Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Nowy Nissan X-Trail 2008
Nowy Nissan X-Trail 2008

Nowy Nissan X-Trail 2008

2007-09-04 - K. Lewandowski     Tagi: Nissan, SUV, Nissan X-Trail
Zupełnie nowy Nissan X-TRAIL może wyglądać znajomo. Podobnie, jak poprzednik jest autem wszechstronnym - jednak nowe podwozie i silniki, bogatsze wyposażenie, wyższy poziom komfortu, większa przestronność i ta szczególna „X-TRAILNOŚĆ” sprawiają, że od pierwowzoru różni się tylko tym, że jest po prostu... jeszcze lepszy. „Skonstruowanie następcy tak udanego modelu, jak X-TRAIL nie było łatwym zadaniem, zwłaszcza, że klienci wręcz zabronili nam cokolwiek zmieniać. Zupełnie nowy X-TRAIL jest więc doskonałym przykładem ewolucji modelu: udoskonalenia w najważniejszych aspektach przekonają zarówno dotychczasowych właścicieli, jak i nowych nabywców”.
Carlos Tavares, Wiceprezes ds. Strategii Korporacyjnej i Planowania Produktów w Nissan Motor Limited. To, czy samochód spełnia wszystkie stawiane mu oczekiwania, najlepiej oceniają klienci. Zapłaciwszy za auto i użytkując go tygodniami, miesiącami i latami, mogą wydać ostateczny werdykt.

Zatem już w fazie planowania nowej generacji modelu X-TRAIL, Nissan zwrócił się do posiadaczy modelu pierwszej generacji z pytaniem, jakie rozwiązania w pierwszym X-TRAIL-u spotkały się z ich uznaniem, a co należałoby poprawić.
„Okazało się, że zmiana formuły modelu X-TRAIL przyniosłaby nam tylko szkody. Właściciele obdarzyli pierwszą generację tak wielką sympatią, że nie chcieli, abyśmy cokolwiek zmieniali. To był problem - ale niezwykle przyjemny” - mówi Pierre Loing, Wiceprezes ds. Planowania Produktów w Nissan Europe.„Pierwszy X-TRAIL był wyjątkowym sukcesem. Właściwy samochód, wprowadzony na rynek we właściwym czasie. Bardzo funkcjonalny, kompaktowy SUV, faktycznie nadający się do jazdy w terenie. Co roku liczba sprzedanych egzemplarzy była wyższa, niż planowaliśmy” - dodaje Pierre Loing.Udana formuła i potężne wyzwanie dla projektantów i inżynierów firmy Nissan, którzy mieli zaproponować nową generację modelu X-TRAIL, o jeszcze lepszych parametrach, osiągach i funkcjonalności.

X-TRAIL z 2007 r. otrzymał nowe podwozie i nadwozie oraz bogatszą paletę silników, charakteryzujących się lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa. Przybyło miejsca w przedziale pasażerskim i w bagażniku. Znacznie podniesiono jakość wykończenia wnętrza.Mimo to zachowano wszystkie atuty oryginału. Mimo zwiększonych gabarytów, to wciąż kompaktowy SUV - wygodny, a jednocześnie łatwy w prowadzeniu w czasie jazdy szosowej. Tak samo, jak poprzednik, jest autem wszechstronnym, funkcjonalnym i praktycznym.

Wykorzystanie opracowanej przez sojusz tzw. platformy C poprawiło właściwości szosowe oraz komfort i stabilność jazdy. Samochód lepiej radzi sobie także w terenie... i to nie tylko dzięki zastosowaniu najnowszego, sterowanego elektronicznie, „inteligentnego” układu Nissana ALL MODE-i 4x4, który współpracuje z układami wspomagania ruszania pod górę i zjazdu ze wzniesienia, zastosowanymi po raz pierwszy w modelu X-TRAIL.Poprawiając właściwości terenowe X-TRAIL-a, system ALL MODE-i zwiększa jednocześnie stabilność, pewność i przewidywalność samochodu w dynamicznej jeździe szosowej. Dzięki kierowaniu mocy napędowej na koła mające przyczepność neutralizowana jest ewentualna pod- i nadsterowność, co przekłada się na większą przyjemność z jazdy.O atrakcyjności modelu zadecydował nie tylko zaawansowany układ napędowy, ale także rozszerzona oferta pojazdów z 4x4 marki Nissan. O ile konkurencyjni producenci starają się trafić w gusta klientów poruszających się zwykle po asfaltowych szosach i „łagodzą” swoje SUV-y, o tyle Nissan tej grupie nabywców proponuje model Qashqai. Dzięki temu firma nie musiała przyjmować żadnych kompromisów w modelu X-TRAIL, ani pod względem możliwości auta, ani wzornictwa.RODZINNE PODOBIEŃSTWO

Mimo że zmieniono wszystkie elementy nadwozia, Nissan X-TRAIL na 2007 r. jest wyraźnie podobny do poprzednika. Powód jest prosty: takie było życzenie klientów. Nowy X-TRAIL z wyraźnie zarysowaną linią boczną, dużymi bocznymi szybami i wybitnie praktyczną sylwetką jest dokładnie taki, na jakiego wygląda.„Klienci zawsze mają rację - więc kiedy powiedzieli nam, jak ma wyglądać X-TRAIL, posłuchaliśmy ich. Wprowadzanie zdecydowanych zmian byłoby bezcelowe. Zmiany są więc subtelne, ale skutecznie przekonają zarówno nowych klientów, jak i tych, którzy chcieliby wymienić dotychczas użytkowany egzemplarz na nowszy model.”
Pierre Loing, Wiceprezes ds. Planowania Produktów w Nissan Europe.Mimo modernizacji sylwetki X-TRAIL’a (zmieniono wszystkie panele nadwozia), niewątpliwie przypomina ona poprzednika.

Klientom przypadła do gustu jednoznaczna stylistyka z mocno zarysowaną linią boczną, podkreślającą masywność sylwetki. Podobają im się duże powierzchnie szyb rozświetlające przedział pasażerski i zwiększające wrażenie przestronności, a jednocześnie poprawiające widoczność. Odpowiada im też linia dachu i okien, pomagająca stworzyć praktyczne, przestronne i jasne wnętrze.A efekt? Nowy X-TRAIL wykorzystuje wiele z tych rozwiązań stylistycznych, nawiązujących do tradycji poprzednika. Nie zabrakło oczywiście także nowości, mających przyciągnąć kolejną generację użytkowników.

Nowy X-TRAIL jest większy od poprzednika. Długość pojazdu wzrosła o 175 mm, do 4630 mm, zaś rozstaw osi zwiększono o 5 mm, do 2630 mm. Samochód jest też nieco wyższy - 1685 mm, czyli o 10 mm więcej oraz szerszy - 1785 mm, czyli dokładnie o 20 mm więcej, niż poprzedni model.Mimo zwiększonych gabarytów, nowy X-TRAIL pozostał autem terenowym z dużym, bo dwustumilimetrowym prześwitem i krótkimi zwisami z przodu i z tyłu.

Podstawowym elementem stylizacyjnym, wspólnym dla pierwszej i drugiej generacji X-TRAIL’a jest linia dachu. Nie obniża się ona w tylnej części pojazdu, przez co bagażnik zachowuje praktyczny, niemal prostopadłościenny kształt. Proste okna i wyraźnie zarysowana linia boczna, biegnąca równolegle do dachu, podkreślają mocną i solidną konstrukcję sylwetki.Użebrowanie dachu z relingami zwiększa jego wytrzymałość. Jedną z opcji wyposażenia są potężne relingi dachowe Hyper z wbudowanymi lampami z przodu. Relingi stanowią zarówno element praktyczny, jak i dynamizują sylwetkę pojazdu.

Maska silnika biegnie niemal poziomo od podszybia, zaś tylna klapa jest prawie pionowa. Dzięki temu kierowca ma doskonałe wyczucie konturów pojazdu.Wprawdzie sylwetki obydwu generacji są podobne, to jednak nowy X-TRAIL ma wiele unikatowych elementów, takich jak ostatnia tylna szyba w kształcie dużego „D” i wynikający z tego bardziej dynamiczny kształt ostatniego słupka bocznego i całego tyłu.

Tylne lampy nadal otaczają tylną szybę, ale zostały całkowicie przeprojektowane. Światła cofania przeniesiono na zderzak, obok lampy przeciwmgielnej.Zmieniła się też pozycja trzeciego światła stop, które umieszczono w górnej części tylnej klapy, nad przyciemnianą szybą. W poprzednim modelu trzecie światło stop znajdowało się za szybą, która z oczywistych względów nie mogła być wykonana z ciemnego szkła.

Krawędź tylnej klapy przebiega niżej w porównaniu z rozwiązaniem zastosowanym w poprzednim modelu, a niższy próg ułatwia załadowanie bagażu. Dolna część klapy i podwozie osłonięte są panelem z solidnego plastiku. Taki sam ciemnografitowy kolor mają osłony z przodu auta, we wnękach kół oraz na progach.Całkowicie zmieniono układ przednich reflektorów, a opcjonalne lampy ksenonowe mają jeszcze bardziej techniczny styl. Obydwa zderzaki są bardziej wyraziste i mocniej podkreślają sylwetkę pojazdu.

Osłona chłodnicy przypomina tę znaną z pierwszej generacji X-TRAIL’a, ale siatka z oczkami w kształcie plastra miodu jest bardziej ażurowa i została ozdobiona dwiema pionowymi listewkami - podobnie, jak w innych modelach 4x4 marki Nissan.Sam „grill” jest elementem rozpoznawczym wersji modelu: w wersji podstawowej XE pionowe listewki są polakierowane w kolorze nadwozia, natomiast w wersjach SE i LE są one chromowane. W wersjach XE i SE klamki mają kolor czarny. W wersji SE chromowane klamki są dodatkiem opcjonalnym, zaś w wersji LE należą już do wyposażenia standardowego. Same klamki także są bardziej eleganckie: zamiast klamek kasetowych, znanych z poprzedniego modelu, zastosowano pojedynczy uchwyt z owalnym przetłoczeniem w panelu drzwi.W wersji XE samochód wyposażony jest w 16-calowe pięcioramienne obręcze kół, natomiast wersje SE i LE mają sześcioramienne obręcze o średnicy 17 cali.

Nowa paleta obejmuje osiem kolorów, w tym trzy nowe dla modelu X-TRAIL i kolejne trzy zupełnie nowe w ofercie Nissana. Do pastelowego czerwonego i metalizowanego srebrnego dołączył czarny i biały lakier perłowy oraz metalizowany beż. Nowe kolory w ofercie Nissana to metalizowany niebieski Shapphire Blue oraz ciemnopopielaty Precision Grey i elegancki metalizowany fiolet.

INNOWACJE WE WNĘTRZU

We wnętrzu nowego samochodu X-TRAIL zastosowano lepszej jakości materiały oraz bardziej wyrafinowany rozkład kabiny, które dają poczucie klasycznej elegancji oraz wygody. Ale to nie wszystko. Teraz X-TRAIL chlubi się najlepszą w swojej klasie pojemnością bagażnika. Co więcej, jest on znacznie większy niż poprzednio oraz posiada zmyślną szufladę, która wsuwa się pod podwójną podłogę, zapewniając bezpieczne miejsce do przechowywania  wartościowych przedmiotów.

Podczas projektowania wnętrza nowego X-TRAIL’a ustalono dwa wyraźne cele: musiał być jeszcze bardziej wszechstronny, a elementy wyposażenia i mocowania musiały być jeszcze lepszej jakości. Oba cele zostały osiągnięte.

Nowy X-TRAIL posiada o wiele większą i bardziej wszechstronną przestrzeń załadunkową - a nie można powiedzieć, że w oryginalnym pojeździe była ona mała - dodatkowo wyposażoną w szufladę, wsuwaną pod podwójną podłogę bagażnika.  Miękkie w dotyku tworzywa sztuczne, szczodre użycie elementów wykończeniowych  srebrnego koloru oraz chromowanych, powierzchnie z wypukłym wzorem oraz udoskonalone materiały tapicerskie dają poczucie prawdziwej jakości.

Miękkie w dotyku materiałyINNOWACJE WE WNĘTRZU

We wnętrzu nowego samochodu X-TRAIL zastosowano lepszej jakości materiały oraz bardziej wyrafinowany rozkład kabiny, które dają poczucie klasycznej elegancji oraz wygody. Ale to nie wszystko. Teraz X-TRAIL chlubi się najlepszą w swojej klasie pojemnością bagażnika. Co więcej, jest on znacznie większy niż poprzednio oraz posiada zmyślną szufladę, która wsuwa się pod podwójną podłogę, zapewniając bezpieczne miejsce do przechowywania  wartościowych przedmiotów.

Podczas projektowania wnętrza nowego X-TRAIL’a ustalono dwa wyraźne cele: musiał być jeszcze bardziej wszechstronny, a elementy wyposażenia i mocowania musiały być jeszcze lepszej jakości. Oba cele zostały osiągnięte.

Nowy X-TRAIL posiada o wiele większą i bardziej wszechstronną przestrzeń załadunkową - a nie można powiedzieć, że w oryginalnym pojeździe była ona mała - dodatkowo wyposażoną w szufladę, wsuwaną pod podwójną podłogę bagażnika.  Miękkie w dotyku tworzywa sztuczne, szczodre użycie elementów wykończeniowych  srebrnego koloru oraz chromowanych, powierzchnie z wypukłym wzorem oraz udoskonalone materiały tapicerskie dają poczucie prawdziwej jakości.

Wszystkie obszary, które mogą być dotykane przez osoby znajdujące się w pojeździe, w tym płaty drzwi, podłokietniki i inne powierzchnie, zostały wykończone miękkimi w dotyku materiałami, natomiast przednie słupki oraz, w zależności od modelu, wnętrze schowka na desce rozdzielczej posiadają wypukły wzór. Klamki wewnętrzne są chromowane, natomiast wykończenia wokół instrumentów i elementów sterowania w wersjach XE i SE są lakierowane na srebrno, natomiast w najwyższej wersji LE posiadają wyrafinowane wykończenie tytanowe, wersja ta posiada także wykończoną w kolorze srebrnym listwę ochronną w bagażniku.

Wszystkie wersje posiadają wnętrze wykończone w dwóch odcieniach, z pasmem jaśniejszego koloru, otaczającym kabinę od środka deski rozdzielczej, przez górne części drzwi, do tyłu. W wersjach XE oraz SE dolna część kabiny jest czarna z delikatnym szarym akcentem, natomiast w przypadku wersji LE ze skórzaną tapicerką  można wybierać pomiędzy kolorami czarnym i szarym oraz czarnym i piaskowym.

Dzięki dobremu przeszkleniu kabiny oraz dużemu szyberdachowi - standard w wersji LE - wnętrze nowego X-TRAIL’a posiada przestronną i widną atmosferę.   Szyberdach o powierzchni 0.59m2, wyposażony w funkcję automatycznego zamykania, ma ponad 80 cm długości i rozciąga się głęboko nad tylnym przedziałem pasażerskim.

Jednakże najbardziej oczywista zmiana wewnątrz kabiny jest zmianą położenia zestawu wskaźników, który został przesunięty z konsoli centralnej do tyłu, za wielofunkcyjne koło kierownicy.

Choć znaczna większość właścicieli pojazdu ceniła sobie centralne położenie prędkościomierza, obrotomierza oraz wskaźników poziomu paliwa i temperatury - częściowo dlatego, że umożliwiało to umieszczenie przed kierowcą dużego schowka na desce rozdzielczej - wskaźniki zostały przesunięte do tyłu z przyczyn czysto praktycznych.

Kierowca nie stracił jednak nic, jeżeli chodzi o możliwość korzystania ze schowków. Schowek na dokumenty, wcześniej znajdujący się przed kierownicą, znajduje się teraz nad centralna konsolą i jest jeszcze większy niż poprzednio: można w nim zmieścić 10 płyt CD w standardowych pudełkach, lub jedno pełnej wielkości pudełko chusteczek.

A jeżeli chodzi o przestrzeń na drobiazgi to dopiero początek. Duży schowek na rękawiczki to 15,7 litra przestrzeni, dodatkowo wyposażony jest w specjalną część na instrukcje obsługi pojazdu. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się schładzany schowek, który mieści przynajmniej 13 płyt CD w pudełkach lub cztery 350 ml puszki napojów. Pokrywa schowka pełni też funkcje podłokietnika.

Każde z drzwi przednich posiada dwa schowki - jeden z nich jest wystarczająco głęboki by zmieścić w nim czasopismo formatu A4, mapę lub 500 ml butelkę wody - modele LE posiadają pojemną kieszeń z tyłu przedniego fotela pasażera oraz schowek na okulary na konsoli dachowej.

Pojazd wyposażony jest w sześć uchwytów na kubki, z których cztery mogą być w zależności od potrzeb schładzane lub podgrzewane. Dwa z podgrzewanych/schładzanych uchwytów znajdują się na każdym z końców deski rozdzielczej natomiast druga para zlokalizowana jest przy tylnych nawiewach wentylacyjnych przed tylnymi fotelami.  Ostatnia para uchwytów na kubki znajduje się w zamykanym pokrywą schowku pomiędzy przednimi fotelami.

Ale to przestrzeń załadowcza nowego X-TRAIL’a naprawdę pokazuje jego wszechstronność. Nie tylko sam bagażnik jest o wiele większy niż poprzednio, lecz posiada także innowacyjną szufladę, która wsuwa się pod podwójną podłogę, gdzie zawsze można ukryć cenne przedmioty.
Klucz do powiększenia wymiarów bagażnika znajduje się pod pojazdem, gdzie zmieniono położenie tłumika wydechu, który oryginalnie umieszczony był poprzecznie z tyłu, natomiast teraz umieszczony jest wzdłużnie obok wnęki koła zapasowego.   Dzięki temu podłogę bagażnika można zamontować o wiele niżej niż poprzednio, tworząc przestrzeń na szufladę i podwójną podłogę.

Rezultaty są oszałamiające. W oryginalnym modelu, kiedy tylne fotele pozostawały na miejscu, samochód posiadał VDA wynoszące 410 litrów do dolnej krawędzi tylnej szyby. Po usunięciu podwójnej podłogi nowy X-TRAIL oferuje niesamowitą pojemność 603 litrów, prawie pięćdziesiąt procent więcej. Nawet z podwójną podłogą zapewnia więcej przestrzeni niż poprzednik.

Na maksymalnych wymiarach, lecz z tylnymi fotelami na miejscu, obszar bagażnika jest o 127 mm wyższy, 174 szerszy mm i 85 mm głębszy niż poprzednio. Po złożeniu tylnych foteli nowy X-TRAIL zapewnia najlepszą w tej klasie przestrzeń bagażową, wynoszącą 1649 litrów, czyli tyle samo co VW Passat kombi oraz więcej niż konkurencyjne pojazdy klasy SUV.

Kiedy fotele są złożone, a podwójna podłoga jest na miejscu w bagażniku, dostępna jest płaska platforma załadowcza, która może sięgać aż do oparć przednich foteli - tak jak poprzednio poduszki tylnych foteli można całkowicie zdemontować w celu zapewnienia większej przestrzeni załadowczej. Podwójną podłogę stanowi lekka, lecz sztywna, plastikowa wypraska, wyposażona na środku w zawiasy, co zapewnia łatwy dostęp do znajdującej się pod nią przestrzeni. Kiedy tylne fotele zostaną złożone, a podwójna podłoga usunięta, bagażnik zapewnia 1773 litry przestrzeni, co także jest najlepszym wynikiem w klasie.

Szuflada wyposażona jest w demontowane ścianki działowe, które można ustawiać tak, aby stworzyć schowki na małe przedmioty, zabezpieczające je przed przesuwaniem się. Obok szuflady znajduje się jeszcze jeden schowek, mogący pomieścić dwie teczki lub torbę na garnitur.

W celu zapewnienia maksymalnej praktyczności, podłoga bagażnika została wykończona odporną, łatwą w czyszczeniu i zapobiegającą ślizganiu się plastikową powłoką. Umieszczone w regularnych odstępach żeberka zapobiegają przesuwaniu się ładunku podczas jazdy.

Rozważano zastosowanie dywaników, lecz koncepcja ta została odrzucona, gdyż badania opinii klientów wykazały, że wielu właścicieli wozi z tyłu swojego X-TRAIL’a psy lub sprzęt sportowy i preferują oni powierzchnię, którą można wytrzeć do czysta.

Tak jak poprzednio oparcia tylnych foteli można odchylić o 12 stopni w celu zapewnienia maksymalnego komfortu pasażerów. Podczas gdy tylna kanapa w poprzedniej wersji składała się w podziale 60/40 tylna kanapa w nowym modelu podzielona jest w układzie 40/20/4, który zapewnia większa elastyczność. Dzięki temu długie przedmioty, takie jak narty, można przełożyć przez tylną kanapę, która wciąż może pomieścić dwóch pasażerów.

Samochód wyposażono w nową, zwijaną osłonę bagażu, która posiada dużą rączkę, ułatwiająca jej otwieranie i zamykanie.

PRAWDZIWA RZECZ

Jest wiele kompaktowych pojazdów SUV, które roszczą sobie miano samochodu terenowego… niektóre nawet mają napęd na cztery koła. Lecz nie może być żadnych wątpliwości, że posiadający najnowszej generacji „inteligentny” układ napędu 4x4 firmy Nissan, nowy X-TRAIL posiada teraz jeszcze większe możliwości niż kiedykolwiek.

Serce nowego X-TRAIL’a stanowi wyrafinowany, sterowany elektronicznie, „inteligentny” napęd na cztery koła, nazywany ALL MODE 4x4-i. Jest to najnowsza wersja opracowanego przez firmę Nissan systemu ALL MODE, który stanowił podstawę sukcesu takich terenowych legend jak Pathfinder czy oryginalny X-TRAIL.

Podstawowe udoskonalenia, które doprowadziły do opracowania ALL MODE 4x4-i polegają na zastosowaniu czujników monitorujących boczne, przednie i tylne przeciążenia, ślizg oraz kąty skrętu. Poprawiają one stabilność X-TRAIL’a oraz dają dodatkową, dynamiczną  pewność w skrajnych warunkach, przekazując moc na koło, które ma najlepszą przyczepność. W normalnych warunkach drogowych oraz podczas jazdy terenowej pomaga to redukować nad- i podsterowność.
System ALL MODE 4x4-i samochodu X-TRAIL działa w połączeniu z innymi zaawansowanymi systemami pokładowymi, takimi jak ósmej generacji program stabilizacji elektronicznej, (ESP), układ kontroli trakcji (TCS), korektor hamowania (ABS) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD).

Ponadto ALL MODE 4x4-i działa równolegle z kolejnymi dwoma systemami elektronicznymi, zaprojektowanymi, by zapewnić kierowcy większą kontrolę podczas jazdy po stromych pochyłościach: DDS (Downhill Drive Support - wspomaganie jazdy w dół) oraz USS (Uphill Start Suport - wspomaganie startu na podjeździe).

System ALL MODE 4x4-i jest niezwykle łatwy w obsłudze. System obsługiwany jest za pomocą dużej, dwupołożeniowej obrotowej gałki, umożliwiającej wybór jednego z trzech trybów, która znajduje się za dźwignią zmiany biegów na centralnej konsoli; system umożliwia kierowcy ustawienie napędu na dwa koła (przód) lub całkowicie automatycznego napędu na cztery koła: dzięki udoskonaleniu technologii, tryb ‘AUTO’ stanowi ustawienie domyślne. Trzeci tryb ‘LOCK’ (zablokowany) służy do jazdy terenowej.

W trybie AUTO, system ALL MODE 4x4-i na bieżąco monitoruje wszystkie czujniki i wykorzystuje sprzężenie zwrotne stopnia ślizgu w celu zapewnienia idealnego rozdziału momentu pomiędzy przednią i tylną oś - jeżeli zachodzi potrzeba na tylne koła można podać nawet 50 procent dostępnego momentu.

System ALL MODE 4x4-i  posiada tryb predykcyjny, który przewiduje ryzyko utraty przyczepności przez koła na podstawie położenia przepustnicy oraz momentu silnika i przenosi moment na tylną oś, zanim przednie koła stracą przyczepność. Układy napędu na cztery koła w większości innych kompaktowych pojazdach SUV nie oferują korzyści, płynących z funkcji predykcyjnej systemu MODE 4x4-i.

Na drodze oznacza to, że samochód prowadzi się z większą przyjemnością. Samochód prowadzi się bardzo neutralnie, gdyż podsterowność zostaje praktycznie wyeliminowana niezależnie od prędkości pojazdu, podczas gdy stabilność przy dużej prędkości oraz sprzężenie zwrotne układu kierowniczego są także poprawiane. System także sprawdza się wyjątkowo dobrze na nawierzchniach, zapewniających małą przyczepność, lub nawierzchniach o zróżnicowanej strukturze, kiedy ciągłe monitorowanie poziomu przyczepności zapewnia trakcję tam, gdzie jest ona potrzebna.

Zdolność do jazdy terenowej jest poprawiana przez możliwość ustawienia systemu tak, by moment był dzielony równomiernie na obie osie, zapewniając optymalną przyczepność. Tryb ten wybierany jest poprzez przestawienie obrotowej gałki w położenie za pozycją ‘AUTO’ (do której przełącznik powróci po wybraniu trybu); opcja   LOCK (zablokowany) działa do 40 km/h (25mph), powyżej tej prędkości jest automatycznie przełączana. Ustawienie to jest także wyłączane, ilekroć silnik zostaje uruchomiony ponownie, kiedy system automatycznie powraca do trybu AUTO.

Czasami, podczas jazdy w terenie, poślizg kół może być potrzebny - na przykład aby złapać przyczepność w błocie lub śniegu - i z tego powodu kolejnym udoskonaleniem w nowym X-TRAIL’u jest możliwość wyłączenia ESP, aby umożliwić poślizg kół.

Podczas pracy w normalnych warunkach w trybie AUTO moment silnika przekazywany jest do skrzyni biegów i do przedniej skrzyni rozdzielczej biegów. Z kolei skrzynia rozdzielcza biegów jest na stałe zazębiona z wałem pędnym, napędzając wał, ale na tym etapie jeszcze nie tylne koła.

W tym czasie czujniki, łączące ECU silnika, prędkość kół, kąt skrętu, dodatnie przeciążenia poprzeczne i wzdłużne oraz poziomy ślizgu, monitorują i przewidują poślizg kół.

Przed tylną przekładnią główną znajduje się sterowane elektronicznie sprzęgło, umożliwiające podawanie napędu na przednią i tylną oś. Sprzęgło główne podłączone jest do wału pędnego, podczas gdy sprzęgło sterujące podłącza napęd na tylną oś. 

Sprzęgło sterujące posiada układ krzywkowy, składający się z dwóch tarcz z asymetrycznymi rowkami na obu powierzchniach czołowych, rozdzielonych serią łożysk kulowych. W celu uruchomienia napędu na tylne koła, sprzęgło sterujące uruchamiane jest elektromagnesem, który powoduje spowolnienie jednej z tarcz, dzięki czemu łożyska mogą przesunąć się w jeden koniec rowków.

Powoduje to rozdzielenie się tarcz, co z kolei wywiera nacisk na główne sprzęgło i następuje przeniesienie pomiędzy nimi momentu, przez co siła napędowa podawana jest na tylne koła. Sprzęgło główne przenosi moment odpowiednio do prądu podanego na elektromagnes oraz powstającego nacisku zaczepienia. Ogranicznik momentu obrotowego zapobiega przekazaniu na tylne koła nadmiernego momentu obrotowego.

Wybranie ustawienia LOCK powoduje, że układ sterujący podaje na elektromagnes maksymalny prąd. Na skutek tego tarcze krzywkowe sprzęgła przykładają maksymalny nacisk na główne sprzęgło, zapewniając stały podział momentu obrotowego 50/50 przy niskich prędkościach.

Dwie kolejne funkcje nowego systemu ALL MODE 4x4-i to Downhill Drive Support (wspomaganie zjazdu w dół) oraz Uphill Start Support (wspomaganie startu na podjeździe). DSS uruchamiany jest ręcznie, kiedy wybrany zostanie tryb LOCK, i wykorzystuje korekcje hamowania do utrzymywania kontrolowanej prędkości zjazdu w dół, wynoszącej 7 km/h. Gdy system troszczy się o prędkość pojazdu, kierowca może skoncentrować się na wybieraniu najbardziej bezpiecznej drogi. DDS działa nie tylko kiedy X-TRAIL zjeżdża w dół na pierwszym biegu, lecz także kiedy cofa w dół po zboczu.

Z kolei USS jest systemem, który włącza się i wyłącza automatycznie podczas jazdy terenowej i po drodze. System włącza się automatycznie, ilekroć X-TRAIL rusza z dowolnego biegu na każdym spadku, przekraczającym nachylenie 10%, zapobiegając staczaniu się pojazdu do tyłu przez moment, potrzebny kierowcy na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu. USS działa również, gdy pojazd cofa pod górę.

Wraz z nowym napędem na cztery koła, X-TRAIL otrzymał nowy układ zawieszenia i podwozia. W oparciu o płytę podłogową Alliance C, tę samą co w przypadku niedawno wprowadzonego do sprzedaży Nissana QASHQAI, X-TRAIL posiada całkowicie niezależne zawieszenie, które zapewnia dodatkowy komfort na drodze nie tracą nic ze zdolności do jazdy terenowej.

Zawieszenie z kolumnami Mac Phersona oraz przednie cięgno dolne montowane są do ramy częściowej oraz przednie cięgno dolne montowane są do ramy częściowej. Rama częściowa posiada elastyczne elementy mocowania, izolujące hałas i wibracje od płyty podłogowej, poprawiając ogólny komfort i wygodę jazdy.  Przedni stabilizator poprzeczny mocowany jest bezpośrednio to zespołu kolumny, zapewniając bardziej efektywną stabilizację nadwozia na zakrętach.

Z tyłu zastosowano całkowicie niezależny system wielodrążkowy, zapewniający precyzyjne prowadzenie pojazdu oraz stabilność przy dużych prędkościach. Tylne zawieszenie mocowane jest do pojazdu poprzez ramę częściową, co ma na celu zminimalizowanie niepożądanego hałasu i wibracji. To kompaktowe rozwiązanie wyposażone jest w aluminiowe cięgno górne, zapewniające redukcję masy: masa zmniejszona została o około 4 kg. Konstrukcja ta zapewnia także minimalne wtargnięcie w przestrzeń bagażnika.

W przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano amortyzatory o regulowanym współczynniku tarcia. Wewnątrz tłumika niewielki zawór kontroluje przepływ oleju zgodnie z prędkością ruchów tłoka. Oznacza to, że komfort jazdy nie rośnie bez pogorszenia reakcji układu kierowniczego, ponieważ amortyzatory reagują w zależności od charakterystyki ruchu tłoka w tłumiku, zapewniając optymalną amortyzację.

Wymiary nowego X-TRAIL’a są generalnie marginalnie większe od oryginału. Tak jak QASHQAI, posiada on rozstaw osi wynoszący 2630mm, około 5mm więcej niż poprzednio, natomiast długość całkowita wzrosła o 175mm do 4630mm. Nowy X-TRAIL jest także wyższy o 10mm i szerszy o 20mm, które to wymiary wynoszą odpowiednio 1685mm i 1785mm. Rozstaw kół także wzrósł w niewielkim stopniu z 1530mm z przodu i z tyłu do odpowiednio 1530mm i 1535mm.

Jednakże najważniejsze parametry terenowe pokazują, że dzięki 200mm prześwitu oraz kątowi natarcia i kątowi zejścia, wynoszącym odpowiednio 29 stopnie i 23 stopnie, oraz przechyłowi wzdłużnemu, wynoszącemu 20 stopni, X-TRAIL nadal posiada niezwykły potencjał. Głębokość brodzenia wynosi 350mm.

W zależności od wersji, X-TRAIL wyposażony jest w szesnastocalowe felgi z oponami 215/65R16, lub siedemnastocalowe felgi z oponami 215/60R17.

Prowadzenie pojazdu oraz jego zwrotność poprawia układ elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS). Ten nowoczesny system zapewnia mocniejsze wspomagania przy niskich prędkościach oraz lepsze czucie drogi wraz ze wzrostem prędkości. Dostosowany do europejskich gustów system, kontroluje prędkość co 40 milisekund, z czułością 0.01 km/h. Zapewnia silne automatyczne centrowanie przy niskich prędkościach, co ułatwia jazdę po mieście i zapewnia lepsze czucie pojazdu przy wyższych prędkościach.

Bezszczotkowy silnik na prąd stały zapewnia mniejsze straty wskutek tarcia, co z kolei oznacza mniejsze zużycie i niższe koszty serwisowania, natomiast brak pompy hydraulicznej zapewnia dodatkowe korzyści w postaci oszczędności paliwa.

Hamulce tarczowe wyposażone w standardowy korektor hamowania (ABS) dodatkowo posiadają układ wspomagania hamowania Brake Assist oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania - Electronic Brake Force Distribution (EBD). Wspomaganie hamowania utrzymuje maksymalne hamowanie podczas zatrzymywania pojazdu w sytuacji awaryjnej, natomiast EDB kontroluje rozkład sił na przód i tył, aby osiągnąć optymalne rezultaty hamowania, automatycznie kompensując różne warunki obciążenia.

MOC ZADOWOLENIA

Szeroka gama silników, oferująca cztery jednostki napędowe - dwa silniki wysokoprężne i dwa silniki benzynowe - to kluczowa cecha nowego X-TRAIL’a. Wszystkie stanowią dzieło najnowocześniejszej technologii i oferują idealne połączenie mocy i wydajności.

Nowy X-TRAIL posiada szerszą od poprzednika gamę opcji silnika: oryginał oferował trzy opcje - dwa silniki benzynowe i jeden wysokoprężny - nowy model oferuje dwa silniki każdego rodzaju. Ponadto trzy z tych jednostek to całkowicie nowe rozwiązania, natomiast czwarta stanowi zmodyfikowany i udoskonalony silnik z ostatniego X-TRAIL.

Zwiększono także wybór skrzyń biegów, po raz pierwszy w ofercie dostępny jest silnik wysokoprężny z automatyczną skrzynią biegów. Jest to opcja niezbyt często dostępna w kompaktowych pojazdach SUV i zapewnia Nissanowi dodatkową przewagę na wysoce konkurencyjnym rynku.

Charakterystyka sprzedaży w Europie wskazuje, że nie tylko silniki wysokoprężne stanowią preferowany rodzaj jednostki napędowej w tym sektorze, ale do tego ich popularność wciąż rośnie. W 1999 roku silniki wysokoprężne stanowiły 28 procent sprzedaży wszystkich kompaktowych pojazdów SUV, lecz w przeciągu pięciu lat ta liczba wzrosła dwukrotnie.

A pod koniec 2006 roku silniki wysokoprężne stanowiły ponad 60 procent rynku, chociaż podział na silniki wysokoprężne i benzynowe w przypadku X-TRAIL’a był bliższy 80/20 procent. Z tego powodu Nissan upewnił się, że oferta X-TRAIL’a zawiera najmocniejszą linię silników wysokoprężnych.

Znany wewnątrz firmy jako M1D, silnik stanowiący podstawę obu modeli wysokoprężnych X-TRAIL’a jest 16-zaworową, 4-cylindrową, 2-litrową jednostką z bezpośrednim wtryskiem w układzie common rail. Silnik o pojemności skokowej  1995 centymetrów sześciennych został opracowany wspólnie z firmą partnerską Renault. W przypadku X-TRAIL’a silnik dostępny jest w dwóch wersjach, podstawowej - rozwijającej 110kW (150PS) mocy przy 4000 obrotów na minutę, oraz wersji o zwiększonej wydajności, która zapewnia 127kW (173PS) przy 3750 obrotach na minutę.

Silniki te rozwijają także kolosalne wręcz momenty, rzędu odpowiednio 320Nm oraz 360Nm. Moc szczytowa generowana jest przy zaledwie 2000 obrotach na minutę, a 90 procent mocy dostępne jest już przy 1750 obrotach na minutę.

Ten nowy silnik wyposażony jest w sterowany piezoelektrycznie układ wtrysku firmy Bosch. Technologia ta zapewnia bardzo szybką i dokładną kontrolę nad przepływem paliwa, umożliwiając wykonanie cyklu wtryskiwania w pięciu fazach z dwoma wtryskami wstępnymi.

Wtrysk wstępny poprawia akustykę silnika, minimalizując charakterystyczny dla silników wysokoprężnych klekot. Wtrysk wtórny podtrzymuje spalanie wtrysku głównego, w celu spalenia sadzy oraz redukcji zanieczyszczeń zanim jeszcze spaliny opuszczą komorę spalania. 

Kanały wlotowe i wylotowe umieszczone są naprzeciw siebie wzdłuż głowicy cylindrów, przy czym każdy wał krzywkowy porusza zaworami wlotowymi i wylotowymi. Układ taki poprawia napełnianie cylindrów oraz usuwanie spalin. Różnica kątów pomiędzy kanałami wlotowymi i wylotowymi powoduje powstanie podwójnych wirów, które poprawiają mieszanie powietrza z paliwem.

Technologia recyrkulacji spalin (exhaust gas recirculation - EGR) powoduje kontrolowany wzrost temperatury w komorze spalania, który ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń (NOx), a tym samym poprawienie charakterystyki środowiskowej silnika, zapewniając mu zgodność z wymaganiami Euro 4. Wersja 110kW wytwarza jedynie 190g/km dwutlenku węgla, natomiast wersja z chłodzeniem międzystopniowym, pomimo dodatkowej mocy, osiąga wynik rzędu 200g/km.

Obie wersje silnika 2.0 dCi posiadają w standardzie samoczynnie regenerujący się filtr cząstek stałych. Kiedy filtr się zapełni silnik uruchamia cykl regeneracji, wykonując fazę wtórnego wtrysku, aby celowo przegrzać spaliny, utlenić sadzę w filtrze i tym samym przywrócić zdolność urządzenia.

Akustyka oraz ogólne udoskonalenie stanowiły główne priorytety podczas opracowywania nowego silnika. Spód silnika posiada aluminiową płytę podstawową i zbudowany jest z myślą o zwiększonej wydajności i lepszym pochłanianiu wibracji. Dwa przeciwbieżne wałki wyważające niwelują wibrację wału korbowego, co znacznie poprawia pracę silnika.

Prędkości maksymalne to 188km/h oraz 200k/mh (116mph i 123mph), przy przyśpieszeniu 0-100km/h wynoszącym odpowiednio 11,2 oraz 10 sekund. Silnik zapewnia całkowite zużycie paliwa na poziomie 7,1 l/100km (39.8mpg), w przypadku wersji 110kW, oraz 7.4 l/100km w przypadku wersji 127kW. Wymagania silnika w zakresie konserwacji są bardzo niewielkie, natomiast przerwy między przeglądami wynoszą 20,000km.

Opcja z automatyczną skrzynią biegów
Standardem w obu wersjach jest sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, natomiast model 110kW dostępny jest także w wersji z nową, automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów. Po raz pierwszy X-TRAIL z silnikiem wysokoprężnym oferowany jest z automatyczną skrzynią biegów, co daje mu dalszą przewagę nad konkurencją.

Popyt na pojazdy SUV wyposażone w automatyczne skrzynie biegów rośnie. Jest to konsekwencją przejścia klientów z tradycyjnego segmentu D, gdzie automatyczne skrzynie biegów są często stosowane.

Podstawowy silnik spalinowy stanowi nowa i lekka jednostka o pojemności 2,0 litra, opracowana przez firmę Nissan. Oryginalnie można ją było spotkać na rynku japońskim w modelu Lafesta, w Europie zadebiutowała w modelu QASHQAI. Jest to wykonany całkowicie z aluminium, 16-zaworowy silnik z dwoma wałkami rozrządu, który posiada pojemność skokową wynoszącą 1997 centymetrów sześciennych i rozwija 104kW (141PS) mocy przy  6000 obrotów na minutę oraz moment 196Nm przy 4400 obrotach na minutę. Około 90 procent tego momentu osiągane jest już przy 2000 obrotów na minutę, co zapewnia „kopa” przy przyśpieszaniu zwykle spotykanym w większych silnikach.

Jedną z kluczowych właściwości tego silnika jest zredukowane tarcie. Powierzchniom sworznia wału korbowego i łożyska ślizgowego garbu krzywki nadawane jest lustrzane wykończenie, ponadto nowa technologia obróbki zapewnia możliwość uzyskania prawdziwie okrągłych otworów. Proces ten często stosowany jest przy obróbce silników wyścigowych, natomiast rzadko wykorzystuje się go do silników masowej produkcji.

Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra dostępny jest w wersji z napędem na dwa i cztery koła. Prędkość maksymalna wynosi 184km/h (110mph) przy przyspieszeniu od 0-100km/h wynoszącym 11,1 sekundy. Całkowite zużycie paliwa wynosi 8.7 l/100km (32.5mpg).

Ostatnim silnikiem w ofercie to znana już jednostka napędowa Nissana, stosowana w oryginalnym X-TRAIL’u, lecz udoskonalona do nowego zastosowania. Silnik ten należy do serii silników QR firmy Nissan, jest to jednostka czterocylindrowa o pojemności skokowej 2488 centymetrów sześciennych, która rozwija teraz 124kW (169PS) mocy przy 6000 obrotów na minutę i moment 233Nm przy 4400 obrotach na minutę, wzrost o odpowiednio 3kW i 3Nm.

Silnik posiada podwójny wałek rozrządczy górny, 16 zaworów oraz system bezstopniowej zmiany faz rozrządu CVTC (Continuous Valve Timing Control), a najlepsze w swojej klasie parametry średniego i dolnego zakresu momentów sprawiają, że silnik świetnie nadaje się do holowania.

Silnik został skonstruowany nie tylko z myślą o mocy lecz także wyrafinowanej pracy oraz minimalizacji potencjalnych wibracji poprzez zastosowanie podwójnych, napędzanych łańcuchem przeciwbieżnych wałków wyważających.

Tam, gdzie tylko można, zastosowane są materiały o niskim współczynniku tarcia. Aluminiowy blok cylindrów posiada konstrukcję drabinkowo-ramową, która poprawia wytrzymałość silnika, ale także redukuje masę i rezonans. Dodatkową redukcję masy osiągnięto poprzez zastosowanie wykonanego z żywicy kolektora dolotowego.

Poprawiona moc i moment zwiększyły prędkość maksymalną do 194km/h (120mph), natomiast przyśpieszenie od 0-100km/h spadło do 9,8 sekundy. Całkowite zużycie paliwa wynosi 9,6 l/100km (29.4mpg). Udoskonalenia te umożliwiły także zwiększenie okresów pomiędzy przeglądami, które teraz wymagane są co 30,000 kilometrów.

Obie wersje silników benzynowych do X-TRAIL’a wyposażone są standardowo w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, ale dostępne są także z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów (CVT) z funkcją sterowania ręcznego.

Zarówno do silników benzynowych jak i do silników wysokoprężnych stosowana jest ta sama, sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, w przeciwieństwie do poprzedniego X-TRAIL’a, kiedy do dwulitrowego silnika dostępna była tyko pięciobiegowa manualna skrzynia biegów.

Skrzynia biegów posiada szerszy zakres przełożeń i zredukowane tarcie, co poprawia zużycie paliwa.  Poprawiono także przełożenia ukośnych biegów, np. z 2. na 3., czy z 4. na 5., dzięki zastosowaniu płytki prowadzącej. Dzięki udoskonaleniom oraz nowemu rozwiązaniu kształtu kół zębatych i wykończenia powierzchni skrzynia biegów jest 30% cichsza niż skrzynia z poprzedniego X-TRAIL’a.

Po raz pierwszy X-TRAIL może zostać dostarczony z silnikiem wysokoprężnym oraz sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Przyśpieszenie jest bardzo czułe dzięki krótkiemu pierwszemu biegowi, lecz nie zostało opłacone kosztem wysokiego zużycia paliwa, które utrzymywane jest na niskim poziomie dzięki długiemu szóstemu biegowi. Zmiana biegów następuje bardzo płynnie dzięki adaptacyjnym charakterystykom skrzyni biegów, opartym na stylu jazdy, rodzaju drogi oraz parametrach wprowadzonych przez kierowcę. Subtelność maksymalizowana jest przez tłumik drgań na przetworniku hydraulicznym.

CVT to sterowana komputerowo „bezstopniowa” skrzynia biegów, zapewniająca wirtualnie nieskończoną liczbę przełożeń, dzięki czemu silnik zawsze działa jak najwydajniej. W rezultacie zapewnia do bardziej płynne przyśpieszenie, oszczędność paliwa oraz zredukowaną emisję spalin. W rzeczy samej całkowite zużycie paliwa w przypadku dwulitrowego silnika ze skrzynią biegów CVT wynosi  8,5l/100km, to jest 0,2 litra lepiej niż w przypadku przekładni manualnej, a w przypadku silnika 2,5-litrowego, aż 0,3 litra mniej niż w przypadku przekładni manualnej.

W celu zapewnienia bardziej sportowej jazdy skrzynia biegów CVT w modelu z silnikiem benzynowym 2,5 litra posiada możliwość przełączenia na sterowanie ręczne, oznaczone jako system M-CVT. Dzięki centralnej dźwigni zmiany biegów można przełączać pomiędzy sześcioma przełożeniami, przesuwając dźwignię do przodu lub do tyłu, jak w motocyklu.

INTELIGENTNE FUNKCJE

Wszystkie samochody marki Nissan standardowo posiadają szereg innowacyjnych rozwiązań, ale nie są one tam po to, by dodać samochodowi  ‘salonowej krasy’. Oznacza to, że wszystkie „dodatkowe” funkcje oferowane standardowo, lub dostępne jako opcja dla X-TRAIL’a, są tam, ponieważ zapewniają faktyczne udogodnienia dla kierowcy lub pasażerów.

Tragiczne w skutkach wypadki spowodowane przez kierowców, których uwagę pochłonął telefon komórkowy spowodowały, że wiele krajów europejskich wprowadziło przepisy, ograniczające użycie telefonów komórkowych przez kierowców wyłącznie do zestawów typu „hands-free”.

Nissan jest inny. Każdy model z serii X-TRAIL zapewnia łączność z telefonem komórkowym poprzez układ Bluetooth® standardowo wbudowany w system audio.

Po podłączeniu do systemu telefonu z układem Bluetooth - jednorazowa operacja typu „ustaw i zapomnij” - ilekroć kierowca wsiądzie do samochodu, jego telefon zostanie rozpoznany, a praca w trybie „hands-free’ zostanie uruchomiona automatycznie; telefon może cały czas spoczywać w kieszeni czy na dnie torebki. Połączenia można odbierać i wykonywać za pomocą elementów sterowania, umieszczonych na kierownicy, dzięki czemu kierowca nie musi ani na chwilę zdejmować rąk z kierownicy, czy spuszczać oczu z drogi.

W przypadku połączenia przychodzącego identyfikator dzwoniącego ukazywany jest na wyświetlaczu systemu audio, natomiast sam system audio jest wyciszany, aby połączenie nie było zagłuszane przez system nagłośnieniowy pojazdu. Do połączeń wychodzących w konsoli dachowej zainstalowany jest niewielki lecz czuły mikrofon, natomiast wewnętrzna książka telefoniczna systemu pozwala zachować do 100 wpisów.

Łączność Bluetooth oznacza koniec problemów z kompatybilnością telefonów, ponieważ technologa ta stosowana jest praktycznie we wszystkich nowych aparatach: nie ma potrzeby instalowania telefonu na specjalnej podstawce dokującej przed użyciem funkcji „hands-free”.

Kolejna inteligentna funkcja spotykana we wszystkich wersjach nowego X-TRAIL’a to kierunkowskazy, które automatycznie migają trzykrotnie, jeżeli kierowca lekko popchnie przełącznik: zastosowanie trzech błyśnięć przy zmianie pasa ruchu na drodze zalecane jest przez organizacje, działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego.

Wszystkie modele dostępne są z automatyczną klimatyzacją, elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego, elektrycznie podnoszonymi szybami z przodu i z tyłu, elektrycznymi lusterkami zewnętrznymi oraz komputerem drogowym z takimi funkcjami jak średnia prędkość, średnie zużycie paliwa, zasięg, czas pracy oraz przypominanie o przeglądach.

Poza bagażnikiem z podwójnym dnem i unikalną szufladą, X-TRAIL wyposażony jest w duży schowek na rękawiczki o pojemności 15.7 litra z wydzielonym miejscem na instrukcje obsługi. Głęboki schowek znajdujący się na środku deski rozdzielczej może pomieścić 10 płyt CD lub duże pudełko chusteczek.

W całym samochodzie do wykorzystania mamy schowek w konsoli centralnej, którego pokrywa składa się w podłokietnik. W płatach drzwi i w podłokietnikach, lub z tyłu przednich foteli, w zależności od wersji, znajdują się duże kieszenie. W samochodzie znajduje się sześć uchwytów na kubki. Dwa pomiędzy przednimi fotelami, dwa w centralnej konsoli dla pasażerów podróżujących z tyłu oraz dwie chłodzone wnęki na kubki po jednej na każdym z końców deski rozdzielczej.

Aktywne układy bezpieczeństwa obejmują korekcję hamowania (ABS) z elektrycznym rozdziałem siły hamowania (EBD), ponadto wszystkie modele są standardowo wyposażone w sześć poduszek powietrznych. Poza dwustopniowymi poduszkami powietrznymi kierowcy i pasażera podróżującego z przodu, w przednich fotelach zainstalowane są boczne poduszki, chroniące klatkę piersiową, oraz pełnej długości poduszki kurtynowe po obu stronach, zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo wszystkim osobom znajdującym się w pojeździe podczas uderzenia bocznego.

Pasy przednich foteli wyposażone są w napinacze, które w momencie uderzenia likwidują ewentualny luz pasa bezpieczeństwa. Korzystając z czujników do określenia prędkości hamowania - a tym samym tego, jak poważny może być wypadek - system odpala ładunek pirotechniczny, który, uwalniając gaz, nawija pas na rolkę napinając go.

Podstawowa wersja XE wyposażone jest w szesnastocalowe felgi ze stopu z ramionami, odtwarzacz CD na jedną płytę z czterema głośnikami, natomiast dwie pozostałe wersje SE i LE - wyposażone są w sześcioramienne, siedemnastocalowe koła ze stopu oraz wbudowany w tablicę rozdzielczą odtwarzacz CD na 6 płyt, posiadający sześć głośników. We wszystkich modelach głośność jest zależna od prędkości i rośnie lub maleje w zależności od hałasu w kabinie.

Ponieważ do prawdziwego samochodu terenowego zastosowanie kompaktowego koła zapasowego, lub pojemnika z pianką do naprawy przebitej opony jest nie do pomyślenia, wszystkie modele wyposażone są w pełnowymiarowe koła zapasowe. Zastosowanie tymczasowego koła zapasowego w terenie mogłoby negatywnie wpłynąć na przyczepność pojazdu w trudnych warunkach, natomiast opony, uszkodzone w terenie, rzadko daje się naprawić za pomocą pianki.

Koło zapasowe znajduje się pod podłogą bagażnika, a nie jest montowane na tylnych drzwiach, gdzie jest bardziej narażone na kradzież, może ograniczać widoczność oraz wyklucza zastosowanie piątych drzwi otwieranych do góry, takich jak w X-TRAIL, które generalnie zapewniają łatwiejszy dostęp do obszaru załadowczego.

Poza lepszym systemem audio oraz większymi kołami, modele serii SE posiadają szereg kolejnych, inteligentnych funkcji, zaprojektowanych, by wspomóc kierowcę, w tym automatyczne reflektory oraz wycieraczki wykrywające deszcz. Modele SE wyposażone są także standardowo w regulator stałej prędkości (Cruise Control) oraz regulacje położenia skórzanej kierownicy, lampy przeciwmgielne, chromowane dodatki we wnętrzu, podgrzewane lusterka zewnętrzne, składaną tylną kanapę z podziałem 40/20/40 oraz uchwyt na okulary.

Jednakże najważniejszą cechą modeli SE jest zmodernizowana wersja napędu na wszystkie koła firmy Nissan, nazwana ALL MODE 4x4-i, która odzwierciedla jego inteligentne właściwości, włączając ESP (program stabilizacji elektronicznej), mający zapewnić optymalną przyczepność niezależnie od warunków. Jak już wspomnieliśmy najnowsza generacja systemu ALL MODE 4x4-i zawiera DDS oraz USS (wspomaganie jazdy w dół oraz wspomaganie startu na podjeździe) zapewniając niezrównane wsparcie kierowcy.

Najwyższy model X-TRAIL to seria LE, która oferuje jeszcze więcej przydatnych cech, w tym znane i cenione rozwiązanie firmy Nissan - Inteligentny Kluczyk.  System ten zapewnia o wiele więcej niż tylko wsiadanie do pojazdu bez używania kluczyka. Inteligentny Kluczyk umożliwia otwarcie lub zamknięcie pojazdu, czy też uruchomienie lub zatrzymanie silnika bez potrzeby wyjmowania kluczyka z kieszeni, teczki czy torebki.

Pokrywane skórą fotele w kolorze czarnym lub piaskowym - z przodu podgrzewane i sterowane elektrycznie  - oraz bogate chromowane ozdoby zwiększają poczucie komfortu, natomiast pociemniane szyby w tylnych drzwiach bocznych i klapie tylnej zapewniają dyskrecję i chronią przed niepożądanymi spojrzeniami.

Standardowo montowany jest duży szyberdach - o powierzchni 0.59m2, o prawie 80cm [w jednym miejscu jest napisane, że szyberdach ma długośc całkowita 80 cm a tu, że jest o 80 cm dłuższy od oryginału - przypis tłumacza] dłuższy niż w oryginalnym X-TRAIL’u - z funkcja automatycznego zamykania, natomiast duże lusterka boczne można elektrycznie złożyć, kiedy pojazd jest parkowany w wąskiej przestrzeni.

Choć szyny do mocowania ładunku na dachu są standardem we wszystkich modelach, wersje SE oraz LE można opcjonalnie wyposażyć w solidne ‘Hyper’ szyny, które posiadają reflektory. Wersje SE można dodatkowo wyposażyć w pakiet, obejmujący duży szyberdach i szyby z elektronicznym sterowaniem matowieniem, natomiast do modeli LE opcjonalnie dostępne są reflektory Xenonowe.

Obie wersje dostępne są z najnowszej generacji systemem nawigacji satelitarnej, opartym na DVD, który teraz obejmuje 28 krajów: nowe państwa to Chorwacja, Węgry, Polska, Słowenia oraz Wyspy Kanaryjskie. Sercem systemu jest siedmiocalowy, kolorowy ekran, oferujący wysokiej jakości grafikę, dzielony obraz oraz wyświetlanie wielu tras.  System rozpoznawania głosu dostępny jest dla siedmiu języków, lecz aktualizacje map wydawane są do niego raz w roku.

System zawiera odtwarzacz CD na sześć płyt z odtwarzaniem MP3. Sam wyświetlacz pełni także funkcję monitora kamery cofania. Do tej pory klienci zainteresowani kompaktowym SUV’em musieli wybierać pomiędzy systemem audio z odtwarzaczem na kilka płyt, a systemem nawigacji. X-TRAIL to pierwszy samochód, który mieści oba te systemy w desce.

Parkowanie tyłem stało się jeszcze łatwiejsze, dzięki inteligentnej kamerze wstecznej. Na monitorze wyświetlane są statyczne linie prowadzące, pomagające ocenić odległość do przeszkody; para linii na ekranie przesuwa się zgodnie z kątem koła kierownicy, co pomaga kierowcom precyzyjnie manewrować cofając. Inną ważną cechą jest fakt, iż kamera pokazuje krawędzie tylnego zderzaka, dzięki czemu kierowca może dobrze ocenić dostępną przestrzeń.

Do nowego X-TRAIL’a opracowano szereg stylowych dodatków i praktycznych akcesoriów, takich jak boczne schowki, listwy ozdobne na przód i tył, spojlery dachowe, boczne listwy ozdobne, listwy na nadkola i ochraniacze narożników.

Inne akcesoria to pełna gama specjalistycznych wsporników do przewozu ładunków, takich jak rowery górskie, deski surfingowe, deski snowboardowe czy narty, oraz bagażniki dachowe, belka holownicza, czy zestawy elektryczne do holowanych przyczep.



źródło: Nissan SCEE

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowy Nissan X-Trail 2008