Portal V10  »  Warsztat  »  Wymiana filtra paliwa - proste?
Wymiana filtra paliwa

Wymiana filtra paliwa - proste?

2012-02-27 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Filtry
Podstawowym zadaniem filtra paliwa jest wychwytywanie zanieczyszczeń, które mogą znaleźć się w paliwie i niedopuszczenie do ich przedostania się do układu zasilania. Tyle definicja. W praktyce, nieprawidłowe działanie filtra skutkuje m.in. nierówną pracą silnika lub jego obniżonymi osiągami, a także problemami związanymi z rozruchem jednostki napędowej pojazdu.
Wymiana filtra paliwaWymiana filtra paliwa
Kiedy wymieniać?
W zależności od modelu samochodu, producenci zalecają wymianę filtrów paliwa po przebiegach w granicach od 30 do 100 tys. km. Fachowcy doradzają jednak, aby nie trzymać się jedynie sztywnych terminów, ale zakładać nowe filtry w sytuacji kiedy np. eksploatujemy auto jedynie na krótkich dystansach. Z kolei w dieslach, filtry paliwa należy obowiązkowo wymieniać przed zimą.
Wymiana filtra paliwaWymiana filtra paliwa
Benzynowe - (prawie) bez problemu
Wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana i możemy dokonać jej sami. W większości samochodów z silnikami benzynowymi wystarczy zdjąć zaciski (opaski) ściskające przewody, a następnie zdjąć zużyty filtr i założyć nowy. Inaczej jest w przypadku filtrów montowanych w zbiornikach paliwa (np. w modelu Hyundai Elantra), gdzie do demontażu potrzebne są specjalne klucze.
Pamiętaj o odpowietrzeniu!
Po zamontowaniu nowego filtra należy odpowietrzyć cały układ wtryskowy. Jak to zrobić? Zazwyczaj wystarczy kilka razy przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłon, bez uruchamiania silnika. Czasami trzeba również wcisnąć iglicę specjalnego zaworka odpowietrznika znajdującego się na listwie paliwowej łączącej wtryskiwacze, do momentu zauważenia wypływu paliwa.
Wymiana filtra paliwaWymiana filtra paliwa
W dieslach - z katalogiem
O wiele trudniej wymienia się filtry paliwa w samochodach z silnikami wysokoprężnymi - zarówno z mechanicznym układem wtryskowym, jak i common-rail. Dlaczego? W ich przypadku szczególnie ważny jest dobór filtra w zależności od typu silnika - najlepiej z katalogu producenta. Założenie niewłaściwego filtra paliwa może bowiem skutkować niestabilną pracą silnika, jego wyłączaniem się podczas jazdy lub przechodzeniem w tryb awaryjny.
Wymiana filtra paliwaWymiana filtra paliwa
Ręcznie lub elektrycznie
Podobnie jak benzyniaki, diesle wymagają również odpowietrzenia. W starszych typach z ręczną pompą powinno się napełniać paliwem cały układ do momentu, kiedy nie będzie już zasysane powietrze. Z kolei w silnikach z pompą elektryczną, odpowietrzenie przeprowadza się tak, jak w jednostkach benzynowych - poprzez kilkukrotne włączenie i wyłączenie zapłonu.
Wymiana filtra paliwaWymiana filtra paliwa
W LPG też są filtry paliwa!
Wbrew pozorom, nie jest to stwierdzenie wyważające tzw. otwarte drzwi. W starszych typach instalacji gazowych, o czym nie wszyscy wiedzą, nie było bowiem w ogóle fabrycznie montowanych filtrów paliwa! Ich brak powodował m.in. permanentne zabrudzenia parownika, co z kolei skutkowało licznymi awariami całego układu.
Wymiana filtra paliwaWymiana filtra paliwa
Magnetyczne, czy gazowe?
W obecnie montowanych sekwencyjnych instalacjach LPG, stosuje się głównie filtry z magnetycznymi separatorami zanieczyszczeń (głównie stalowych). W nowszych odmianach można również spotkać tzw. filtry w fazie gazowej, które lepiej od magnetycznych chronią elektrozawory i dysze gazowe. Niezależnie od rodzaju filtrów paliwowych stosowanych w instancjach LPG, fachowcy zalecają ich wymianę przed sezonem zimowym.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Wymiana filtra paliwa - proste?