Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Nowe BMW 760i i 760Li - prezentacja topowych modeli
BMW

Nowe BMW 760i i 760Li - prezentacja topowych modeli

2009-05-06 - K. Spychalski     Tagi: BMW, BMW serii 7, BMW 760i V12, Sedan
Nowe BMW serii 7 już od dawna ustanawia standardy wśród luksusowych samochodów o wysokich osiągach, a teraz BMW podnosi poprzeczkę w najbardziej prestiżowej klasie pojazdów, proponując ekskluzywne rozwiązanie w zupełnie nowej odsłonie. Nowe BMW 760i oraz nowe BMW 760Li przejmują czołową pozycję w portfolio modelowym firmy, reprezentując najwyższy w segmencie poziom motoryzacyjnego wyrafinowania. Topowe modele BMW serii 7 osiągają niedoścignioną formę dzięki dwunastocylindrowej jednostce napędowej montowanej pod maskami obydwu wersji. Opracowany od podstaw V12 to arcydzieło nowoczesnej sztuki tworzenia silników. Ogromna moc 400 kW/544 KM osiągana jest przy 5 000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 750 Nm (533 lb-ft) dostępny jest już od 1 500 obr./min. Ten dwunastocylindrowy motor, współpracujący z nową ośmiobiegową przekładnią automatyczną, odznacza się niezwykle wysoką kulturą pracy oraz zapewnia doskonałą dynamikę jazdy dzięki płynnemu i spontanicznemu dostarczaniu napędu. Co więcej, niemal nieograniczone zasoby mocy mogą zostać precyzyjne wykorzystane w każdej chwili i we wszystkich warunkach drogowych.
Po raz kolejny silnik V12 produkcji BMW staje się synonimem wyrafinowanych osiągów, komfortu spod znaku GT oraz stylowej ekskluzywności. Nowe BMW 760i a także BMW 760Li z rozstawem osi przedłużonym o 14 centymetrów (5,5 cala) - co zwiększa komfort podróżowania na tylnej kanapie i zapewnia jeszcze wyższy poziom luksusu - na nowo definiują pojęcie prawdziwie ekskluzywnego samochodu o wysokich osiągach. Ponadto, fascynujące elementy wyposażeniowe jasno określają pozycję firmy BMW na szczycie segmentu aut luksusowych.Układ napędowy z najnowocześniejszymi technologiami został dopracowany pod każdym względem. Dotyczy to zarówno aluminiowej jednostki napędowej o pojemności 6 litrów wyposażonej w technologię TwinPower Turbo i bezpośredni wtrysk paliwa (High Precision Injection), dzięki któremu paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania, jak i układu płynnej regulacji faz rozrządu Double-VANOS oraz ośmiobiegowej przekładni automatycznej zastosowanej w BMW po raz pierwszy.Wszystkie te układy pozwalają modelom BMW 760i oraz BMW 760Li zaoferować klientom nowy standard w zakresie motoryzacyjnego wyrafinowania, dynamicznych osiągów oraz wydajności w ekskluzywnym pojeździe o dużej mocy. W wersji BMW 760i przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,6 sekundy*), a średnie spalanie w cyklu UE utrzymuje się na poziomie 12,9 litra na 100 kilometrów.W porównaniu do modelu oferowanego obecnie, średnie zużycie paliwa spadło o około 4,5%, przy czym w przypadku nowej limuzyny o dużo lepszych osiągach inżynierowie BMW wzięli pod uwagę bardziej rygorystyczne normy emisji EU5.

Nowe BMW serii 7: doskonała limuzyna do jazdy na najwyższym poziomie.Połączenie wyrafinowanych technologii układu zawieszenia, innowacyjnych systemów wspomagających kierowcę oraz najwyższego komfortu ze sportowymi osiągami i elegancką linią nadwozia czyni z BMW serii 7 pojazd, w którym przyjemność z jazdy osiąga najwyższy poziom. Wszystko to uzupełnione o nową, dwunastocylindrową jednostkę napędową definiuje zupełnie nowy standard.

Modele BMW 760i oraz BMW 760Li standardowo wyposażono w układ dynamicznej kontroli amortyzatorów (Dynamic Damping Control), układ dynamicznej kontroli jazdy (Dynamic Driving Control) sterowany przyciskiem umieszczonym w konsoli centralnej, wspomaganie kierownicy Servotronic zależne od prędkości jazdy oraz układ Dynamic Drive z systemem redukcji przechyłów.

Oprócz tych nowoczesnych technologii BMW 760Li zawiera dodatkowo pneumatyczne zawieszenie z układem samopoziomowania tylnej osi. Obydwie wersji dostępne są ponadto z opcjonalnym, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym (Integral Active Steering), który steruje skrętem tylnych kół w zależności od prędkości jazdy. Układ zwiększa komfort wszystkich pasażerów podróżujących nowym BMW serii 7, a jego działanie podczas zmiany pasa ruchu przy dużych prędkościach docenią szczególnie osoby zajmujące miejsce na tylnej kanapie.

Najwyższą wygodę jazdy w topowych wersjach BMW serii 7 zapewniają także inne elementy montowane standardowo, takie jak komfortowe fotele, układ nawigacji satelitarnej BMW Professional, czterostrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat z funkcją automatycznego hamowania, czujniki parkowania (Park Distance Control) oraz funkcja automatycznego domykania wszystkich czterech drzwi (Automatic Soft Close).

Nowoczesny pakiet systemów wspomagania kierowcy dostępny jest w opcji i zawiera układ ostrzegający o zmianie pasa ruchu (Lane Change Warning), system rozpoznawania pasa ruchu (Lane Departure Warning), aktywny tempomat z funkcją Stop-&-Go, system BMW Night Vision z funkcją rozpoznawania osób, wyświetlacz BMW Head-Up Display, kamerę cofania oraz system Side View. Jako uzupełnienie standardowych biksenonowych reflektorów BMW oferuje także reflektory adaptacyjne z funkcją świateł skrętnych i wspomaganiem świateł drogowych oraz adaptacyjnym rozdziałem oświetlenia i kontrolą zasięgu świateł, co w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy nocą.

Design: dyskretne akcenty na zewnątrz, styl i luksus wewnątrz.

BMW 760i oraz BMW 760Li zawdzięczają swój wyjątkowy wygląd harmonijnemu połączeniu eleganckich linii, sportowych akcentów i elementów charakterystycznych dla BMW serii 7. Wersja z rozstawem osi przedłużonym o 14 centymetrów (5,5 cala) zapewnia wyjątkowo łatwy dostęp do tylnych siedzeń, a dzięki unikalnemu projektowi linii dachu i konturów słupka C, profil auta - pomimo zwiększenia przestrzeni nad głowami w tylnej części - daje takie samo wrażenie „regularności”, co wersja z „normalnym” rozstawem osi. Co ciekawe, obydwie wersje nadwoziowe odznaczają się największym rozstawem osi w swoich segmentach.

Zewnętrzne oznaczenia wersji V12 w modelu BMW 760i oraz BMW 760Li są dyskretne i stylowe. Osłona chłodnicy w charakterystycznym kształcie nerki zawiera poszerzoną i delikatnie wklęsłą chromowaną ramę oraz mocno wysunięte do przodu kraty. Z boku te dwa wyjątkowe modele wyróżniają się specjalnie zaprojektowanymi 19-calowymi obręczami z lekkich stopów oraz oznaczeniami V12 na chromowanych „skrzelach” ze zintegrowanymi wskaźnikami określającymi kierunek. Wskaźniki kierunkowe umieszczono w punkcie łączącym przedni panel nadwozia z drzwiami kierowcy po jednej stronie i z drzwiami pasażera po drugiej.

Eleganckim dodatkiem jest chromowana listwa pomiędzy podwójnymi końcówkami układu wydechowego, która ozdabia obydwa modele. Owe końcówki, które zostały zintegrowane z tylnym dyfuzorem zarówno po lewej, jak i po prawej stronie, wykonano z dwóch przylegających, prostokątnych rur pokrytych chromem i uciętych pod niewielkim kątem w równej linii z oprawkami.

Luksusową atmosferę wnętrza BMW 760i oraz BMW 760Li uzupełniają liczne elementy stylistyczne opracowane wyłącznie pod kątem tych dwóch modeli i perfekcyjnie dopasowane do charakteru kabiny pasażerskiej, co po raz kolejny uwidacznia wyjątkowy charakter wersji V12. Nakładki progowe ze stali nierdzewnej z podświetlanym symbolem V12, tablica przyrządów pokryta skórą nappa i wykończona eleganckimi ściegiem, podsufitka i osłony przeciwsłoneczne obszyte alkantarą oraz najwyższej jakości elementy drewniane w ekskluzywnym kolorze orzechowym z indywidualnymi inkrustacjami wyróżniają modele BMW 760i oraz 760Li na tle pozostałych wersji BMW serii 7.

Nowa jednostka napędowa V12: perfekcja jako myśl przewodnia, innowacja jako siła napędowa.


Dwunastocylindrowa jednostka napędowa w luksusowej limuzynie serii 7 gwarantuje wrażenia z podróżowania i prowadzenia samochodu na poziomie dotąd niespotykanym. Żaden inny silnik nie oferuje tak wyjątkowego połączenia mocy i wyrafinowania, ani tak wysokiego prestiżu.

Teraz, cechy te stają się jeszcze bardziej widoczne, gdyż nowy silnik V12 produkcji BMW ma w porównaniu z poprzednią jednostką znacznie wyższą moc i wyższy moment obrotowy, a także lepiej reaguje na polecenia kierowcy, płynnie rozwija moc i jest lepiej wyciszony. Postęp, jakiego dokonali inżynierowie BMW jest zatem zauważalny zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Nowy V12 robi wrażenie nawet w porównaniu z modelem BMW 750i wyposażonym w nowoczesną jednostkę V8 z technologią TwinPower Turbo oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa (High Precision Injection). Silnik V8 oferuje bowiem osiągi i moc na poziomie konwencjonalnego silnika dwunastocylindrowego.

Z tego względu nowy silnik utrzymuje wyjątkową pozycję dwunastocylindrowych modeli BMW również w najnowszej generacji BMW serii 7, dając kierowcy BMW 760i oraz BMW 760Li całkowitą pewność prowadzenia najbardziej wyrafinowanego samochodu w klasie luksusowej. Co więcej, nowa jednostka napędowa łączy zalety typowe dla silników V12 z dużą wydajnością paliwową i ekologiczną, pokonując pod tym względem ośmiocylindrowych konkurentów z segmentu, w którym rywalizuje BMW serii 7.

Dwunastocylindrowy silnik BMW już tradycyjnie utrzymuje status światowego lidera wśród jednostek napędowych o różnych konfiguracjach. V12 produkcji BMW reprezentuje najwyższy poziom zaawansowania w zakresie technologii napędu, a także potwierdza swoją pozycję poprzez cechy, które może zaoferować tylko koncepcja tego typu.

Pozycja dwunastocylindrowego silnika jako źródła wyjątkowo mocnego i jednocześnie wyrafinowanego napędu oparta jest o zasadę konstrukcyjną, która daje doskonałe podstawy do stworzenia jednostki o dużej mocy i wysokich osiągach bez najmniejszego wysiłku. V-dwunastka BMW, w której kąt rozwarcia pomiędzy dwoma rzędami cylindrów wynosi 60°, osiąga najwyższy możliwy poziom zaawansowania pod względem kultury pracy, eliminując wibracje do minimum.

Wszystkie komponenty w pełni aluminiowego bloku cylindrów zostały zaprojektowane i wykonane z uwzględnieniem najwyższej sztywności przy zachowaniu minimalnej wagi. Połączenie zamkniętej struktury ze śrubami mocującymi głowicę cylindrów do podstawy skrzyni korbowej zapewnia ponadto maksymalną stabilność tulei cylindrowych. Co więcej, zastosowanie podwójnych śrub w łożyskach głównych z dodatkowym połączeniem z bocznymi panelami poprzez gwintowane tuleje i śruby redukuje negatywny wpływ sił poprzecznych, jakie działają na skrzynię korbową.

Inne elementy bloku silnika, które redukują wibracje do minimum w sposób typowy dla dwunastocylindrowej jednostki napędowej BMW to aluminiowe tłoki pokryte żelazem, kute korbowody powstałe w procesie łamania oraz perfekcyjnie wykuty wał korbowy. Wszystko to przekłada się na specyficzne brzmienie silnika na obrotach jałowych, kiedy to o pracy jednostki napędowej informuje kierowcę jedynie wskazówka obrotomierza.

Nowy V12 ma taką samą pojemność skokową, jak poprzednik, czyli 5 972 cm3. Na jeden cylinder przypada zatem 497,7 cm3, co sprawia, że silnik odznacza się idealnymi wymiarami. Średnica cylindra wynosząca 89 mm/3,50 cala oraz skok tłoka równy 80 mm/3,15 cala tworzą stosunek tych dwóch parametrów na poziomie 0,9. Stopień sprężania 10.0 : 1 jest natomiast wyjątkowo wysoki, jak na jednostkę turbodoładowaną.

Technologia TwinPower Turbo w silniku dwunastocylindrowym.

Nowy, dwunastocylindrowy silnik BMW zawiera szereg technologii, które wydobywają ze struktury jednostki napędowej pełny potencjał. Nowością technologiczną zastosowaną po raz pierwszy w jednostce dwunastocylindrowej jest układ TwinPower Turbo oraz bezpośredni wtrysk paliwa (High Precision Injection), dzięki któremu paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania.

Jednostka V12 produkcji BMW góruje nad konkurencją pod każdym względem za sprawą wyjątkowego połączenia najnowocześniejszych technologii, które już wcześniej z powodzeniem wspomagały silniki sześcio- i ośmiocylindrowe montowane pod maskami BMW. Co więcej, nowy silnik płynnie i bezpośrednio reaguje na każde, nawet najlżejsze naciśnięcie pedału przyspieszenia, jednolicie rozwija moment obrotowy w pełnym zakresie prędkości, a także odznacza się wysoką wydajnością paliwową i ekologiczną, niespotykaną w innych jednostkach napędowych tego kalibru.

Niewielki kąt rozwarcia cylindrów wynoszący 60° pozwala na kompaktowe umieszczenie dwóch turbosprężarek gazów wydechowych - opracowanych specjalnie dla silnika V12 - na zewnątrz dwóch rzędów cylindrów, przy czym każda z nich zasila sprężonym powietrzem sześć cylindrów.

Turbosprężarki wyróżniają się szczególnie wysoką wydajnością kompresora i turbiny, a dzięki ich nietypowemu umieszczeniu możliwe było zastosowanie krótkich i możliwie prostych rur łączących kolektor wydechowy z turbosprężarkami, co w dużej mierze usprawniło wydajność przepływu. Centralne dostarczanie turbodoładowanego powietrza do kolektora powietrznego pomaga z kolei zoptymalizować zarówno poziom akustyczny silnika, jak i cykl ładowania. Identyczne kolektory wydechowe umieszczone przy dwóch rzędach cylindrów, zawierają po dwa połączenia typu „trzy w jednym”, które zespolono z kolejnością zapłonu silnika.

W połączeniu z katalizatorami zoptymalizowanymi pod względem minimalnego przeciwciśnienia, ta specjalna konfiguracja kolektorów wydechowych tworzy odpowiednie podstawy do osiągnięcia ponadprzeciętnej spontaniczności w realizowaniu poleceń wydanych poprzez wciśnięcie pedału przyspieszenia oraz wygenerowania dużej mocy i wysokiego momentu obrotowego.

Wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosła do 750 Nm (533 lb-ft) i jest utrzymywana na stałym poziomie w zakresie od 1 500 do 5 000 obr./min. W porównaniu z poprzednią jednostką napędową oznacza to wzrost momentu o 25% przy jednoczesnym obniżeniu prędkości obrotowej silnika, przy której jest uzyskiwany o około 2 300 obr./min.

Również moc silnika wzrasta w szybszym tempie niż poprzednio za sprawą bardziej dynamicznie wznoszącej się krzywej wykresu mocy, która już przy 5 000 obr./min. wskazuje maksymalną wartość 400 kW/544 KM.

Inteligentne rozwiązania dla wyższej mocy i większego wyrafinowania.

Zastosowanie technologii TwinPower Turbo podnosi moc i moment obrotowy dwunastocylindrowego silnika do wartości, które byłyby możliwe do osiągnięcia tylko przez jednostkę wolnossącą o dużo większej pojemności. Związane z tym zwiększenie rozmiarów silnika oraz jego wagi wpływa negatywnie na umiejscowienie środka ciężkości, zużycie paliwa i dynamikę samochodu. W przypadku jednostki V12 udało się jednak uniknąć wszystkich niepożądanych efektów poprzez wydajne i inteligentne wykorzystanie technologii turbodoładowania.

Kolejną zaletą połączenia technologii TwinPower Turbo z silnikiem V12 jest fakt, iż moc i moment obrotowy rozwijane są wyjątkowo płynnie, a wysokie wartości tych parametrów uzyskiwane są już po przekroczeniu progu obrotów jałowych i utrzymywane w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika.

W celu dostarczenia mocy odpowiedniej do aktualnego zapotrzebowania w każdych warunkach jazdy, skompresowane powietrze turbosprężarki zostaje schłodzone przez zaawansowaną technicznie pośrednią chłodnicę powietrza doładowującego. Taki układ pomaga zminimalizować całkowitą objętość powietrza i skrócić czas reakcji, co po raz kolejny przyczynia się do bezpośredniego przełożenia poleceń kierowcy wciskającego pedał przyspieszenia na pracę jednostki napędowej. Dodatkowa pompa wodna zasila osobny obieg chłodzący wymagany w przypadku układu tego typu, a wymiennik ciepła powietrza/chłodziwa umieszczono bezpośrednio na jednostce wlotowej.

Katalizatory zastosowane w połączeniu z dwunastocylindrowym silnikiem zostały wyposażone w najbardziej zaawansowane i wyrafinowane czujniki gazów wydechowych, a dzięki specjalnemu umiejscowieniu katalizatorów w pobliżu silnika szybko osiągają one właściwą temperaturę pracy. Wydajne przetwarzanie spalin w modelach BMW 760i oraz 760Li pozwala zatem spełnić wszystkie międzynarodowe standardy dotyczące emisji, czyli EU5 w Europie i ULEV II w Stanach Zjednoczonych.

W celu zredukowania przeciwciśnienia, układ wydechowy umieszczony pod podłogą został w większej części wykonany z prostych rur. Zastosowano także kolektory o największej możliwej średnicy. O odpowiednie wrażenia akustyczne jednostki napędowej, precyzyjnie dostosowane do aktualnych warunków jazdy, dbają klapy wydechowe zlokalizowane przy tłumiku, których działanie w ramach map silnika nadzoruje elektroniczna jednostka sterująca. Tym samym, podczas pracy na obrotach jałowych silnik V12 nie emituje absolutnie żadnych dźwięków. Jazda ze stałą prędkością podróżną wiąże się natomiast z emisją dyskretnego odgłosu pracy jednostki napędowej na zewnątrz.

Dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych do uszu kierowcy docierają sygnały akustyczne związane z rozwijaniem mocy muskularnego silnika V12, które towarzyszą prowadzącemu także podczas nagłego przyspieszania z wykorzystaniem całej dostępnej mocy. Ten wyjątkowy dźwięk uzyskiwany w dynamicznych warunkach jazdy odzwierciedla zarówno dużą pojemność jednostki napędowej, jak i ogromną siłę drzemiącą pod maską, co w doskonały sposób charakteryzuje możliwości dwunastocylindrowego silnika BMW.

Zoptymalizowany proces spalania i maksymalna wydajność dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa High Precision Injection.

High Precision Injection to technologia bezpośredniego wtrysku paliwa drugiej generacji, która pomaga zoptymalizować proces spalania i w najbardziej efektywny sposób wykorzystać energię zawartą w paliwie. Piezowtryskiwacze umieszczone w centralnej części głowicy cylindrów gwarantują superprecyzyjne dozowanie paliwa wtryskiwanego do komory spalania.

Technologia High Precision Injection stosowana jest w połączeniu z układem TwinPower Turbo we wszystkich silnikach benzynowych montowanych pod maskami modeli BMW serii 7. W wersji V12 system ten dba ponadto o wyjątkowo wydajny i czysty proces spalania, co stanowi podstawę do uzyskania niespotykanego w tej klasie poziomu zużycia paliwa i emisji spalin.

Piezowtryskiwacze otwierające się na zewnątrz umieszczono w głowicy cylindrów pomiędzy zaworami, czyli zaraz obok świec zapłonowych. Paliwo dostarczane jest przez rury ze stali nierdzewnej, a następnie wtryskiwane do komór spalania w rozpylonej formie pod ciśnieniem dochodzącym do 200 bar. Takie ciśnienie generowane jest przez pompy paliwowe przy każdym rzędzie cylindrów i utrzymywane we wszystkich warunkach dzięki krótkim rurom i niewielkim odległościom, jaki musi pokonać paliwo.

Paliwo wtryskiwane w tym procesie rozprowadzane jest w sposób stożkowy, a tym samym spala się w niezakłóconym i wyjątkowo czystym procesie. To z kolei pozytywnie wpływa na poziom emisji spalin i dźwięk silnika, a efekt chłodzenia mieszanki powietrzno-paliwowej uzyskany dzięki bezpośredniemu wtryskowi pomaga uzyskać wyższy stopień sprężania niż w przypadku silnika turbodoładowanego z kolektorem z wtryskiem. Wszystko to oznacza jeszcze większą wydajność silnika generującego większą moc przy mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo.

W swojej konfiguracji i strukturze, głowice cylindrów w dużej mierze odzwierciedlają szczególne umiejscowienie wtryskiwaczy i świec zapłonowych oraz proces spalania zapewniony przez system High Precision Injection. Krótkie fazy spalania zoptymalizowane pod względem maksymalnej wydajności powodują wzrost ciśnienia i temperatury, co z kolei wymagało zoptymalizowania geometrii głowicy cylindrów oraz usprawnienia przepływu chłodziwa. Komponenty głowicy cylindrów odlewane w procesie grawitacyjnym wyróżniają się niezwykle wysoka sztywnością, podczas gdy pokrywy głowicy cylindrów wykonane zostały z aluminium i uzupełnione gumowymi uszczelkami.

Układ płynnej regulacji faz rozrządu Double-VANOS i pompa oleju o regulowanym wydatku dla maksymalnej wydajności.

Nowy, dwunastocylindrowy silnik BMW został wyposażony w układ płynnej regulacji faz rozrządu Double-VANOS, który zapewnia pracę w warunkach średniego obciążenia przy wysokim poziomie pozostałych spalin i zredukowanych stratach energii przepustnicy, co pozwala na uzyskanie maksymalnej wydajności paliwowej.

Kolejną zaletą układu Double-VANOS jest to, iż wspiera on silnik w uzyskaniu bezpośrednich reakcji. Połączone w procesie termicznym wały rozrządu zawierają kute krzywki oraz dodatkowe potrójne krzywki po stronie ssącej, które napędzają wysokociśnieniowe pompy paliwowe. Zawory po stronie wydechowej zostały z kolei wypełnione sodem dla optymalnego chłodzenia i wyposażone w chromowane wałki.

Sposób podawania oleju w dwunastocylindrowym silniku również został zoptymalizowany poprzez zastosowanie pompy oleju o regulowanym wydatku, pracującej z maksymalną wydajnością według indywidualnego zapotrzebowania: sześciokomorowa pompa dostarcza tylko tyle oleju, ile potrzebuje silnik w danym momencie i w określonych warunkach jazdy.

Czujnik poziomu oleju został zintegrowany z miską olejową wykonaną z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Zrezygnowano także z tradycyjnego bagnetu mierzącego poziom oleju w silniku na rzecz wskaźnika umieszczonego na tablicy przyrządów, który również podczas jazdy informuje kierowcę o aktualnym poziomie oleju.

Nowe, dwunastocylindrowe modele w gamie BMW serii 7 zawierają także szereg technologii przyczyniających się do uzyskania niskiego zużycia paliwa i niewielkiej emisji spalin w ramach strategii BMW EfficientDynamics. Niektóre z tych technologii to Brake Energy Regeneration (układ odzyskiwania energii z hamowania), elektryczne pompy wodne działające według zapotrzebowania i pompa oleju o regulowanym wydatku w dalszym stopniu optymalizująca stosunek pomiędzy osiągami, a zużyciem paliwa.

Przy zwiększeniu mocy maksymalnej o 22% oraz maksymalnego momentu obrotowego o 25% w stosunku do poprzedniego modelu, średnie zużycie paliwa w cyklu UE spadło do 12,9*) litra/100 kilometrów. Emisja CO2 w BMW 760i wynosi 299*) g/km.

Układ chłodzenia w nowym, dwunastocylindrowym silniku osiąga maksymalny poziom wydajności dzięki zintegrowaniu wszystkich przewodów ze skrzynią korbową oraz zoptymalizowaniu przekrojów i struktury powierzchni, co zapewnia dużo szybsze nagrzewanie jednostki napędowej, niż w przypadku poprzedniego modelu.

Usytuowanie dopływu chłodziwa zaraz obok głównego kanału wlotowego dostarczającego olej pozwala połączyć obydwa komponenty pod względem termicznym, co z kolei przyczynia się do szybszego podgrzewania oleju silnikowego i utrzymywania odpowiedniej temperatury we wszystkich warunkach.

Przepływ chłodziwa rozdziela się na dwa rzędy cylindrów i w każdym przypadku biegnie ukośnie w kierunku od tylnej zewnętrznej części do przedniej wewnętrznej. Odpowiednie usytuowanie otworów wylotowych po raz kolejny pomaga osiągnąć i utrzymać odpowiednią temperaturę w szerokim zakresie prędkości silnika.

Bogate doświadczenie BMW w konstrukcji silników dwunastocylindrowych: długa tradycja doskonałych jednostek napędowych.

Dwunastocylindrowy silnik benzynowy już po raz czwarty zajmuje czołowe miejsce w gamie jednostek napędowych BMW serii 7. Każda kolejna generacja umacniała pozycję BMW jako wiodącego producenta luksusowych limuzyn o doskonałych osiągach. BMW serii 7 z silnikiem V12 to synonim ekskluzywności, klasy oraz innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniają się do osiągnięcia najwyższego standardu w realizowaniu oczekiwań wymagających klientów.

Wiedza BMW w zakresie konstruowania dwunastocylindrowych jednostek napędowych wynika z wieloletniej tradycji sięgającej 1952 roku, kiedy to Firma wyprodukowała samolot z dwunastocylindrowym silnikiem i tym samym zdobyła uznanie, którym cieszy się do dzisiaj. W owych czasach jednostka V12 produkcji BMW osiągała 750 KM mocy, a zaledwie pięć lat później samolot Dornier Wal wyposażony w dwa silniki V12 BMW ustanowił rekord przelatując nad Atlantykiem.

W drugiej połowie dwudziestego wieku koncern BMW uzyskał status pioniera w wykorzystywaniu jednostek dwunastocylindrowych do napędu najbardziej ekskluzywnych samochodów. Na przykład model BMW 750i z 1987 roku był pierwszą dwunastocylindrową niemiecką limuzyną wyprodukowaną po wojnie. Doskonała reputacja, jaką cieszą się topowe silniki BMW to również zasługa wieloletniej rywalizacji w sportach motorowych. BMW V12 LMR nie miało sobie równych już w pierwszym roku startów (1999) w 12-godzinnym wyścigu Sebring, a w tym samym sezonie zwyciężyło także w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Światowy debiut: ośmiobiegowa przekładnia automatyczna w nowym BMW 760i oraz nowym BMW 760Li.


Ponadprzeciętne możliwości nowego silnika V12 z technologiami TwinPower Turbo i High Precision Injection pracującego pod maską modeli BMW 760i oraz BMW 760Li potęguje równie zaawansowana i innowacyjna ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która debiutuje w produkcyjnej wersji modelu BMW. Ta nowoczesna przekładnia została idealnie dopasowana do charakterystyki mocy i osiągów dwunastocylindrowego silnika, łącząc w sobie wyjątkowy komfort zmiany przełożeń, sportowe działanie oraz niespotykaną wcześniej wydajność.

Dzięki innowacyjnej konfiguracji przełożeń, w nowej, ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów zastosowano dodatkowe biegi oraz większy niż w poprzednio stosowanej automatycznej skrzyni sześciobiegowej zakres przełożeń bez efektów ubocznych w postaci wyższej wagi, większych rozmiarów czy niższej wydajności systemu.

Osiem biegów do jazdy w przód oraz jedno przełożenie do jazdy w tył to układ zawierający cztery proste zestawy przełożeń i pięć elementów dźwigni zmiany biegów. Innowacyjny układ tych komponentów - zastosowany po raz pierwszy w automatycznej przekładni ośmiobiegowej - pozwala na otwarcie jedynie dwóch sprzęgieł przy każdym biegu i w każdym momencie, co redukuje straty związane z tarciem do minimum.

Ponadprzeciętna ogólna wydajność nowej przekładni to także zasługa większego przyrostu przełożeń oraz wyższej wydajności wewnętrznej układu. Inteligentna koncepcja nowej, ośmiobiegowej przekładni automatycznej po raz kolejny harmonizuje więc ze strategią BMW EfficientDynamics.

Wprowadzenie pierwszej ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów do modeli BMW 760i oraz BMW 760Li otwiera nowy rozdział w konstrukcji układów przeniesienia napędu. Automatyczne przekładnie o sześciu przełożeniach, które są obecnie stosowane we wszystkich modelach BMW, ustanawiają standardy pod względem komfortu zmiany biegów, czasu reakcji, szybkości działania oraz wydajności dzięki kompaktowej konfiguracji a także możliwości zastosowania w pojazdach różnych segmentów i o różnej mocy. Pierwszym i najważniejszym celem podczas opracowywania nowej przekładni było zatem zachowanie wszystkich zalet automatycznej skrzyni sześciobiegowej i uzupełnienie ich dodatkowym komfortem, lepszymi osiągami i większą wydajnością.

Optymalna konfiguracja przełożeń osiągnięta w rezultacie badań naukowych.


W celu osiągnięcia większego poziomu zaawansowania niż w przypadku sprawdzonej automatycznej przekładni sześciobiegowej inżynierowie BMW już na samym początku prac nad nową konstrukcją zainicjowali szczegółowy program rozwojowy. Jednym z założeń programu była poprawa wydajności w stosunku do automatycznej skrzyni sześciobiegowej, która możliwa była tylko poprzez zastosowanie większej liczby przełożeń oraz większego ich zakresu. Kolejnym celem było zredukowanie liczby dodatkowych komponentów do minimum w celu zoptymalizowania wewnętrznej wydajności systemu.

Prace nad stworzeniem optymalnego układu spełniającego wszystkie wymagania prowadzone były przez BMW w kooperacji z wieloma specjalistycznymi partnerami, jak na przykład firmą ZF Friedrichshafen AG. Grono współpracujących ekspertów opracowało szereg metod analitycznych, które miały określić i zrównoważyć pozytywne i negatywne aspekty wszystkich proponowanych wariantów systemu przekładni planetarnej. Pod uwagę brano zarówno ilość biegów, jak i strukturę nowej przekładni, a następnie ustalono najważniejsze cele. Nowa, automatyczna skrzynia biegów musiała odznaczać się najwyższą możliwą wydajnością przy zachowaniu niskiej wagi i niewielkich rozmiarów.

Wspólny wysiłek inżynierów doprowadził w końcu do opracowania rozwiązania cechującego się optymalnym połączeniem wewnętrznej wydajności i najwyższej jakości. Stworzono ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów z dwoma dodatkowymi biegami oraz zakresem biegów zwiększonym z sześciu do siedmiu jednostek przy jednoczesnym zwiększeniu ilości zestawów przełożeń z trzech do czterech i pozostawieniu tej samej ilości sprzęgieł.

Potrójny postęp dzięki dwóm dodatkowym biegom: poprawiona dynamika zmiany przełożeń, zoptymalizowany komfort, zwiększona wydajność.

Dzięki zwiększonemu zakresowi poszczególnych przełożeń, kierowca ma możliwość korzystania z wyższego biegu przy niższej prędkości obrotowej silnika częściej, niż to miało miejsce wcześniej. Wymiernym efektem tej modyfikacji jest nie tylko zoptymalizowane zużycie paliwa podczas szybszej jazdy, ale także większe wyrafinowanie i lepsza kultura pracy dwunastocylindrowej jednostki napędowej w modelach BMW 760i oraz BMW 760Li.

Mimo zwiększenia całkowitej liczby biegów do ośmiu i poszerzeniu zakresu poszczególnych przełożeń, przejścia pomiędzy kolejnymi biegami są krótsze niż wcześniej. Układ tego typu uwidacznia sportowy charakter przekładni, co z kolei podkreśla dynamiczną naturę modelu opracowanego w duchu typowego BMW.

Harmonijny układ przełożeń zapewnia stały i niezmiernie płynny przyrost prędkości jazdy podczas przyspieszania, dzięki czemu duża moc jednostki V12 znajduje doskonałe ujście, potwierdzając tym samym dominację modeli BMW 760i oraz 760Li w segmencie luksusowych limuzyn.

Kolejną zasługą niewielkich różnic w przyroście kolejnych przełożeń jest zwiększenie komfortu pracy automatycznej przekładni, która pozwala jedynie na małą zmianę prędkości obrotowej silnika podczas przełączania z jednego biegu na drugi.

Czasy reakcji i szybkość zmiany kolejnych przełożeń są krótsze niż w przypadku poprzedniej skrzyni automatycznej o sześciu przełożeniach, co pozytywnie wpływa na komfort podróżowania i dynamikę jazdy. W przypadku nowej konstrukcji tylko jedno sprzęgło musi bowiem zostać zwolnione podczas zmiany biegu - lub dwóch biegów - na wyższy lub podczas redukcji. Jednocześnie, układ bezpośredniego wykrywania biegu umożliwia kierowcy zmianę biegu na wyższy lub redukcję o więcej niż dwa przełożenia przy utrzymaniu niezwykle krótkich czasów reakcji i szybkich zmian. Co więcej, zmiana z ósmego biegu na drugi - szczególnie ważna podczas spontanicznego przyspieszania - również odbywa się bezpośrednio przy otwarciu przez system zaledwie jednego sprzęgła.

Taka konfiguracja w szczególny sposób zwiększa przyjemność podróżowania modelami BMW 760i oraz BMW 760Li, pozwalając kierowcy częściej wykorzystywać wyższe biegi dla większej wydajności jazdy oraz cieszyć się maksymalnymi osiągami w każdej sytuacji.

Elastyczna, nowoczesna, zorientowana na przyszłość.


Nowa, ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów cechuje się wyjątkowo wysoką wydajnością wewnętrzną, podczas gdy ilość komponentów nowego układu zwiększono tylko nieznacznie w stosunku do poprzedniej przekładni sześciobiegowej. Tak zwana wydajność zazębienia zwiększyła się na przykład o 98 procent na każdym biegu. Konfiguracja systemu jako przekładni bezpośredniej pozwala także na ograniczenie strat spowodowanych tarciem na szóstym biegu do zera.

Niska waga nowej skrzyni biegów - porównywalna z wagą przekładni sześciobiegowej - również wpływa na całkowitą wydajność pojazdu. Masa dodatkowego zestawu przekładni została bowiem zrekompensowana optymalizacją wagi innych komponentów.

Minimalny poślizg przemiennika momentu obrotowego, wysoka wydajność wewnętrzna, niskie straty spowodowane tarciem za sprawą otwarcia jedynie dwóch sprzęgieł jednocześnie, dłuższe przełożenia skrzyni biegów na wyższych biegach oraz układ sterujący przekładnią pozwalający jak najczęściej utrzymywać niższe obroty silnika, wszystko to przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa w stosunku do sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów o około 6 procent.

W rezultacie przeprowadzonych modyfikacji i zastosowania najnowocześniejszych technologii, nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest nie tylko optymalnym systemem obecnie dostępnym na rynku, ale także rozwiązaniem przyszłości dla samochodów segmentu premium.

Nowa przekładnia może współpracować z jednostkami napędowymi o różnych mocach i osiągach i może być stosowana nie tylko w pojazdach z napędem na tylną oś, ale także w modelach z napędem na wszystkie cztery koła. Jednocześnie, w ramach technologii BMW Active Hybrid ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów może zostać połączona z napędem hybrydowym, czyli benzynowym silnikiem ośmiocylindrowym wspomaganym jednostką elektryczną. Ta innowacyjna koncepcja układu napędowego wejdzie do produkcji seryjnej w pierwszym hybrydowym modelu BMW serii 7 w roku 2009.

Nowy standard motoryzacyjnego wyrafinowania: nowe BMW serii z dwunastocylindrowym silnikiem i ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.


Dwanaście cylindrów i osiem biegów to połączenie, które definiuje nowy standard w zakresie ekskluzywności i wyrafinowania w klasie modeli luksusowych. Technologia układu napędowego zastosowana w BMW 760i oraz BMW 760Li świadczy o postępie, jaki dokonał się przy udziale koncernu BMW, a także prezentuje zalety mocnego silnika V12 o doskonałych osiągach, który współpracuje z innowacyjną automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach zapewniając fascynujące wrażenia z jazdy.

Wyjątkowa moc przekłada się na wyjątkowo dynamiczne właściwości jezdne przy zachowaniu wysokiego poziomu motoryzacyjnego wyrafinowania. Dwunastocylindrowa jednostka napędowa o dużej mocy i wyjątkowej kulturze pracy zachęca kierowcę i pasażerów do czerpania najwyższej przyjemności z podróżowania tą luksusową limuzyną zapewniającą sportowe osiągi i niezrównany komfort jazdy we wszystkich warunkach.

Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów doskonale odzwierciedla dynamiczny charakter wyrafinowanej jednostki napędowej. Tym samym, wyjątkowa wydajność topowych modeli BMW serii 7 to nie tylko zasługa silnika V12, ale także samej przekładni. Innowacje wprowadzone w myśl zasad BMW EfficientDynamics pozwalają tej luksusowej limuzynie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,6*) sekundy przy średnim zużyciu paliwa w cyklu UE na poziomie 12,9*) litra/100 kilometrów.

Wyjątkową pozycję nowych modeli BMW 760i oraz BMW 760Li dodatkowo podkreślają technologie układu zawieszenia, które zostały opracowane specjalnie dla tej luksusowej limuzyny. Innowacyjne układy wspomagające kierowcę, stworzone częściowo przez BMW, łączą się w tym przypadku z montowanymi standardowo elementami poprawiającymi komfort podróżowania. Obydwa topowe modele spełniają zatem oczekiwania najbardziej wymagających kierowców, którzy szukają limuzyny o najwyższym standardzie, jako uzupełnienia swojego stylu życia podporządkowanego całkowitej perfekcji.

*) Dane wstępne



źródło: BMW

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowe BMW 760i i 760Li - prezentacja topowych modeli