Serwis informacyjny  »  Aktualności  »  Prawo jazdy w telefonie na terenie całego UE stanie się faktem. Ale ułatwienie będzie miało swoją cenę

Prawo jazdy w telefonie na terenie całego UE stanie się faktem. Ale ułatwienie będzie miało swoją cenę

2025-10-25 - R. Zakrzewski     Tagi: Unia Europejska, Prawo, Prawo jazdy, mObywatel
Polscy kierowcy szybko przyzwyczaili się do możliwości legitymowania się z prawa jazdy wyłącznie w aplikacji na smartfonie. Nie mogą jednak skorzystać z tego ułatwienia zagranicą, ale wkrótce ma się to zmienić. Parlament Europejski zatwierdził nowelizację przepisów, która kryje jednak pewien haczyk.
Nowelizacja przegłosowana w minionym tygodniu przez Parlament Europejski szykuje zmiany, które bez przesady można nazwać rewolucją nadchodzącą na drogi UE. Obejmują one stworzenie jednego cyfrowego prawa jazdy dla wszystkich krajów członkowskich, obniżenia wieku dla kierowców samochodów osobowych i ciężarowych, ale również utraty prawa jazdy na terenie całego UE oraz skrócenia ważności uprawnień.
Prawo jazdy pokażesz na telefonie również poza Polską
Będzie to oczywiście inna aplikacja niż nasz krajowy mObywatel, ale będzie - co już i tak należy uznać za sukces. Unijni ustawodawcy pracują nad jednolitym rozwiązaniem, które będzie tak samo ważne we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Dzięki temu kierowcy będą mogli udawać się nawet w długie podróże bez stresu związanego ze zgubieniem lub pozostawieniem tego ważnego blankietu w domu.
Ale bez prawa jazdy teraz nie pojedziesz też na terenie całej UE
Nie sądziliście chyba, że chodzi tylko o Wasz komfort, prawda? Ujednolicony i zdigitalizowany rejestr praw jazdy na terenie całej Unii Europejskiej pozwoli również kontrolować na bieżąco stan punktów karnych oraz utrzymywane - lub cofnięte - uprawnienia.
W praktyce oznacza to, że jeżeli dany kierowca z polskim prawem jazdy z jakiegoś powodu straci je - choćby czasowo ze względu na przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym lub prowadzenie pod wpływem alkoholu - to informacja ta dotrze również do stróżów prawa z wszystkich pozostałych krajów UE. 
Unia chce młodszych kierowców. Potrzebuje ich gospodarka
Kolejne pozorne ułatwienie, które przygotowuje swoim obywatelom Unia Europejska, dotyczy dolnej granicy wieku osób, które mogą uzyskać uprawnienia do kierowania samochodami osobowymi i ciężarówkami. W przypadku tych pierwszych limit ma zostać obniżony do 17, a drugim do 18 (i 21 na uprawnienia do kierowania autobusem).
Poluzowanie przepisów ma czysto pragmatyczną genezę. Wiąże się z narastającymi brakami kadrowymi, które dotyka europejską branżę logistyczną (a więc i polską, bo to w dużej mierze naszym krajem unijna logistyka stoi). 
Młodzi adepci muszą się jednak liczyć z tym, że będą pod specjalnym nadzorem. Ci ubiegający się o prowadzenie pojazdów kategorii C będą musieli okazać certyfikat kompetencji zawodowych. Wszyscy, niezależnie od przyznanego typu uprawnień, w przeciągu pierwszych dwóch lat będą podlegać znacznie surowszym karom za wiele przewinień, od jazdy pod wpływem alkoholu po brak zapiętych pasów bezpieczeństwa. 
Prawko tylko na 5 lat? Tak będzie w określonych przypadkach
Choć jeszcze wielu polskich kierowców mentalnie nie pogodziło się z faktem, że uprawnienia na prowadzenie pojazdów nie jest już bezterminowe (sam się z tym nie zgadzam!), to UE zaostrza te już i tak kontrowersyjne przepisy.
Nowe przepisy przewidują, że okres ważności praw jazdy kategorii A i B będzie mógł zostać skrócony do 10 lat, jeśli służy on również jako krajowy dokument tożsamości. Tymczasem uprawnienia do prowadzenia ciężarówek i autobusów będą ważne jedynie przez 5 lat. Unijni ustawodawcy dadzą również krajom członkowskim możliwość skracania ważności dokumentów dla kierowców powyżej 65. roku życia, tak by musieli częściej udawać się na badania lekarskie i kursy przypominające wiedzę.
Kiedy nowe przepisy dotyczące praw jazdy w UE? Znamy datę
Na logikę wychodzi, że opisywane nowości w istotnym stopniu zmienią krajobraz dróg całej Unii Europejskiej od Portugalii po Finlandię nie później niż przed końcem 2029 r. Wynika to z faktu, że wedle prawa przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Ustaw UE. Od tego momentu państwa członkowskie mają trzy lata na zaaplikowanie ich do legislacji krajowej, po czym następuje jeszcze rok okresu przygotowawczego. Razem - cztery lata. 



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Prawo jazdy w telefonie na terenie całego UE stanie się faktem. Ale ułatwienie będzie miało swoją cenę

Podobne: Prawo jazdy w telefonie na terenie całego UE stanie się faktem. Ale ułatwienie będzie miało swoją cenę
Podobne galerie: Prawo jazdy w telefonie na terenie całego UE stanie się faktem. Ale ułatwienie będzie miało swoją cenę
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit