera momentu obrotowego w silnikach benzynowych i Diesla
  • Praca skrzyni biegów ułatwia szybsze rozgrzewanie się silnika
  • Inteligentny System Zarządzania Energią (IPSM) z systemem ładowania akumulatora Smart Regenerative Charging
Połączenie mocy z czystym sumieniem - zupełnie nowy 4,4-litrowy LR-TDV8

Zupełnie nowy 4,4-litrowy LR-TDV8, zaprojektowany specjalnie dla Range Rovera, zastępuje 3,6-litrową jednostkę LR-TDV8 i łączy w sobie znacznie zwiększone osiągi z bardzo zmniejszonym poziomem emisji. Przyspieszenie od zera do 100km/h zajmuje 7,8 sekundy, w porównaniu z 9,2 sekundy, których potrzebował poprzednik - 3,6-litrowy LR-TDV8, podczas gdy prędkość maksymalna wzrasta z 200 km/h do 210 km/h.

Co więcej jednak, poziom emisji CO2 zmalał z 294g/km do jedynych 253g/km w porównaniu z poprzednią 3,6-litrową jednostką LR-TDV8 - redukcja o całe 14 procent. Co jednak robi największe wrażenie to fakt, że zużycie paliwa w trybie mieszanym zostało poprawione o 18,5 procent do poziomu 9,4 l/100 km.

W sumie patrząc na te wyniki można powiedzieć, że jest to pierwszy Range Rover, który schodzi poniżej bariery 10 litrów. Nowy silnik spełnia także surowe normy dotyczące poziomów emisji EU, dzięki czemu poziomy emisji NOx, CO2 i HC są pośród najniższych na świecie dla silników tego typu.

Mimo tych znaczących redukcji, moc oraz moment obrotowy rosną, z 272 KM i 640 Nm, do 313Km przy 3750 obrotach/min oraz zdumiewających 700 Nm momentu obrotowego przy jedynych 2.000 obrotach/min. Ważniejszy jednak jest sposób, w jakim moc i moment obrotowy współdziałają ze sobą, zapewniając znakomite osiągi.

Maksymalny moment obrotowy dostępny jest od 1.500 do 3.000 obrotach/min, ale maksymalny skok mocy następuje między 3250 a 4000 obrotach/min, zapewniając ogrom mocy od samego od samego startu. Żaden z tych osiągów nie został osiągnięty kosztem doskonałej jakości pracy, a napęd 4,4-litrowego LR-TDV8 pozostaje gładki i cichy w całym zakresie obrotów silnika.

Nowy blok silnika CGI z odlewanego żeliwa stanowi bazę dla nowego V8 i mimo, iż wizualnie przypomina “odchodzącą" jednostkę 3,6-litra, jest wyższy, co pozwala na wyższy skok tłoka. Ponadto, wydłużenie o 11 mm zapewnia miejsce dla podwójnego fazowania (duplex timing).

Nowy silnik posiada wał z kutej stali, który, mimo iż większy niż w poprzedniej jednostce o pojemności 3,6 litra, nie jest cięższy dzięki starannej optymalizacji. Aluminiowe tłoki ze stalowymi korbowodami posiadają zoptymalizowane komory spalania dla zapewnienia większej mocy i niższych poziomów emisji.

Innowacyjne podejście do umieszczenia dodatkowych elementów pozwala 4,4-litrowej jednostce LR-TDV8 łatwo zmieścić się w komorze silnika, pomimo większych wymiarów zewnętrznych. Filtr oleju, chłodnica oleju silnikowego oraz chłodnica recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation) zostały zbudowane, jako jedna całość, znajdująca się w pomiędzy "V", zajmując jak najmniej miejsca.

Odmy (odpowietrzniki) znajdują się w centralnej części zespołu i posiadają cyklonowy kształt w celu odseparowywania kropelek oleju od spalin, które następnie przedostają się z powrotem do silnika. Każda głowica cylindrów posiada cztery zawory na cylinder i podwójne górne wałki rozrządu, uzupełnione kompozytowymi osłonami wału, oddzielonymi od głowic cylindrów elastometrycznymi uszczelkami ograniczającymi przenoszenie hałasu.

Stalowe świece żarowe w silniku 3,6-litrowym LR-TDV8 zastąpiły nowe ceramiczne świece, które mogą osiągnąć temperaturę o około 250°C wyższą i zapewniają natychmiastowe uruchomienie po przekręceniu kluczyka w normalnych warunkach otoczenia. Nawet przy temperaturach otoczenia wynoszących -30°C nowe świece rozgrzewają się dwa razy szybciej niż stosowane w poprzednich modelach.

Dwie sekwencyjne turbosprężarki - błyskawicznie szybkie, bardzo wydajne


Kluczem do osiągów i wydajności nowego silnika jest system dwóch sekwencyjnych turbosprężarek, który jest konceptem prawie identycznym jak ten wprowadzony w Discovery 4 w 2010 z 3-litrową jednostką LR-TDV6. Podczas normalnej jazdy, średnia turbosprężarka o zmiennej geometrii pracuje sama, co pozwala zoptymalizować wydajność.

Gdy obroty silnika wejdą powyżej 2400 obr/min, otwierają się zawory kolektora, a mała, druga turbosprężarka łagodnie przyspiesza do pełnej prędkości w jedyne 20 milisekund, przy czym pełne działanie obydwu turbosprężarek osiągane jest w jedyne 180 milisekund, bez przerwy, ani skoku mocy.

Metoda ta pozwala na to, by druga turbosprężarka nie była używana, gdy nie jest to konieczne, co poprawia wydajność silnika zmniejszając straty siły pompowania. Przewód bilansujący łączący dwa kolektory wyrównuje ciśnienie pomiędzy dwoma układami wydechowymi.

Sekwencyjne turbodoładowanie - podsumowanie korzyści:
  • Przez większość czasu pracuje tylko jedna z turbosprężarek (do prędkości autostradowych i przy umiarkowanie dynamicznym przyspieszaniu). Jako, że jest to turbosprężarka średniej, a nie dużej wielkości, jednostka ze zmienną geometrią, reakcja na gaz jest wzorowa, a turbo-dziura niemal niewyczuwalna.
  • Doskonałe jest rozmieszczenie elementów - po jednej turbosprężarce i kolektorze pod każdym rzędem cylindrów.
  • Połączenie dwóch turbosprężarek umożliwia ciągłe optymalizowanie skuteczności pracy i osiągów.
  • Jako, że przez większość czasu pracuje tylko jedna turbosprężarka, zredukowane są straty przepompowania powietrza.
  • Skuteczniejszy niż inne system turbodoładowania, w przypadku którego mniejsza sprężarka zwiększa straty pompowania i zużycie paliwa przez zwiększenie ciśnienia wydobywającego się przez wydech.
System wtrysku paliwa typu common rail trzeciej generacji jest odzwierciedleniem systemu obecnego w 3-litrowym LR-TDV6 pracującego przy ciśnieniu do 2000 bar. Ośmiootworowe piezo wtryskiwacze (dla porównania: w 3-litrowym LR-TDV6 siedmiootworowe) zostały jeszcze bardziej zoptymalizowane tak, aby zapewniać niższy poziom emisji, hałasu i zapewnić zgodność silnika ze standardem EU5.

W przeszłości pompy systemu common rail były projektowane tak, aby wtryskiwać paliwo, przy czym nadwyżka była z powrotem recyrkulowana do zbiornika. Takie podejście powodowało znaczny wzrost temperatury paliwa, co oznaczało, że paliwo musiało być chłodzone przed powrotem do zbiornika, a to z kolei było marnotrawieniem energii. Nowy system dostarcza tyle paliwa, ile jest potrzebne, zwiększając wydajność i niwelując konieczność chłodzenia.

Dodatkowe paski klinowe w LR-TDV8 zostały zmniejszone - z siedmiu do sześciu rowków - w porównaniu do poprzedniej jednostki LR-TDV8, co pozwoliło także na zmniejszenie grubości kół pasowych, poprawę wydajności, zmniejszenie masy i skrócenie silnika o 4 mm.

Wykorzystanie napinanego paska do napędu wiatraka oraz dynamicznego napinacza 6-rowkowego paska alternatora, likwiduje potrzebę jakiegokolwiek regulowania podczas serwisowania w obydwu tych przypadkach.

LR-TDV8 to pierwszy silnik Land Rovera stworzony od samego początku do korzystania z oleju SAPS (o niskiej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu i siarki) dla zapewnienia dłuższej żywotności silnika i lepszej wydajności.

Konwencjonalne katalityczne reaktory rozruchowe (CCC) używane są do dalszego oczyszczania spalin. Smarowanie odbywa się przy pomocy najnowszego oleju 5W-30 o niskiej lepkości poprawiającego wydajność podczas rozgrzewania.

Wiatrak nie jest już zamontowany na pompie wody, co pozwala na odciążenie łożysk dla większej wydajności i wytrzymałości. Pozwala to także na zamontowanie większego wiatraka - 520 mm zamiast 500 mm - co zapewnia lepsze chłodzenie silnika.

4,4-litrowa jednostka LR-TDV8 została stworzona do serwisowania „od góry” i nie musi być podnoszona na podnośniku, nawet do zmiany oleju. Filtr oleju, zamontowany na jednostce EGR w części “V”, jest najpierw poluzowywany, aby olej ściekł do miski, a następnie odkręcany i wymieniany bez kłopotu.

W normalnych warunkach olej nie jest spuszczany z miski w konwencjonalny sposób, ale wypompowywany do góry silnika za pomocą specjalnej pompy u dealera. Przeglądy należy wykonywać co 15.000 mil.

Zachowano także możliwość spuszczenia oleju od spodu silnika, tak, aby umożliwić serwisowanie w miejscach, gdzie nie ma dostępu do odpowiedniego sprzętu. Nie ma bagnetu do sprawdzania oleju, poziom jest monitorowany elektronicznie za pomocą czujnika, informującego kierowcę zarówno o poziomie oleju oraz o ilości, jaka musi zostać dolana.

“Osiągi naszego nowego LR-TDV8 mogą być określone tylko jako wzbudzające podziw. Jesteśmy pewni, że połączenie niższych emisji CO2, zgodności z EU5 oraz znacznego wzrostu mocy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa jest wiodące w skali światowej.” - Paul Walker, Główny Inżynier Programowy

Inteligentne ładowanie poprawia wydajność

Inteligentny system zarządzania energią gwarantuje, że w układach elektrycznych Range Rovera przy wytwarzaniu energii nie jest marnowana nawet kropla paliwa. Inteligentny System Zarządzania Energią (IPMS - Intelligent Power Management System) Land Rovera zapewnia, że alternator nie pracuje więcej niż to konieczne, a samochód nie zużywa nadmiernej ilości paliwa.

Zamiast niepotrzebnego utrzymywania stanu naładowania akumulatora na poziomie 100 procent, IPMS utrzymuje akumulator naładowany w 80 procentach, aby uniknąć „przepracowywania” alternatora. Alternator jest skonfigurowany tak, aby ładować, kiedy samochód zwalania (a raczej - nie gdy przyspiesza), odzyskując w tym procesie energię kinetyczną.

Napięcie z potężnego 220-amperowego alternatora (który zastępuje jednostkę 150-amperową w silniku 3,6-litrowym) jest ostrożnie obniżane, gdy silnik jest zimny, w celu przedłużenia żywotności akumulatora.

Automatyczna skrzynia biegów ZF 8HP70 partneruje 4,4-litrowej jednostce LR-TDV8

ZF 8HP70 to pierwsza w historii, 8-stopniowa skrzynia biegów, zamontowana w samochodzie Land Rover, zapewnia nie mający sobie równych czas reakcji, który podnosi przyjemność z jazdy, jednocześnie utrzymując na bardzo niskim poziomie zużycie paliwa oraz emisje dwutlenku węgla.

Bardzo nieliczne, automatyczne skrzynie biegów, w tym także ZF 6HP70 montowane w modelach benzynowych z 2010 i 2011 roku, są zdolne poradzić sobie z 700Nm momentu obrotowego, które wytwarza nowy LR-TDV8.

Osiem biegów zapewnia bliższe przełożenia oraz większy całkowity zakres przełożeń, podczas gdy wyższy nadbieg dopasowuje się do potężnego momentu obrotowego 4,4-litrowej jednostki LR-TDV8, zmniejszając zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2. Wydajność poprawia jeszcze wewnętrzne mechaniczne rozplanowanie 8HP70, gwarantujące, że jednocześnie nie są otwarte więcej niż dwa wewnętrzne sprzęgła.

Skrzynia 8HP70 pełna jest elementów oszczędzających energię. Hydrauliczny system uruchamiający również jest bardziej wydajny, a pompa hydrauliczna czerpie mniej energii z silnika. Konwerter momentu obrotowego jest skalibrowany tak, aby blokować się przy niższych temperaturach i prędkościach, zmniejszając zużycie paliwa i po raz kolejny wykorzystując znakomity niski moment obrotowy 4,4-litrowego LR-TDV8.

System kontroli biegu jałowego (Transmission Idle Control) gładko wyłącza 70 procent napędu, gdy samochód nie jedzie, a silnik pracuje na biegu jałowym w położeniu dźwigni Drive, zmniejszając obciążenie silnika i oszczędzając paliwo.

Skrzynia 8HP70 ma swoją inteligencję. Przy wysokich temperaturach otoczenia wybiera niższy bieg, tak aby silnik oraz pompa klimatyzacji działały szybciej, zapewniając szybsze chłodzenie przedziału pasażerskiego. Natomiast przy niskich temperaturach silnik pracuje szybciej w celu skrócenia czasu rozgrzewania i ograniczenia poziomu emisji.

Oprócz udoskonaleń w dziedzinie niższych emisji CO2, skrzynia 8HP70 niesie także korzyści w kwestii osiągów. Jedyne 200 milisekund potrzebne jest jej do przeprowadzenia pełnej zmiany biegów, dzięki czemu zmiany te przebiegają bez najmniejszych zakłóceń momentu obrotowego, zapewniając gładkość równą tej, którą dają skrzynie dwusprzęgłowe i eliminując efekt „uderzenia”.

8HP70 dopasowuje prędkość silnika do prędkości turbiny oczekując na nadchodzące redukcje biegów, aby zagwarantować absolutnie gładką zmianę. Bliższe zakresy przyczyniają się także do zwiększenia gładkości poszczególnych redukcji - czemu służą również systemy kontrolujące obroty silnika podczas redukcji biegów.

System wykrywania typu kierowcy (Driver Type Detection) monitoruje sygnały sterowania od kierowcy oraz systemów w samochodzie w celu zoptymalizowania reakcji skrzyni biegów na styl jazdy kierowcy, podczas gdy system wykrywania zakrętów (Curve Detection) zapewnia, że nie będą wykonywane gwałtowne zmiany na wyższy bieg, utrzymując skrzynię biegów w tym samym przełożeniu podczas pokonywania sekwencji zakrętów.

Skrzynia biegów monitoruje także użycie hamulca przez kierowcę, razem z tempem zwalniania, w celu dopasowania właściwego biegu na wejście i wyjście z zakrętu. 8HP70 nie musi wykonywać sekwencyjnych zmian na niższy bieg i jeżeli to konieczne, może "przeskoczyć" aż sześć biegów, co zapewnia dużo szybszą reakcję podczas rozpoczynania wyprzedzania.

Elementy sterowania dla kierowcy obejmują manetki do zmiany biegów montowane przy kierownicy, umożliwiające kierowcy ręczne zmienianie biegów. Dźwignia CommanShift została zastąpiona pokrętłem służącym do wybierania trybu: parkowania, cofania, neutralnego, trybu jazdy lub sportowego, przy czym te ostatnie optymalizują czas reakcji skrzyni biegów dla zapewnienia maksymalnego przyspieszenia, lepszej zwinności oraz ostrzejszych zmian na wyższy bieg.

Pokrętło służące do wybierania trybu jest wtopione w konsolę środkową, gdy zapłon jest wyłączony, natomiast podnosi się, gdy jest on włączony. Aby zapobiec pomyłkom, przycisk obrotowy Terrain Response® został zastąpiony nowym przełącznikiem optymalizacyjnym Terrain Response®.

„Nowa 8-biegowa skrzynia biegów to jedna z najbardziej zaawansowanych, dostępnych skrzyń biegów. Stworzona przez inżynierów Land Rovera, idealnie pasuje do charakterystyki nowego Diesla V8, gwarantując maksymalną wydajność, niezwykłe czasy reakcji oraz najdoskonalsze doświadczenie jazdy.”
Ron Lee, Główny Inżynier ds. Napędu

Światowej klasy silnik LR-V8


Wyjątkowy 5-litrowy silnik benzynowy LR-V8 z doładowaniem mechanicznym, będący zupełną nowością w roku modelowym 2010 i stworzony specjalnie dla Land Rovera, pozostaje niezmieniony w gamie modeli Land Rovera w 2011 roku.

Bez wątpienia, silnik ten podniósł poprzeczkę w dziedzinie tworzenia silników benzynowych do zupełnie nowego poziomu i ustanowił nowe standardy dotyczące oszczędności, wyrafinowania oraz osiągów, gdy pojawił się po raz pierwszy w 2010 roku. Ten lekki silnik jest super-wydajny i spełnia surowe wymogi normy EU5.

Zapewniając 510 KM oraz 625 Nm ten doskonały silnik 8-cylindrowy jest o 29 procent potężniejszy niż jego poprzednik i wytwarza 12 procent więcej momentu obrotowego. Taka ogromna moc pozwala Range Roverowi Supercharged przyspieszać do 100 km/h w jedyne 6,2 sekundy. To zdecydowana poprawa, ale jeszcze bardziej znaczący jest fakt, że poziom emisji CO2 to jedyne 348g/km, czyli w porównaniu z poprzednikiem o 7,4 procent mniej!

Kluczowe technologie obejmują sprężarkę typu twin-vortex od Eaton® szóstej generacji, której wirnik o dużym kącie pochylenia poprawia wydajność termodynamiczną o 16 procent w porównaniu z wcześniejszymi modelami i sprawia, że silnik ten jest praktycznie nie do wykrycia dla ucha.

150-barowy, system wtrysku bezpośredniego „spray-guided” w pełni optymalizuje spalanie, zapewniając moc i oszczędność. Liczne inteligentne cechy, takie jak - pierwszy raz w historii - zmienne fazy wału sterowane momentem obrotowym na wszystkich czterech wałkach oraz odwrotne chłodzenie przyczyniają się wydajności, osiągów silnika oraz komfortu w pojeździe.

„Wprowadzenie nowego silnika benzynowego LR-V8 z doładowaniem mechanicznym ustanowiło nowy standard, który, mamy nadzieje, będzie swego rodzaju wyznacznikiem na rynku na jakiś czas. Wprowadzenie takiego wachlarza nowych technologii za jednym zamachem nie zdarza się często, a osiągi, które zapewniają, są, po prostu, zdumiewające.” - Paul Walker, Główny Inżynier Programowy

6-stopniowa skrzynia biegów, idealny partner

LR-V8 z doładowaniem mechanicznym otrzymuje wyjątkową automatyczną skrzynię biegów ZP 6H28, zintegrowaną oraz skalibrowaną przez inżynierów Land Rovera specjalnie po to, by odpowiadała charakterystyce nowego silnika. Skrzynia ta charakteryzuje się wiodącymi w klasie czasami reakcji z gładkimi zmianami, a ponadto jest zoptymalizowana tak, aby w najlepszy sposób korzystać z tak dużej mocy i momentu obrotowego, aż do niskich prędkości silnika, umożliwiając o wiele wcześniejsze reakcję skrzyni na każdym biegu. Tryb Intelligent Sport wyczuwa i dopasowuje się do charakterystyki skrzyni biegów, aby najlepiej odpowiadać konkretnemu stylowi jazdy. Od 2011 roku manetki do zmiany biegów są standardem w wersji 5-litrowej z doładowaniem mechanicznym.

Udoskonalenia systemu Terrain Response®

“Land Rover zawsze był na czele w grze jeżeli chodziło o właściwości w każdym terenie, a teraz do Terrain Response® dodaliśmy jeszcze dwie funkcje - Hill Start Assist wspomagający ruszanie pod górę oraz Gradient Acceleration Control kontrolujący prędkość podczas zjeżdżania z wzniesienia, dla większego bezpieczeństwa oraz spokoju kierowcy." - Nick Veale, Kierownik Inżynieryjny

W roku 2010 wielokrotnie nagradzany system Terrain Response® Range Rovera został udoskonalony poprzez dodanie systemu Sand Launch Control ułatwiającego ruszanie, poprawki w systemie Rock Crawl Program dla lepszych właściwości jezdnych na kamienistym terenie oraz Gradient Release Control, który zmniejsza tempo przyspieszania podczas zjeżdżania ze stromych pochyłości.

Na rok 2011 przewidziano dwa dalsze udoskonalenia: Hill Start Assist wspomagający ruszanie pod górę oraz Gradient Acceleration Control sterujący prędkością podczas zjazdu z wzniesienia. System Hill Start Assist zachowuje początkowe wybrane przez kierowcę ciśnienie w hamulcach wystarczająco długo, aby stopa mogła zostać przełożona z pedału hamulca na pedał gazu bez zjeżdżania samochodu.

Hamulec zwalniany zostanie wówczas, gdy upłynie wystarczająca ilość czasu, lub gdy silnik dostarczy wystarczającą ilość momentu obrotowego, aby samochód ruszył pod górę. Hill Start Assist dostępny jest zawsze, nie jest wybierany, a kierowca nie jest powiadamiany o jego działaniu.

System Gradient Acceleration Control (GAC) został stworzony w celu zapewniania bezpieczeństwa podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień, jeżeli kierowca nie włączy systemu Hill Descent Control. Kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym GAC zwalnia samochód do poziomu określonego przez położenie przepustnicy podczas zjeżdżania z wzniesienia w wybranym przez kierowcę kierunku jazdy.

Obejmuje to zjeżdżanie przodem podczas jazdy i tyłem podczas cofania. W innym razie (na przykład podczas zjeżdżania do tyłu z wybranym położeniem Drive) GAC ogranicza prędkość do 5km/h aż do 20 sekund, pozwalając kierowcy na odzyskanie kontroli nad autem.

Ekscytujące nowe elementy sylwetki

Na rok 2011 klienci Range Rovera otrzymują możliwość wybrania opcjonalnego pakietu Exterior Design Pack w ośmiu kolorach. Pakiet składa się ze zmienionego przedniego zderzaka z obudowami świateł przeciwmgielnych, przedniej maskownicy oraz bocznych wlotów powietrza z tytanowym wykończeniem, zmienionych bocznych progów, tylnego zderzaka oraz wykończeń rury wydechowej z nierdzewnej stali.

Gama kolorów nadwozia została rozszerzona o dwa lakiery: Fuji White (zastępujący Alaska White) oraz Baltic Blue (zastępujący Buckingham Blue). Od lata 2011 roku opcjonalne podświetlane progi dostępne będą tylko dla przednich drzwi, a nazwa Range Rover będzie podświetlona diodami LED.

Na pierwszym miejscu bezpieczeństwo

Range Rover może opcjonalnie zostać wyposażony w system radarowego monitorowania martwego pola, ostrzegającego o pojazdach oraz przedmiotach znajdujących się w tzw. martwej strefie.

System Surround Camera ułatwia jazdę na parkingach, jak również podczas holowania oraz manewrowania w terenie, a opatentowane „wspomaganie holowania na biegu wstecznym" zapewnia obraz reakcji przyczepy na ekranie, pomagający w wykonywaniu trudnych manewrów cofania przy jednoczesnym holowaniu.

System awaryjnego wspomagania hamulców Emergency Brake Assist oraz opcjonalny inteligentny tempomat Adaptive Cruise Control stanowią uzupełnienie pakietu aktywnych elementów zwiększających bezpieczeństwo w Range Roverze.

Wnętrze niezrównanego luksusu

Skórzane wykończenie podsufitki oraz elementów drzwi w Range Roverze połączone z bogatą skórzaną tapicerką siedzeń, którą podkreśla stylowe oświetlenie, otulają kierowcę i pasażera luksusem.

Ponadto, 12-calowy wyświetlacz TFT zapewnia większą wszechstronność niż klasyczne wskaźniki, podczas gdy 8-calowy ekran Dual View umożliwia oglądanie różnych materiałów przez kierowcę i pasażera. Oznacza to, na przykład, że kierowca może oglądać wskazania nawigacji, podczas gdy pasażer - na tym samym ekranie - będzie oglądać film.

Od roku modelowego 2010 systemy nawigacji Range Rovera posiadają możliwość zapisania na dysku twardym danych map, dzięki czemu nie jest konieczne kupowanie płyt DVD z mapami, a ponadto dodają do map skrzyżowań oraz informacji ikonowych obrazy znaków na drogach, które kierowca widzi w rzeczywistości.

Przenośny interfejs audio jest kompatybilny z wieloma typami urządzeń przechowujących muzykę, takimi jak pendrive’y USB i odtwarzacze MP3. Jest tu także dedykowany port do podłączania przenośnego odtwarzacza iPod™, stworzony przez Land Rovera, który zapobiega odłączeniu się iPoda podczas jazdy po trudnym terenie.

W roku modelowym 2010, z myślą o pasażerach wożonych przez szoferów, nieporównywalny dotychczas poziom luksusu dla pasażerów na tylnych siedzeniach został jeszcze podwyższony przez dodanie opcjonalnych, sterowanych elektrycznie, składanych siedzeń tylnych.

Sterowane przez pasażera siedzenia posiadają funkcję chłodzenia oraz podgrzewania, jak również zagłówki stylizowane na samolotowe oraz wsparcie lędźwiowej części kręgosłupa z 4-stopniową regulacją.

Elementy sterowania tylnych siedzeń obejmują także możliwość przesunięcia do przodu fotela pasażera, jeżeli nie jest ono zajęte, w celu uzyskania większej ilości miejsca na nogi. Luksusowe otoczenie pasażera podróżującego się na tylnym siedzeniu staje się jeszcze bardziej wyjątkowe, dzięki dodaniu laminowanej szyby oddzielającej, która także obniża poziom hałasu wewnątrz pojazdu.

Ten wyjątkowy poziom komfortu zostaje zwiększony, jeżeli klient wybierze opcję systemu audio High Dynamics Audio System Logic 7 o mocy 1200 Watt od Harman Kardon. Znany na całym świecie, jako jeden z najlepszych samochodowych systemów audio Logic 7 posiada 15 niezależnych kanałów pracujących z 19 doskonałymi głośnikami.



źródło: Land Rover, zdjęcia: Carscoop;video: MotoTUBE

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Range Rover - prezentacja modelu 2011