Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - Modniej się już nie da - nasze porównanie
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie

Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - Modniej się już nie da - nasze porównanie

2017-05-04 - M. Żuchowski     Tagi: Audi, Mini, Mini Countryman, Test, Mini Countryman JCW, Audi Q2
Po kombi klasy średniej i kompaktowych hatchbackach, moda na SUV-y premium dopadła segment miejskich maluchów. Póki co w klasie tej rywalizują ze sobą tylko dwie modelowe nowości - to dobry pretekst, by je ze sobą porównać i przekonać się o zasadności tworzenia tej niszy, pozycjonowanej tuż poniżej kompaktowymi SUV-ami.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Na dobrą sprawę to zaskakujące, że w obliczu całego szału na SUV-y i premium segment uterenowionych modeli klasy mini w luksusowym wydaniu jest tak mały. Przez długo był ograniczony właściwie do jednego tylko modelu: zapoczątkował go w 2010 roku Mini Countryman, pierwszy SUV i największy model w historii tej brytyjskiej marki, od 1994 roku należącej do BMW. Bez szczególnych nacisków ze strony konkurencji dożył końca swojej kariery w zeszłym roku, gdy pokazano jego nowe, uaktualnione wydanie. Kolejne pokazywane w tym czasie nowości konkurencji - Mercedes GLA, Infiniti QX30, czy nawet BMW X1, z którym nowy Countryman dzieli całą architekturę - nie groziły mu, zawsze mając parę centymetrów więcej w każdą stronę i kosztując parę złotych więcej, przez co ostatecznie trafiały do innego profilu kierowcy.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Pokazany światu pod koniec zeszłego roku i właśnie debiutujący na polskich drogach Mini Countryman drugiej generacji nie będzie miał jednak już tak łatwego życia, ponieważ dorobił się rywala wycelowanego wprost w niego: Audi Q2. Pozycjonowany poniżej Q3 model (różni je tylko 19,7 cm długości i około 23 000 zł w cenie) nie będzie walczył na dużym rynku, ale jest ciekawy z paru względów. Jako pierwszy z rodziny modeli Q literkę tę połączył z liczbą parzystą. A to, wbrew pozorom, niesie za sobą duże konsekwencje. Q2 jest pierwszym z SUV-ów Audi z parzystą cyferką, które będą stanowiły bardziej emocjonujące, stawiające raczej na dynamikę niż praktyczność odpowiedniki tradycyjnych modeli.
Do Q2 wkrótce dołączy właściwie już gotowy Q6, następny będzie Q4, a gamę w końcu uzupełni flagowe Q8. Wszystkie z nich - od Q2 począwszy - będą stanowiły wyraźny zwrot w stylistyce Audi, przynosząc większe rozróżnienie pomiędzy modelami w nieustannie pęczniejącej gamie niemieckiego giganta. Q2 rzeczywiście przynosi na tym polu parę nowości: projekt świateł różni się od tego znanego z pozostałych dzieł Ingolstadt, zmieniono także kształt obrysu grilla, a kontrastowy słupek D to jak na tak konserwatywną markę to wręcz szaleństwo.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Q2 ma być więc modelem, który kupuje się oczami, a tak się składa, że nie ma w tym większego specjalisty od Countrymana. Samochody Mini ocenia się właściwie tylko pod względem ich stylu - albo się je kocha od pierwszego wejrzenia, albo nie przekona do nich nawet ta sloganowa „gokartowa frajda z jazdy” i konsekwentny progres na polu jakości i funkcjonalności. Styl Mini jest na tyle charakterystyczny, że ciężko coś w nim zmienić: nowy projekt Countrymana wydaje się świeższy i bardziej dopracowany od poprzednika, ale dalej ma dokładnie ten sam cukierkowaty, wymykający się obecnym trendom smak.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Ostatecznie design nadwozia ma swoje lepsze i gorsze chwile. Z przodu wygląda zgrabniej od pierwszego Countrymana, ale tył z dodatkowym czarnym elementem, który miał dodać poważnego, terenowego ducha, przyniósł bardziej ociężały efekt. Nadal jednak Audi, jak bardzo by się nie starało tym swoim nietypowym przetłoczeniem wzdłuż drzwi i odważnymi detalami, nie wyróżni się na ulicy tak, jak którykolwiek z aut Mini.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Szkoła designu Audi przynosi lepsze efekty w kabinie. Choć tu także projekt jest bardziej konwencjonalny (żeby nie powiedzieć - nudniejszy) od przepełnionego cytatami z przeszłości i zwykłymi bajerami wnętrza Countrymana, to w tym przypadku to atut: w Q2 łatwiej się połapać w obsłudze pokładowego wyposażenia, podczas gdy w Countrymanie łatwiej się tym zirytować. Mały SUV nie wykorzystuje co prawda w pełni talentu Audi do tworzenia zachwycających wnętrz z wysokogatunkowych materiałów - widać, że to budżetowy model marki - ale na tle większych krewnych kokpit ten jest przynajmniej trochę bardziej pocieszny dzięki obecności znanych z modelu A3 okrągłych kratek wentylacji. Co jednak ważniejsze, czerpie też z dorobku technologicznego, dzięki czemu (po zaznaczeniu odpowiednich pól w konfiguratorze) Q2 może cieszyć się dużo nowocześniejszym wnętrzem od Mini z dwoma dużymi wyświetlaczami (jednym wysuwanym z konsoli środkowej i jednym w miejscu tradycyjnej deski rozdzielczej).
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Nowy Countryman nie ma jednak czego się wstydzić. Podobnie jak Q2, jego system nawigacyjny wyposażony jest w dotykowy gładzik, na którym można rysować wprowadzane litery adresu. Posiada także wyświetlacz head-up display i szereg innych elementów wyposażenia, które sprawiają, że można wytłumaczyć sobie zauważalnie wyższą cenę Countrymana od masowych SUV-ów tego segmentu. Kabiny nowych Mini są już znacznie lepiej wykonane niż pierwsze generacje „nowożytnych” modeli marki, ale kompromisy wynikające z prymatu formy nad funkcją dalej są uciążliwe.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Wiele rozwiązań, jak niewielkie zegary wepchnięte na kolumnę kierowniczą po ucieczce z centralnie umieszczonego „talerza” czy przyciski systemu Connected (tak nazywa się w Mini przebrany iDrive) przesunięte do trudno dostępnego miejsca na tunelu środkowym nie mają wiele wspólnego ze zdrowym rozsądkiem. W niczym nie zaburza to jednak wyjątkowego klimatu, który umiejętnie kreuje ta kabina.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Biorąc pod uwagę naturę Mini i spowinowaconego z Volkswagenem Audi można by przypuszczać, że to Q2 będzie pojemniejszym i praktyczniejszym modelem z tej dwójki. Tu jednak zaskoczenie. Nowa generacja Countrymana znacznie przybrała na długości (aż o 216 mm, do 4,3 metra), wchodząc już w rewir VW Golfa. Można sobie zadawać pytanie, ile w takim modelu zostało jeszcze z Mini, ale klienci zyskują dzięki temu zupełnie satysfakcjonującą pod względem przestronności kabinę, w której z tyłu usiądą trzy osoby nie tylko za karę. Q2 ma zauważalnie mniej miejsca tak na nogi, jak i głowy osób siedzących z tyłu (co wyżsi będą dotykali kolanami oparć przednich foteli), przegrywa także na froncie bagażnika (405 vs 450 litrów).
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Jakby tego było mało, przewaga Countrymana jest jeszcze bardziej dobitna dzięki praktycznym rozwiązaniom, których byśmy się po tej marce nie spodziewali: klapę bagażnika można otworzyć machając nogą pod zderzakiem, pod podłogą bagażnika znajduje się drugie dno, tylna kanapa jest dzielona w stosunku 40/20/40 (w Q2 tylko 40/60), a tylne fotele można tu także przesuwać (opcja za 1323 zł), efektywniej rozdzielając sobie miejsce pomiędzy bagażnikiem a przedziałem pasażerskim. Mała klapa bagażnika Audi i masywne słupki D sprawiają, że Audi Q2 dysponuje także gorszą widocznością z kabiny niż Mini, choć i on nie jest pod tym względem przesadnie dobry. Fajnym smaczkiem w stylu Mini jest za to opcja typowej dla brytyjskiej motoryzacji „ławki piknikowej”, którą tu udaje wyciągana z bagażnika, opierająca się o próg poduszka (opcja za 529 zł).
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Mini zdobywa więc w tym porównaniu już dużą przewagę, a przecież kluczowa specjalność marki, czyli dopracowany model prowadzenia, dopiero przed nami. Tu jednak kolejne zaskoczenie - tym razem negatywne. Wraz z podwyższeniem środka ciężkości i pościgiem za przystępnym, praktycznym charakterem, uleciała gdzieś spora część tej gokartowej magii. Fakt, Countryman dalej prowadzi się lepiej niż typowy SUV i jest w swoim zachowaniu podczas szybkiej jazdy bardzo dojrzały i dopracowany, wyraźnie wybijając się na tle także Audi Q2, które z kolei prowadzi się jak każdy volkswagenowy produkt: bez zarzutów, bez niedociągnięć, bez ikry.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Nawet w prezentowanej tutaj wersji Cooper D z dieslem o mocy 150 KM, w Countrymanie dalej jest ta chęć narozrabiania za kierownicą, ale być może właśnie przez to doskwierają tu większe przechyły i późniejsze reakcje układu kierowniczego. Jeśli już SUV-ik Mini chce iść w kierunku większego komfortu podczas codziennych zmagań na zatłoczonych ulicach miast i w dłuższych podróżach, powinien wziąć przykład z Q2, które posiada znacznie lepiej wyciszoną kabinę (tak od wiatru, jak i kół oraz pracy zawieszenia) i przyjemniejsze resorowanie.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Ze względów logistycznych i dostępności wozów, na sesji zdjęciowej wysokoprężny Countryman pojawia się koło Q2 z silnikiem TFSI, ale test przeprowadzaliśmy na egzemplarzu z konkurencyjnym wobec Mini silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM. To dobrze znana jednostka, która ustępuje konstrukcji BMW pod względem kultury pracy, ale nieznacznie wyprzedza ją pod względem elastyczności i ekonomiki. Ostatni z tych efektów po części jest zapewne także zasługą mniejszych wymiarów zewnętrznych i niższej o całe 100 kg wagi, przez co Audi jest z tej dwójki zauważalnie żwawsze. W przypadku Q2 wersja 2.0 TDI obowiązkowo jest łączona z (obecnym także opcjonalnie w tym egzemplarzu Mini) napędem na cztery koła, który w samochodzie tej wielkości i takim poziomie mocy silnika wcale nie jest niezbędny.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
W przypadku obydwu modeli lepszym wyborem wydaje się być tańsza jednostka benzynowa połączona z napędem na przednią oś, a zaoszczędzone pieniądze można wydać na indywidualizację i automatyczną skrzynię biegów. W przypadku Audi to dobrze znany i ceniony S tronic, Mini tymczasem korzysta, tak jak przednionapędowe BMW X1, z przekładni japońskiego giganta technologicznego Aisin (dostarcza automaty także do Toyoty). Obydwa zespoły mają swoje mocne strony: dwusprzęgłowy DSG jest sprawniejszy w żonglowaniu biegami, ale to konstrukcja w Mini ma aż osiem biegów, z których najwyższe przydają się do cichszej i oszczędniejszej jazdy w trasie.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Porównując testowane wersje - Countryman D ALL4 i Q2 2.0 TDI quattro - Audi jest nieznacznie tańsze (134 700 zł vs 140 701 zł). W przypadku tańszych wersji benzynowych różnica na korzyść Q2 jest nawet większa. Co jednak jeszcze ważniejsze, Audi posiada na polskim rynku znacznie korzystniejsze warunki finansowania: przy trzyletnim programie z limitem rocznego przebiegu 30 000 km i opłatą wstępną w wysokości 10 951 zł, miesięczna rata wynosi 1% ceny, czyli 1347 zł. Countryman w zbliżonych warunkach (ta sama długość umowy i limit przebiegu, wyższa opłata wstępna 14 070,10 zł) co miesiąc będzie życzył za siebie aż 2130,91 zł. Dla wielu to będzie ostateczny argument za Audi, ale z drugiej strony osoby chcące Mini dalej będą go chciały i niezależnie od ceny żadne Q2 nie zmieni ich zdania. W całym porównaniu zaskakuje jednak, jak dobry i nadający się do zwykłego życia okazał się być Countryman - jest już więcej niż tylko modnym gadżetem, a dojrzałym modelem, który potrafi rywalizować na równi z Audi, a nawet okazać się od niego lepszym.
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Mini Countryman Cooper D ALL4
Silnik: 1995 ccm
Moc: 150 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  330 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4299/1822/1557 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Masa własna: 1575 kg
Średnia emisja CO2: 126 g/km
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Osiągi:
0-100 km/h: 8,7 sekundy
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,2 (8,1 w teście)
Trasa: 4,5 (6,8 w teście)
Cykl mieszany: 4,8 (7,5 w teście)

Audi Q2 2.0 TDI quattro S tronic

Silnik: 1968 ccm
Moc: 150 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  340 Nm w przedziale 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4191/1794/1508 mm
Rozstaw osi: 2595 mm
Masa własna: 1555 kg
Średnia emisja CO2: 125 g/km
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanieAudi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie
Osiągi:
0-100 km/h: 8,1 sekundy
Prędkość maksymalna: 211 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,2 (7,6 w teście)
Trasa: 4,5 (6,7 w teście)
Cykl mieszany: 4,8 (7,1 w teście)
Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - porównanie



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Audi Q2 2.0 TDI vs Mini Countryman Cooper D - Modniej się już nie da - nasze porównanie