Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  VW Golf R vs. Seat Leon Cupra - w gorącej wodzie kąpani - nasz test
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test

VW Golf R vs. Seat Leon Cupra - w gorącej wodzie kąpani - nasz test

2014-11-13 - P. Mokwiński     Tagi: Seat, Volkswagen, Volkswagen Golf R, Test, Seat Leon Cupra
Obecny rok obfituje w wyjątkowo gorące premiery wśród kompaktów. Leon Cupra jeszcze nigdy w historii nie był tak mocny, a Golf R zaopatrzony w napęd na obie osie nie wymaga żadnego komentarza. Oba auta dzieli cennikowe 33 tysięcy złotych, tylko dwadzieścia koni mechanicznych i wspomniane wcześniej przeniesienie momentu na cztery koła. Niestety, w Seacie tego nie doświadczymy, choć w przypadku pierwszej generacji gorącego Hiszpana, pojawił się symbol 4x4 w 6-cylindrowej odmianie. Później już do tego nie powrócono, co wcale nie ostudziło emocji.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Oba auta zostały naznaczone szeregiem dynamicznych akcentów, ale to Seat mocniej przyciąga uwagę przechodniów. Głównie za sprawą atrakcyjnie narysowanej bryły i dość kosmetycznych zabiegów na karoserii. Trzydrzwiowe nadwozie w nietypowym kolorze rzuca się w oczy za sprawą 19-calowych obręczy ze stopów lekkich, LED-owego oświetlenia i dwóch niezależnie wyprowadzonych końcówek układu wydechowego. Standardowy napis Leon zastąpił Cupra, co tylko podkręca jego charakter. Co równie ważne, to pierwsze nadwozie z jedną parą drzwi od momentu debiutu modelu pod koniec lat 90.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Golf jest nieco bardziej konserwatywny, choć jego tył mocno daje do myślenia innym kierowcom. Dwie podwójne końcówki układu wydechowego wraz z przyciemnionymi kloszami i szybą oraz znaczkiem R jednoznacznie sugeruje, że to nie jest zwykła odmiana. Nieco mniejsze, 18-calowe koła też skutecznie wypełniają nadkola, natomiast czarne obudowy lusterek bocznych i wystarczająco agresywnie uformowany przedni zderzak dopełniają dynamicznej całości.
W Volkswagenie diody jedynie służą do jazdy dziennej, zaś biksenonowe światła skrętne zdają się lepiej oświetlać drogę, niż ma to miejsce w Seacie. Mimo wspólnej płyty podłogowej, VW jest dłuższy o 4, węższy o 1 i wyższy o 1,3 centymetra. Większy ma też rozstaw osi o 3,5 cm.

Spore różnice zaobserwujemy także wewnątrz prezentowanych samochodów. Pozycja za kierownicą jest stosunkowo niska w obu przypadkach, ale Leon wypada gorzej w kwestii użytych materiałów wykończeniowych. Nie wszędzie znajdziemy miękkie plastiki, ale całość za to bardzo solidnie spasowano. Podobieństwa dostrzeżemy również w uformowaniu foteli, choć te w Golfie oferują lepsze podparcie boczne w zakresie ud i lędźwi. Dostęp do drugiego rzędu w obu przypadkach nie należy do najłatwiejszych i wymaga choć odrobinę sprawności fizycznej.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Przestrzeni przed kolanami z uwagi na większy rozstaw osi jest więcej w Volkswagenie, co nie oznacza, że Leon oferuje ciasnotę. Jedynie wyżsi pasażerowie poczują dyskomfort nad głowami z uwagi na dość nisko poprowadzoną linię dachu. Z przodu miejsca pod dostatkiem w obydwu przypadkach.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Kierownicę pewnie leżą w dłoniach, ale to VW okazuje się lepszy w kwestii dostępnych udogodnień elektronicznych. Ma większy wyświetlacz ciekłokrystaliczny zawiadujący multimedialnym kombajnem, lepszy system audio i nieco ciekawszy projekt deski rozdzielczej. Ergonomia w przedstawionych autach znajduje się na bardzo wysokim poziomie. Znalezienie pożądanych funkcji zajmie dosłownie chwilę i nie wymaga oderwania uwagi kierowcy od drogi.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Obszyte skórą koło sterowe lepsze wrażenie robi w samochodzie z Wolfsburga. Hiszpański odpowiednik otrzymał identyczną kompozytową podstopnicę i nakładki na pedały. Co ciekawe, w Golfie zastosowano hamulec ręczny uruchamiany przyciskiem. Na szczęście, inżynierowie Seata pozostali wierni tradycji i zdecydowali się na klasyczne rozwiązanie w postaci dźwigni, bardziej pasującej do sportowego kompaktu.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Mimo tylko 20 koni mechanicznych różnicy i wyjściowego 2,0 TSI pod maskami, Seat na papierze jest wolniejszy aż o sekundę. 280-konne auto sprzężone z 6-stopniowym DSG osiąga setkę w 5,8 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h. Dzięki zastosowaniu elektronicznej szpery i skutecznym asystentom elektronicznym, Hiszpan pewnie zachowuje się w zakrętach, wykazując się neutralności i nie przejawia tendencji do minimalnej nerwowości nawet przy maksymalnych prędkościach.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Problemy zaczynają występować na nierównej nawierzchni, gdzie niskoprofilowe opony wraz ze sztywnymi nastawami zawieszenia dają się we znaki. Poprzeczne przeszkody wyraźnie przenoszą się na konstrukcję i plecy podróżujących. Nieźle brzmi układ wydechowy, choć sporo brakuje mu do efektów akustycznych Golfa.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
VW zaopatrzony w napęd na obie osie przypomina niezrównoważonego psychicznie człowieka. Potrafi zachowywać się bardzo agresywnie, wyrywać kierownicę z rąk i czterema kołami odpychać się wściekle od asfaltu, lub w trybie wyciszenia (Comfort) spokojnie pokonywać kolejne kilometry i na pełnym zbiorniku przejechać nawet 500 kilometrów. Ujmuje brzmieniem wydechu i dźwiękami wydobywanymi podczas zmiany biegów w okolicach czerwonej skali obrotomierza.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Z przyjemnością słucha się tej symfonii, której wtórować może jedynie Renault Megane RS. Wchodzenie w zakręty zarówno Seatem jak i VW to prawdziwa przyjemność, choć na mokrym wkrada się niepewność. Oba auta najlepiej czują się na suchej i równej niczym stół cieśli drodze. Dynamiczny kontakt ze studzienką lub ostrą krawędzią dziury może skończyć się koniecznością wymiany felgi wraz z oponą.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Cupra i R należą zawsze będą niszowymi odmianami swoich popularnych braci z uwagi na wysoką cenę. Oba auta mogą występować z manualną przekładnią lub 6-stopniowym automatem. Leon ustępuje rywalowi dynamiką i jakością materiałów wykończeniowych. Na suchym prowadzi się równie dobrze, ale na starcie ma większe problemy z trakcją. Kosztuje też znacznie mniej. 280-konna odmiana została wyceniona na 112 900 złotych. Za Golfa zapłacimy przynajmniej 147 490 złotych. Po doposażeniu do zbliżonych poziomów, różnica nie zmaleje, ale cena wzrośnie o dodatkowe 20 tysięcy. To bez dwóch zdań najgorętsze kompakty tego roku.
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Podstawowe dane techniczne:
VW Golf R DSG vs. Seat Leon Cupra 280 DSG
Silnik: 1984 cm3
Moc: 300 KM przy 5500 obr./min / 280 KM przy 5600 obr./min
Moment obrotowy:  380 Nm w przedziale 1800 - 5500 obr./min / 350 Nm w przedziale 1700 - 5600 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4276/1799/1436 / 4236/1810/1423 mm
Rozstaw osi: 2630 / 2596 mm
Masa własna: 1495 / 1421 kg
Średnia emisja CO2: 159 / 154 g/km
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test
Osiągi:
0-100 km/h: 4,9 / 5,8 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 8,8 / 8,4 (11,7 / 11,2  w teście)
Trasa: 5,9 / 5,7 (8,6 / 7,9 w teście)
Cykl mieszany: 6,9 / 6,4  (9,3 / 8,7 w teście)
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  testVW Golf R vs. Seat Leon Cupra -  test



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

VW Golf R vs. Seat Leon Cupra - w gorącej wodzie kąpani - nasz test

VW Golf R vs. Seat Leon Cupra - w gorącej wodzie kąpani - nasz test
motul 2014-11-14 13:23
A gdzie jest w golfie dźwignia hamulca ręcznego jak na prawdziwego hot hatcha przystało? :-)
VW Golf R vs. Seat Leon Cupra - w gorącej wodzie kąpani - nasz test
lookach 2015-01-04 21:10
Leon w obecnej odsłonie wygląda po prostu fajnie. Ciekawi mnie, czy w aktualnym wydaniu rozwiązano pewien zimowy problem seata. Jeździłem starszym modelem, w którym na mrozie zamarzały zamki. Uszczelki były nasmarowane, kluczyk obracał się w zamku, kołki odskakiwały, ale trzymały zamarznięte rygle. W ASO dyskretnie poinformowano mnie, że "ten typ tak ma". Na nic zdawały się wizyty w serwisie, rozbieranie drzwi, zamków, suszenie, smarowanie itd. Przy pierwszej wilgotnej i mroźnej pogodzie wszystko trafiał szlag. Nigdy rano nie miałem pewności, czy otworzę auto, czy nie. Jestem świadom, że Hiszpanie mogą nie rozumieć o co chodzi z tym mrozem, ale seat to przecież VAG, producent samochodów od Arktyki do Antarktydy. Czy rozwiązano problem w nowym leonie? Jakie są Wasze doświadczenia?