Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Honda FCX Clarity - debiut
Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity - debiut

2007-11-21 - R. Branson     Tagi: Honda FCX, Honda, Ekologia
Honda zaprezentowała model FCX Clarity, pojazd nowej generacji napędzany ogniwami paliwowymi. Prezentacja, podczas której ujawniono również plany rozpoczęcia ograniczonej sprzedaż detalicznej latem 2008 roku, odbyła się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Los Angeles. FCX Clarity jest zasilanym wodorem pojazdem następnej generacji, zbudowanym w oparciu o całkowicie nową platformę ogniw paliwowych Honda V Flow. Napędzana niezwykle wydajnym i zwartym stosem ogniw paliwowych Honda V Flow, FCX Clarity charakteryzuje się zerową emisją szkodliwych związków do atmosfery, powiększonym zasięgiem, wyższą mocą i wydajnością oraz niższą masą własną. Eleganckie i dynamiczne nadwozie z nisko umieszczonym środkiem ciężkości oferuje luksusowe warunki podróżowania, co do tej pory było niemożliwe w samochodach napędzanych ogniwami paliwowymi. FCX Clarity jest więc kolejnym krokiem naprzód w dążeniach Hondy do upowszechnienia zaawansowanej technologii pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Pierwsze dostawy modeli FCX Clarity do ściśle ograniczonej grupy klientów w Południowej Kalifornii rozpoczną się latem 2008 roku. Więcej informacji na temat udostępnienia samochodu na zasadach leasingu zostanie ujawnionych w momencie debiutu rynkowego Hondy FCX Clarity. Obecne plany zakładają trzyletni okres leasingu, przez który klient będzie zobowiązany do płacenia raty w wysokości 600 dolarów miesięcznie. Cena zawiera koszty obsługi oraz ubezpieczenie.
Skąd wzięła się nazwa modelu FCX Clarity (ang. jasność, przejrzystość)

Nazwa „Clarity” wyraża filozofię koncernu Honda, który stworzył pojazd oferujący przejrzyste, „czyste” rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska naturalnego oraz który zapewni nieustanną mobilność w przyszłości.Jak działa FCX Clarity

FCX Clarity wykorzystuje stos ogniw paliwowych typu V Flow, który w połączeniu z zwartym i wydajnym zestawem akumulatorów litowo-jonowych oraz z pojedynczym zbiornikiem na wodór napędza silnik elektryczny. Ogniwa paliwowe są głównym źródłem zasilania pojazdu. To tu wodór łączy się z tlenem atmosferycznym, a energia powstała w skutek tej reakcji przetwarzana jest w moc elektryczną, która napędza pojazd.

Dodatkowa energia generowana jest dzięki odzyskiwaniu energii kinetycznej pochodzącej z hamowania i wytracania prędkości pojazdu (zwanego również hamowaniem z odzyskiem energii). Uzyskana w ten sposób energia, łącznie z nadmiarem energii pochodzącej z ogniw paliwowych, jest sukcesywnie magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych i wykorzystywana do wspomagania głównego napędu w sytuacjach tego wymagających. Jedynym związkiem emitowanym przez pojazd jest woda.

Platforma Honda V Flow FC Stack

Platforma Honda V Flow FC Stack zawiera zupełnie nową strukturę, dzięki której osiągnięto wyższą moc (100kW), mniejsze rozmiary oraz niższą masę. Nowy układ zaowocował również 50% wzrostem gęstości mocy w zakresie objętości i 67% wzrostem gęstości mocy w zakresie masy w porównaniu do platformy Honda FC Stack poprzedniej generacji.

Platforma V Flow FC Stack (system pionowego przepływu)

W FCX Clarity zastosowano system pionowego przepływu wodoru i powietrza, co pozwala na wykorzystanie siły grawitacji do wyładowania wytworzonej wody. W rezultacie otrzymano stabilne wytwarzanie mocy w różnych warunkach pracy. Nowa struktura umożliwia również zmniejszenie głębokości kanału przepływu o 17%, co bezpośrednio przyczynia się do stworzenia bardziej płaskich ogniw i zwartej platformy.

Separator kanałów przepływu

Platforma V Flow FC Stack zawiera osobne kanały falowego przepływu wodoru i powietrza, przez które biegną poziome kanały chłodzące. Zastosowanie kanałów falowego przepływu pozwoliło na uzyskanie przepływu o większej długości, niż ma to miejsce w prostych kanałach, a powstały w ten sposób przepływ turbulentny przyczynił się do lepszej dystrybucji wodoru i powietrza. W rezultacie, wodór i powietrze rozprzestrzeniane są na całej powierzchni warstwy elektrody, co pozwala efektywniej wykorzystać zwartą warstwę generacji elektrycznej i uzyskać wydajność generacyjną o około 10% wyższą od systemu z prostymi kanałami. Poziomy przepływ czynnika chłodzącego zapewnia bardziej równomierne chłodzenie całej powierzchni warstwy generacji elektrycznej i pozwala na zredukowanie liczby warstw chłodzących o połowę w stosunku do systemu poprzedniej generacji. W systemie poprzedniej generacji zastosowano jedną warstwę chłodzącą na jedno ogniwo, podczas gdy nowy układ pozwala na zastosowanie jednej warstwy chłodzącej na dwa ogniwa. Rezultatem jest o 20% mniejsza długość platformy i o 30% niższa masa, co jest prawdziwym przełomem w systemach zwartych i lekkich platform.

Ulepszony rozruch w niskiej temperaturze

Lepszy drenaż wody uzyskany dzięki strukturze ogniw V Flow daje większą moc podczas rozruchu. Zredukowana objętość płynu chłodzącego i zwarty design osiągnięty poprzez zastosowanie separatorów przepływu kanałowego pozwoliły na osiągnięcie o 40% mniejszej masy cieplnej, niż w systemie poprzedniej generacji. Wprowadzone modyfikacje umożliwiły uruchamianie pojazdu w temperaturze -30˚C.

Platforma ogniw paliwowych Honda V Flow

FCX Clarity wyposażono w platformę ogniw paliwowych typu V Flow, która zawiera zwarty - o 65% mniejszy niż w poprzedniej generacji - i wydajny stos, ułożony w tunelu pomiędzy przednimi fotelami. Zastosowany układ pozwolił na stworzenie przestronnej kabiny pasażerskiej oraz na zwarte rozmieszczenie innych elementów układu napędowego, co byłoby niemożliwe w przypadku konwencjonalnego pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi.

Wyższość modelu FCX Clarity nad obecną generacją systemu FCX widoczna jest również w innych aspektach. Nowa wersja charakteryzuje się:

- o 20% niższym zużyciem paliwa (około 2-3 razy niższe zużycie paliwa niż w samochodzie z silnikiem benzynowym i 1,5 razy niższe niż w pojeździe hybrydowym o porównywalnych osiągach i rozmiarach)
- zasięgiem zwiększonym o 30% - do 270 mil (ok. 430 km)
- stosunkiem mocy do masy lepszym o 120%, co osiągnięto głównie dzięki obniżeniu masy układu napędowego o 180 kg i mimo zwiększenia gabarytów pojazdu
- zmniejszonym o 45% rozmiarem systemu napędu ogniwami paliwowymi, który gabarytami odpowiada nowoczesnemu systemowi napędu hybrydowego (benzyna-silnik elektryczny)
- zaawansowanym pakietem akumulatorów litowo-jonowych, który jest o 40% lżejszy i o 50% mniejszy niż układ stosowany w obecnej generacji FCX
- pojedynczym zbiornikiem na wodór pod ciśnieniem 5 000 psi, który ma o 10% większą pojemność, niż poprzedni model.

Design FCX Clarity

FCX Clarity jest czymś więcej, niż tylko pojazdem napędzanym ogniwami paliwowymi - to wizja przyszłości transportu osobowego, pozbawiona wszelkich wad konwencjonalnych technologii napędowych. Samochód jest czterodrzwiowym sedanem z krótkim przodem i niezwykle przestronną kabiną pasażerską, która w komfortowych warunkach zmieści cztery osoby i ich bagaż. Główne elementy układu napędowego - takie jak silnik elektryczny, platforma ogniw paliwowych, baterie i zbiornik na wodór - zostały pomniejszone i rozmieszczone na całej długości pojazdu, aby oddać do użytku pasażerów jeszcze większą przestrzeń, zapewnić im większy komfort i lepsze osiągi.

Zaawansowane materiały i komponenty

Charakterystycznymi elementami Hondy FCX Clarity są również obicie tapicerskie i elementy wykończenia drzwi, wykonane z bio-tkaniny Hondy, czyli materiału pochodzenia roślinnego, który cechuje się ponadprzeciętną wytrzymałością i odpornością na działanie promieni słonecznych, a w przeciwieństwie do tradycyjnych odpowiedników, przyczyniają się do redukcji poziomu CO2.

Zaprojektowana specjalnie dla klientów szukających przyjaznej środowisku alternatywy dla tradycyjnych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, Honda FCX Clarity zawiera szereg elementów podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W wyposażeniu pojazdu znalazł się najnowocześniejszy system nawigacji satelitarnej z funkcją pozwalającą na zlokalizowanie stacji uzupełniania wodoru, kamera cofania, tempomat adaptacyjny ACC, układ ograniczający skutki kolizji (CMBS), system audio premium, wentylowane fotele i łącze Bluetooth™.

System Shift-by-Wire, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz nowoopracowana tablica przyrządów z czytelnym wyświetlaczem zużycia wodoru są łatwe w użyciu i pozwalają w jeszcze większym stopniu docenić zalety samochodu.

Emisja CO2

Jedyną substancją emitowaną do atmosfery jest woda. Emisja CO2 związana z produkcją wodoru różni się w zależności od źródła, jednak całkowity bilans emisji dwutlenku węgla od produkcji do spalenia w silniku auta jest ponad dwukrotnie niższy od ilości, jaką emituje klasyczny silnik benzynowy. W procesie produkcji wodoru z wody poprzez elektrolizę, emisja CO2 może zostać zredukowana w jeszcze większym stopniu, co docelowo pozwoli na osiągnięcie zerowego poziomu emisji. Jedynym warunkiem jest wyprodukowanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna, wiatr czy woda.

W zakresie energii słonecznej, Honda opracowała swoje własne ogniwa słoneczne - które w procesie produkcji wydzielają jedynie połowę ilości CO2 normalnie wytwarzanego przez konwencjonalne ogniwa krystaliczne - i rozpoczęła masową produkcję oraz detaliczną sprzedaż tej technologii w Japonii, zarówno na potrzeby komercyjne, jak i prywatne. Panele te służą również jako źródło energii elektrycznej w stacji uzupełniania paliwa Torrance R&D.

Już od czterdziestu lat Honda pracuje nad zmniejszeniem szkodliwego wpływu, jaki samochody wywierają na środowisko naturalne, poprzez redukcję emisji szkodliwych związków, zmniejszenie zużycia paliwa oraz opracowanie wydajnych technologii dla pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Napędy wodorowe i ogniwa paliwowe to według Hondy klucz do stworzenia środków transportu, które zbudują czystą przyszłość.

Do osiągnięć Hondy na tym polu można zaliczyć stworzenie pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi (2002), który spełnił rygorystyczne normy emisji spalin amerykańskiej agencji Environmental Protection Agency (EPA) oraz uzyskał certyfikację California Air Resources Board (CARB); oddanie w leasing pierwszego samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi (2002); uzyskanie pierwszej oceny EPA w zakresie zużycia paliwa dla pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi; pozyskanie pierwszego klienta z kraju o niskich średnich temperaturach rocznych (2004); pozyskanie pierwszych i wciąż jedynych klientów detalicznych (2005, 2007); oraz wyprodukowanie pierwszego i jak na razie jedynego pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi, spełniającego niezbędne warunki do uzyskania amerykańskiego kredytu podatkowego.



źródło: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Honda FCX Clarity - debiut