Portal V10 » Warsztat » Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna?
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna?
2024-11-22 - Artykuł sponsorowany Tagi:
Polerowanie mechaniczne lakieru, znane także jako korekta lakieru samochodowego, jest kluczowym zabiegiem w procesie auto-detailingu. Dzięki odpowiednim technikom i narzędziom można znacząco poprawić wygląd karoserii, usuwając rysy i zmatowienia oraz przywracając jej głęboki połysk. Wystarczy kilka etapów, by przywrócić pojazdowi dawny blask, niezależnie od jego wieku czy stanu lakieru. Niekiedy powierzchnia wymaga jedynie drobnych poprawek, innym razem konieczne staje się przeprowadzenie gruntownej renowacji lakieru. W obu przypadkach korzysta się z maszyn polerskich. Kluczową kwestią jest jednak dobór właściwych narzędzi oraz ich prawidłowe zastosowanie. Temat rozwijamy w dalszej części artykułu.
Przed rozpoczęciem korekty lakieru…
Zanim przystąpimy do mechanicznego polerowania lakieru, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie go. Należy dokładnie umyć auto, najlepiej za pomocą specjalnego szamponu, a następnie je odtłuścić i osuszyć. Samą korektę powinniśmy przeprowadzać z dużą ostrożnością. Nieprawidłowe użycie maszyny do polerki może doprowadzić do uszkodzeń. Warto również pamiętać, że nie każdy rodzaj lakieru nadaje się do korekty. Łuszczenie się bezbarwnej powłoki, duże odpryski, bąble wynikające z korozji czy głębokie rysy sięgające aż do białego podkładu sprawiają, że lakier wymaga porządnej renowacji, a nie powierzchownej korekty. Co więcej, detailer musi być świadomy, że pracuje wyłącznie z zewnętrzną warstwą lakieru - lakierem bezbarwnym, który stanowi około 50% grubości całej powłoki lakierniczej. Ta warstwa jest bardzo cienka, dlatego konieczna jest ostrożność w trakcie pracy.
Cały zabieg przeprowadza się przy użyciu wspomnianych maszyn polerskich. Na rynku znajdziemy dwa typy tych urządzeń: polerki Dual Action i polerki obrotowe. Który typ wybrać? O tym poniżej.
Polerka Dual Action a maszyna rotacyjna
Podstawową polerką samochodową jest polerka obrotowa zwana też rotacyjną. To typ urządzenia, który zapewnia jedynie ruch obrotowy talerza, na którym zamocowany jest pad polerski. Urządzenia tego typu są tańsze od bardziej zaawansowanych polerek Dual Action, a modele od najlepszych producentów zapewniają szeroki zakres obrotów z płynnym systemem przejść (zwykle w zakresie od 600 do 3000 obr./min).
Polerki rotacyjne są kompatybilne z różnymi padami, co czyni je bardzo wszechstronnymi narzędziami do wielu zastosowań. Doskonale sprawdzają się w użyciu z delikatnymi pastami polerskimi, a także z agresywniejszymi środkami ściernymi. Warto dodać, że ruch obrotowy tych maszyn zapewnia większe możliwości tarcia, co w połączeniu z mocno ściernymi pastami umożliwia szybką korekcję poważniejszych uszkodzeń lakieru.
Nieco inaczej działają polerki Dual Action, które poruszają padem na dwa sposoby: wykonując ruch obrotowy i oscylacyjny. To sprawia, że maszyny są bezpieczniejsze dla lakieru, szczególnie gdy znajdą się w rękach osób niemających dużego doświadczenia z polerkami samochodowymi. Jedną z zalet polerki orbitalnej jest łatwość prowadzenia jej. To doskonałe narzędzie do prac wykończeniowych, które może być także używane do głębokiej korekcji lakieru.
W porównaniu z polerką rotacyjną ta orbitalna nie generuje tak dużego ciepła na lakierze, choć zakres obrotowy renomowanych produktów wynosi zwykle od 2000 do 5500 obr./min.
Polerka w rękach specjalisty i amatora
Profesjonalni detailerzy zwykle korzystają z obu rodzajów maszyn polerskich. Warto jednak zaznaczyć, że modele Dual Action z reguły są 2-3 razy droższe od polerek rotacyjnych.
Mimo że różnice między tymi narzędziami wydają się subtelne, warto znać te właściwości, by móc dostosować dobór maszyny do polerki do preferencji i potrzeb.
Zanim przystąpimy do mechanicznego polerowania lakieru, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie go. Należy dokładnie umyć auto, najlepiej za pomocą specjalnego szamponu, a następnie je odtłuścić i osuszyć. Samą korektę powinniśmy przeprowadzać z dużą ostrożnością. Nieprawidłowe użycie maszyny do polerki może doprowadzić do uszkodzeń. Warto również pamiętać, że nie każdy rodzaj lakieru nadaje się do korekty. Łuszczenie się bezbarwnej powłoki, duże odpryski, bąble wynikające z korozji czy głębokie rysy sięgające aż do białego podkładu sprawiają, że lakier wymaga porządnej renowacji, a nie powierzchownej korekty. Co więcej, detailer musi być świadomy, że pracuje wyłącznie z zewnętrzną warstwą lakieru - lakierem bezbarwnym, który stanowi około 50% grubości całej powłoki lakierniczej. Ta warstwa jest bardzo cienka, dlatego konieczna jest ostrożność w trakcie pracy.
Cały zabieg przeprowadza się przy użyciu wspomnianych maszyn polerskich. Na rynku znajdziemy dwa typy tych urządzeń: polerki Dual Action i polerki obrotowe. Który typ wybrać? O tym poniżej.
Polerka Dual Action a maszyna rotacyjna
Podstawową polerką samochodową jest polerka obrotowa zwana też rotacyjną. To typ urządzenia, który zapewnia jedynie ruch obrotowy talerza, na którym zamocowany jest pad polerski. Urządzenia tego typu są tańsze od bardziej zaawansowanych polerek Dual Action, a modele od najlepszych producentów zapewniają szeroki zakres obrotów z płynnym systemem przejść (zwykle w zakresie od 600 do 3000 obr./min).
Nieco inaczej działają polerki Dual Action, które poruszają padem na dwa sposoby: wykonując ruch obrotowy i oscylacyjny. To sprawia, że maszyny są bezpieczniejsze dla lakieru, szczególnie gdy znajdą się w rękach osób niemających dużego doświadczenia z polerkami samochodowymi. Jedną z zalet polerki orbitalnej jest łatwość prowadzenia jej. To doskonałe narzędzie do prac wykończeniowych, które może być także używane do głębokiej korekcji lakieru.
W porównaniu z polerką rotacyjną ta orbitalna nie generuje tak dużego ciepła na lakierze, choć zakres obrotowy renomowanych produktów wynosi zwykle od 2000 do 5500 obr./min.
Polerka w rękach specjalisty i amatora
Profesjonalni detailerzy zwykle korzystają z obu rodzajów maszyn polerskich. Warto jednak zaznaczyć, że modele Dual Action z reguły są 2-3 razy droższe od polerek rotacyjnych.
Mimo że różnice między tymi narzędziami wydają się subtelne, warto znać te właściwości, by móc dostosować dobór maszyny do polerki do preferencji i potrzeb.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna?
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Zasada 3P przy zmianie opon - o co w niej chodzi? »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Volkswagen Race Touareg 3 - prezentacja [27]
Aprilia RSV4 R 2010 - superbike dla mniej zamożnych [67]
Newsletter