Portal V10  »  Aktualności  »  Nowy Mercedes-Benz klasy E 2023 pisze historię. Po niej będą już tylko elektryki

Nowy Mercedes-Benz klasy E 2023 pisze historię. Po niej będą już tylko elektryki

2023-04-25 - R. Zakrzewski     Tagi:

Mercedes świętuje wejście nowej generacji klasy E W214, ale równocześnie zapowiada koniec pewnej ery. Ponieważ wszystkie nowe modele ze Stuttgartu od 2025 roku będą już wyłącznie elektryczne, to jest to ostatni Mercedes tego segmentu z napędem spalinowym. I w nim znajdziemy już jednak wiele nawiązań do swojego odpowiednika na prąd, modelu EQE.

 

Klasa E jest jednym z najważniejszych modeli w całej historii Mercedesa. Jej korzeni można doszukiwać się aż w modelu W120 "Ponton" z roku 1953. Literka E została mu przypisana po raz pierwszy w roku 1993 r. wraz z debiutem generacji W124. Poprzednia odsłona W213 produkowana była od roku 2016. Odejście modelu od tradycyjnych napędów spalinowych będzie więc dużym wydarzeniem.

 

Nim się to jednak stanie, przed sobą wiele lat kariery ma jeszcze zupełnie nowy Mercedes klasy E W214. Wprowadza on odwiecznego rywala BMW serii 5 oraz Audi A6 w świat nowoczesnych multimediów, wpół autonomicznej jazdy oraz chociaż po części zelektryfikowanych napędów.

 

Tę symboliczną zmianę widać już w projekcie zewnętrznym. W projekcie przednich świateł znajdziemy nawiązanie do słynnego "okulara", czyli generacji W210 i W211 (motyw podwójnych przednich świateł został powtórzony również w W212). Tylne światła nawiązują już jednak do najnowszej klasy S, ale z wyrazistym motywem gwiazdy wyglądają bardziej interesująco i nowocześnie od większego brata.

 

Nowa generacja jest nieznacznie większa od poprzednika (4949 mm długości, 1880 mm szerokości i 1468 mm wysokości, rozstaw osi: 2961 mm, czyli +14 mm), ale większą nowością jest bardziej opływowa linia boczna. Przywołuje ona na myśl zgrabne czterodrzwiowe coupe klasy CLS, które niestety nie doczeka się już następcy w spalinowej formie. Nie doczekamy się również bezpośredniego następcy wydań coupe i cabrio, które zostaną zastąpione przez modele nowej klasy CLE.

 

Tradycyjnie klasa E przejmuje z kilkuletnim opóźnieniem wiele zdobyczy opracowanych dla klasy S. W przypadku tej generacji - nawet bardziej elektrycznego EQS. Co prawda deskę rozdzielczą tutaj wypełnia nie Hyperscreen, a Superscreen, ale jest on tylko nieznacznie mniejszy i w ogólnym zamyśle nie różni się znacznie od tego flagowego systemu multimedialnego z najnowocześniejszych modeli marki. Producent chwali się kilkoma nowymi funkcjonalnościami tego systemu, między innymi odbiorem serwisów streamingowych oraz aplikacji Zoom czy… TikTok.

 

Klasa E przejmuje od nich również system jazdy autonomicznej poziomu 4, co oznacza zdolność do samodzielnego kierowania pojazdem w określonych miejscach, na przykład na parkingach, w których jazda autonomiczna jest dopuszczona prawem - najbliżej Polski są to wybrane obiekty w Niemczech.

 

Mercedes-Benz klasy E W214 2023 - jakie silniki?

 

Nowa klasa E będzie oferowana z sześcioma wariantami napędowymi, przy czym będą to trzy miękkie hybrydy i trzy hybrydy typu plug-in. Wybór prezentuje się następująco:

 

  • E 200: benzyna 2,0 l, 204 KM, 320 Nm, 7,5 s do 100 km/h, 240 km/h
  • E 220 d: diesel 2,0 l, 197 KM, 440 Nm, 7,6 s do 100 km/h, 238 km/h
  • E 220 d 4MATIC: diesel 2,0 l, 197 KM, 440 Nm, 7,8 s do 100 km/h, 234 km/h
  • E 300 e: hybryda 2,0 l, 313 KM, 550 Nm, 6,4 s do 100 km/h, 236 km/h
  • E 300 e 4MATIC: hybryda 2,0 l, 313 KM, 550 Nm, 6,5 s do 100 km/h, 234 km/h
  • E 400 e 4MATIC: hybryda 2,0 l, 381 KM, 650 Nm, 5,3 s do 100 km/h, 250 km/h


Hybrydy plug-in za sprawą dużego akumulatora o pojemności 25,4 kWh cechują się dużym zasięgiem jazdy na prądzie w okolicach 95 - 118 km, ale za to zauważalnie mniejszym bagażnikiem (niecałe 400 litrów wobec 540 l z tradycyjnych odmian). Najprawdopodobniej w formie hybrydy plug-in wystąpi również przyszła odmiana AMG. Pojawi się w niej trzylitrowy silnik sześciocylindrowy rzędowy, dotychczas znany w formie miękkiej hybrydy z odmiany 53. Z czterolitrowym V8 niestety będziemy musieli się pożegnać na dobre.

 

Mercedes-Benz klasy E W214 2023 - ceny w Polsce

 

Do polskich salonów nowa klasa E trafi po wakacjach. Bliżej tego terminu poznamy cennik wymienionych wyżej wersji oraz wygląd odmiany kombi, która stanowi nieodłączny element gamy tego modelu - przynajmniej ta jedna rzecz się nie zmieniła!




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowy Mercedes-Benz klasy E 2023 pisze historię. Po niej będą już tylko elektryki