Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Volvo XC40 - Czy powtórzy sukces XC60?
Volvo XC40 - prezentacja

Volvo XC40 - Czy powtórzy sukces XC60?

2017-12-20 - P. Mokwiński     Tagi: Test, Volvo XC40, Volvo
XC40 wkracza do segmentu zdominowanego przez BMW, Mercedesa i Audi. Szwedzki producent ma jednak spore doświadczenie w temacie konstrukcji SUV-ów, bo XC60 i XC90 znikają z salonów niczym ciepłe bułeczki. Jako jedni z pierwszych w Polsce, sprawdziliśmy crossovera w warunkach drogowych.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
XC40 wprowadza wiele świeżości w koncernie. Został oparty na nowej platformie modułowej, która posłuży do budowy modeli z segmentu B i C. Na płycie CMA powstanie też w przyszłości w pełni elektryczny samochód. Najmniejszy w ofercie SUV różni się od swych większych braci. Ma więcej kanciastych kształtów i możliwości personalizacji nadwozia. Producent wprowadził do oferty dach utrzymany w czarnym lub białym kolorze - 2530 zł. Ciekawie kontrastuje z jednym z 9 dostępnych lakierów. Dopasować można też rozmiar kół. Standardowe mają 17 cali. Za największe obręcze o średnicy 21 cali trzeba zapłacić 12 860 złotych. O 7 tysięcy tańsze są „dwudziestki” z oponami w rozmiarze 245/45.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Rozmiary Volvo stawiają go niemal na równi z największymi przedstawicielami wśród kompaktowych crossoverów. Do Peugeota 3008 brakuje mu na długość tylko 5 centymetrów. BMW X1 jest dłuższe o 2 cm, a Audi Q3 krótsze o 4. Karoseria szwedzkiego auta mierzy 442 cm. Szerokość wynosi 186, a wysokość 166 centymetrów. Spory jest również rozstaw osi - 270 cm.
Kto jeździł serią 90 lub najnowszymi SUV-ami szwedzkiego koncernu, za sterami XC40 poczuje się jak ryba w wodzie. Rozmieszczenie ekranów i przełączników jest niemal identyczne, jak w pozostałych modelach. Różnicę stanowi rezygnacja z pokrętła uruchamiającego silnik. W jego miejsce zastosowano klasyczny przycisk będący elementem pakietu bezkluczykowego dostępu do auta. Inna jest także kierownica z kwadratowym środkiem. Przed oczami kierowcy zlokalizowano 12,3-calowy wyświetlacz zastępujący analogowe wskaźniki. Ma zmienną grafikę i nienaganną przejrzystość. Przekazuje informacje z komputera pokładowego i nawigacji. Umieszczony centralnie tablet ma 9-cali po przekątnej i zawiaduje większością udogodnień pokładowych. Z jego pozycji można regulować temperaturę w dwóch strefach, korzystać z tunera telewizyjnego, a także przeglądać zdjęcia i obserwować sytuację wokół auta za sprawą systemu kamer 360 stopni.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Minimalistyczny kokpit wykonano z dobrej jakości materiałów. Klient może wybierać między szczotkowanym aluminium i skórą. Srebrne dekory ożywiają wnętrze, ale główny element programu stanowią materiałowe wykończenia w rozmaitych kolorach. Najciekawszy jest pomarańczowy, do którego produkcji użyto przetworzone butelki. Za to ekologiczne rozwiązanie trzeba zapłacić niewiele ponad tysiąc złotych. W kategorii przestronności, Volvo na tle rywali nie ma się czego wstydzić. Z przodu dobrą pozycję znajdą osoby o wzroście około 200 centymetrów. Wygodne i odpowiednio wyprofilowane fotele można doposażyć w podgrzewanie i elektryczną regulację z pamięcią ustawień.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Z tyłu przestrzeni nie zabraknie na wysokości barków, nad głowami i przed kolanami, ale oparcie asymetrycznej kanapy jest zamontowane na sztywno. Przydałaby się możliwość zmiany kąta nachylenia przynajmniej w zakresie kilkunastu stopni. Bagażnik o pojemności 460 litrów uchodzi za jeden z większych w segmencie. Skrytka pod podłogą pozwala schować przed niepożądanym wzrokiem torbę lub spory plecak. Korzystnie też przedstawia się liczba schowków na pokładzie. W każdych drzwiach można umieścić 1,5-litrową butelkę.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Podczas debiutu zaplanowanego na połowę stycznia przyszłego roku, w gamie pojawią się dwie jednostki napędowe. Obie bardzo mocne. Benzynowe T5 do dwulitrowy motor o mocy 247 koni mechanicznych. Do setki przyspiesza w 6,5 sekundy i rozpędza SUV-a do 230 km/h. W standardzie ma napęd na cztery koła i 8-stopniową skrzynię automatyczną. W kwietniu ofertę uzupełni T4 (190 KM) i T3. Ten ostatni to trzycylindrowy motor o pojemności 1.5 litra. Generuje 150 KM i ma być najoszczędniejszym i jednocześnie najtańszym wśród benzyniaków. Występuje tylko z manualną, 6-biegową skrzynią i napędem na przednią oś.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Pośród diesli króluje dwulitrowy silnik o mocy 150 i 190 KM. Pierwszy dołączy do oferty w drugiej połowie kwietnia, natomiast 190-konna wersja już za miesiąc pojawi się w salonach. Właśnie takim egzemplarzem w najbogatszej konfiguracji wybraliśmy się na blisko 200-kilometrową trasę testową. Najmocniejszy ropniak występuje tylko z 8-biegowym automatem i AWD. Do setki przyspiesza w 7,9 sekundy i zapędza wskazówkę prędkościomierza do 210 km/h. Nie brakuje mu tchu zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Spora w tym zasługa 400 Nm dostępnych w przedziale 1750-2500 obr./min. Niezłej dynamice wtóruje żwawa skrzynia automatyczna. Hydrokinetyk sprawnie żongluje przełożeniami, potrzebując dłuższej chwili na zbicie 2 biegów w dół jedynie przy mocnym dociśnięciu gazu.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
W trasie Volvo przekonuje ciszą w kabinie. Przy prędkościach rzędu 150-160 km/h można swobodnie prowadzić rozmowy, co nie jest takie oczywiste w tej klasie. W Mercedesie GLA jest głośniej. Kolejną zaletę stanowi układ jezdny. Zawieszenie wyraźnie nastawiono na komfort, dzięki czemu pokonywanie wszelkich nierówności odbywa się niemal niezauważalnie. Jest jednak warunek. Warto zrezygnować z 21-calowych felg, na rzecz 18 lub 19. Największe obręcze z niskoprofilowymi oponami nie radzą sobie zbyt dobrze z poprzecznymi przeszkodami. Tył potrafi delikatnie podskoczyć, co wprowadza niepotrzebną nerwowość.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Sprężyste nastawy zawieszenia połączono ze stosunkowo bezpośrednim układem kierowniczym. Mimo sporych gabarytów, Volvo nie boi się dynamicznie pokonywanych zakrętów, choć zdecydowanie lepiej czuje się w spokojnej trasie. Nieźle też sprawdza się w mieście, gdzie z pomocną dłonią przychodzi 21-centymetrowy prześwit. XC40 sforsuje każdy krawężnik i próg zwalniający. Warto jeszcze wspomnieć o zużyciu paliwa. W aglomeracyjnych korkach konsumpcja wynosi od 8 do 10 litrów. W leniwej trasie komputer wskaże około 6,5 litra. Autostrada zaowocuje spalaniem na poziomie 7,5-8 litrów.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
XC60 osiągnęło spektakularny sukces i wiele wskazuje na to, że mniejszy model pójdzie w jego ślady. Ma wszelkie atrybuty, by namieszać w segmencie zdominowanym przez BMW, Mercedesa i Audi. Oferuje szeroką możliwość personalizacji, sporą wygodę codziennej eksploatacji i bogatą paletę jednostek napędowych.
Volvo XC40 - prezentacjaVolvo XC40 - prezentacja
Debiutujące w połowie stycznia wersje wyceniono na 185 400 (T5 247 KM AWD) i 170 950 zł (D4 190 KM). Za nieco skromniej wyposażone Audi Q3 (2.0 TDI S-Tronic) trzeba zapłacić 166 400 zł. BMW X1 (20d 190 KM xDrive) kosztuje 176 400 zł. W kwietniu do oferty dołączą tańsze odmiany. 1.5-litrowe T5 to wydatek na poziomie 127 200 złotych, natomiast 190-konne T4 151 400 zł. Diesel o oznaczeniu D3 (150 KM) z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów uszczupli portfel o 143 200 złotych.

Podstawowe dane techniczne:

Volvo XC40 D4 AWD
Silnik: 1969 cm3
Moc: 190 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy:  400 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4425/1850/1658 mm
Rozstaw osi: 2702 mm
Masa własna: 1720 kg
Średnia emisja CO2: 133 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 7,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (8,1 w teście)
Trasa: 4,7 (6,8 w teście)
Cykl mieszany: 5 (7,3 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Volvo XC40 - Czy powtórzy sukces XC60?