Portal V10  »  Warsztat  »  Czujnik ciśnienia doładowania: objawy uszkodzenia i wymiana

Czujnik ciśnienia doładowania: objawy uszkodzenia i wymiana

2021-05-14 - V10.pl     Tagi:

Bez odpowiedniej ilości powietrza silnik nie będzie dobrze funkcjonował. Aby zapewnić optymalną mieszankę paliwowo-powietrzną w samochodzie są 2 czujniki odpowiedzialne za dobór powietrza: przepływomierz powietrza i mniej znany czujnik ciśnienia doładowania. Czujnik ciśnienia doładowania jest jednym z najważniejszych czujników w samochodzie, dlatego też każdy kierowca powinien wiedzieć, jak dany czujnik działa i kiedy trzeba go wymienić.
 
Czujnik ciśnienia doładowania jest umieszczony pomiędzy kolektorem dolotowym a turbosprężarką. Pomiary tego urządzenia decydują o tym, czy zawór upustowy, który umożliwia przepływanie spalin do kolektora wydechowego, ma być otwarty czy też zamknięty. Czujnik ciśnienia doładowania jest niezbędny do przesyłania do elektronicznej jednostki sterującej sygnału, który informuje o konieczności dostarczenia powietrza do silnika napędowego.

Co może spowodować niewłaściwy odczyt z czujnika ciśnienia doładowania?
To urządzenie ma wpływ na sprawne działanie układu doładowania. Kiedy komputer otrzyma od czujnika ciśnienia doładowania niewłaściwe pomiary i przez to źle dobierze skład mieszanki paliwowo-powietrznej, w rezultacie silnik będzie traciła moc podczas jazdy. W takim przypadku konieczna jest niezwłoczna wymiana tego urządzenia.

Uszkodzenie czujnika ciśnienia doładowania: przyczyny i objawy
Czujnik ciśnienia doładowania jest niezmiernie wrażliwy na zabrudzenie i to właśnie brud najczęściej powoduje usterki. Jeśli filtr powietrza jest zapchany, źle uszczelniony lub jest złej jakości, czujnik ulegnie awarii na skutek zanieczyszczenia. Do usterki może również się przyczynić awaria systemu recyrkulacji spalin ze skrzyni korbowej, co może powodować dostawanie się do środka pyłu lub oleju. Zabrudzenie czujnika może zasygnalizować większe zużycie paliwa, niestabilna praca silnika na biegu jałowy, nagła utrata mocy silnika, a także pojawiają się problemy z przyspieszaniem, na przykład szarpanie silnika podczas przyspieszania. Problemów może również przysporzyć zaśniedzenie styków, które jest spowodowane dostaniem się wilgoci do wnętrz czujnika. W nowszych samochodach komputer odczytujący pomiary z czujnika ciśnienia doładowania może sam określić, czy dane odczyty są prawidłowe lub nieprawidłowe, dzięki czemu może zareagować w odpowiedni sposób, np. przełączając pracę motoru w tryb awaryjny, jeśli jest problem z odczytami. Wtedy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka „Check engine”.

Jak sprawdzić, czy czujnik ciśnienia doładowanie jest sprawny?
Możesz samodzielnie sprawdzić, czy czujnik ciśnienia doładowania prawidłowo działa. Wystarczy kontrolować wiązkę przewodów. Należy wypiąć podzespół i zmierzyć napięcie między stykiem zasilającym a masowym. Wartość powinna wynosić 5 V, jeśli jest niższa, to znaczy, że czujnik jest uszkodzony. Jeśli napięcie jest zgodne z wytycznymi, to można spróbować wyczyścić elementy pomiarowe sensora, a jeśli to nie zadziała, to trzeba będzie wymienić podzespół.

Czyszczenie
Możesz samodzielnie spróbować wyczyścić czujnik ciśnienia doładowania. Zwróć uwagę na środek czyszczący; nie może to być silnie działający rozpuszczalnik ani żrący płyn. Potrzebny jest środek, który jest w stanie rozpuścić ciężkie smary i oleje, ale nie może być zbyt silny w działaniu. W przypadku niewielkich zabrudzeń pomoże benzyna ekstrakcyjna. Jeśli zabrudzenia nie schodzą, lepiej wymienić urządzenie na nowe.
Układ doładowania jest wrażliwy na negatywne działanie wszelkich zabrudzeń, zwłaszcza tych w powietrzu. Kierowca powinien zadbać o to, aby do jego silnika trafiało tylko najczystsze powietrze. To wspomaga prawidłowe funkcjonowanie nie tylko czujnika ciśnienia doładowania, ale również pozostałych elementów układu. Dlatego też kierowca powinien regularnie wymieniać filtr powietrza.

Wymiana
Ciężko jest określić żywotność tego urządzenia pomiarowego, nie ma określonej żywotności / przebiegu. Jeśli tylko dojdzie do awarii, trzeba go niezwłocznie wymienić.
Można go samodzielnie wymienić, ale jeśli nie masz odpowiedniego doświadczenia, lepiej skorzystać z pomocy specjalisty. Mechanik może przy okazji gruntownie oczyścić kolektor dolotowy, co może zapobiec powstawaniu innych problemów czujnika i elementów z nim współpracujących oraz usprawni pracę silnika.
Najlepiej oczywiście postawić na części od sprawdzonych producentów i dokładnie dobrać produkt do swojego pojazdu, na przykład czujnik ciśnienia doładowania firmy BOSCH jest przeznaczony do wielu modeli Citroen, Great-Wall, Opel, Peugeot, Saab i Vauxhall. Produkt firmy BOSCH został gruntownie przetestowany pod kątem funkcjonalności i jakości, dzięki temu zawsze oferuje kierowcy wysoką jakość w trakcie użytku. Elementy czujnika zostały specjalnie zaprojektowane, aby zagwarantować precyzyjny pomiar, co pomoże idealnie dobrać skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto dzięki wysokiej odporności na zakłócenia elektromagnetyczne, czujnik ciśnienia doładowania zapewnia wiarygodny sygnał wyjściowy i zadowoli nawet najbardziej wyczekujących klientów.




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Czujnik ciśnienia doładowania: objawy uszkodzenia i wymiana