Portal V10  »  Aktualności  »  Nowe Audi A4 - wyjątkowo udany start
Audi A4

Nowe Audi A4 - wyjątkowo udany start

2008-01-09 - R. Branson     Tagi:
Wyczekiwany z wielkim zainteresowaniem model Audi A4 nowej generacji zdobył już w Europie ponad 33 tys. zamówień. W Polsce model producenta z Ingolstadt można kupić w cenie od 128 500 zł.

Jak zapewnia niemiecki koncern, nowe Audi A4 to najbardziej sportowy samochód klasy średniej a jednocześnie komfortowa, elegancka limuzyna. Jego forma z nowymi, dynamicznymi proporcjami jest pełna napięcia i emocji. 4703 milimetry i 1826 milimetrów - to wymiary dużej, wytwornej limuzyny. Pod względem długości i szerokości nowe Audi A4 wyraźnie przewyższa swoich najważniejszych konkurentów, podczas gdy wysokość (1427 mm) jest nieco niższa, co można uznać za duży plus. Takie proporcje podkreślają dynamikę tej najbardziej sportowej limuzyny klasy średniej. Przedni zwis został skrócony, natomiast pokrywa silnika i rozstaw osi wydłużone. Nowe A4 znacznie urosło w stosunku do poprzedniego modelu, stoi pewnie na drodze i wygląda nie tylko na większe, lecz także na silniejsze auto.

Styliści zinterpretowali na nowo klasyczne tematy ze zbioru form marki Audi i połączyli je w pełną napięcia całość.

Zewnętrzna forma wygląda na wymodelowaną z jednej bryły. Przód, kabina pasażerska i tył stapiają się ze sobą, linia dachu zbliżona do coupé akcentuje płynność sylwetki.
Przód nowego Audi A4 emanuje pewnością siebie. Pokrywa silnika tworzy pełen napięcia kontur, jej linie w kształcie „V” zbiegają się plastycznie w kierunku przodu. W porównaniu z poprzednim modelem osłona chłodnicy Single Frame, mająca decydujący wpływ na ogólne wrażenie, jest szersza i niższa. Przy silnikach czterocylindrowych i 2.7 TDI kratownica ma kolor ciemnopopielaty, a przy obu mocnych silnikach V6, 3,2 FSI i 3.0 TDI jest czarna i błyszcząca.Krawędź pokrywy silnika lekko ścina reflektory od góry, dzięki temu „spojrzenie” A4 jest bardziej zdecydowane i pełne wyrazu. Elegancki akcent - rozciągnięty dolny kontur podkreślono dodatkową lekką krawędzią. Taki „wystrój” reflektorów zwraca uwagę na zastosowaną w nich technikę, którą Audi traktuje jak sztukę.W zależności od wersji reflektory różnią się szeregiem detali. Jeszcze bardziej rzuca się w oczy kształt chromowanych „skrzydeł”, wyraźnie zaznaczonych między halogenami i reflektorami ksenonowymi plus. Przy halogenach skrzydło tworzy drugi krótki łuk, podczas gdy reflektory ksenonowe są osadzone w jednym, dłuższym łuku.Wspólne dla obu wariantów są montowane seryjnie światła do jazdy dziennej (jedno z wielu rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, w której to dziedzinie Audi odgrywa wiodącą rolę). Przy światłach halogenowych o trwałości obliczonej na ponad 100 000 km, światła dzienne wytwarzane są przez żarówki o mocy tylko 13 W. W reflektorach ksenonowych Plus, w których nie zastosowano rtęci, wbudowanych jest po 14 diod, zużywających razem tylko dziewięć watów energii.

Światła do jazdy dziennej Audi to konsekwentnie stosowany element stylistyczny, nadający obliczu nowego Audi A4 niepowtarzalny wygląd.

Trzecim elementem przedniej części samochodu, zwracającym na siebie uwagę, są duże, trójwymiarowo ukształtowane wloty powietrza, w których osadzono halogeny przeciwmgielne. Ich trapezowy kształt rozszerzający się ku dołowi podkreśla linię osłony chłodnicy Single Frame i jednocześnie poziome linie przodu nadwozia. Przód zakończony jest od dołu spojlerem, pod którym centralnie pod Single Frame znajduje się lekko cofnięty trzeci wlot powietrza.

Patrząc z boku na nowe Audi A4 widzimy sylwetkę pełną napięcia i prącej do przodu siły. Długa pokrywa silnika przechodząca elegancką linią w błotniki i odpowiednio przesunięta do tyłu kabina pasażerska odzwierciedlają sportową energię. W sposób typowy dla Audi bryła nadwozia obejmuje dwie trzecie wysokości, reszta przypada na część przeszkloną.

Płynność prowadzenia linii wynika ze zbliżonej do coupé sylwetki. Aby opadająca wcześnie linia dachu nie powodowała zmniejszenia przestrzeni nad głowami pasażerów, słupek C został osadzony stosunkowo daleko z tyłu, na szerokich, muskularnych „barkach” nadwozia. Mały, nie rzucający się w oczy spojler optycznie przedłuża pokrywę bagażnika. Lekko ukośne nacięcie w tylnej części linii dachu sprawia, że fragment przeszklony wygląda jeszcze bardziej płasko. Bok i dach są połączone prawie niewidoczną spoiną, będącą dowodem technicznej precyzji przy projektowaniu i montażu nadwozia.

Ważnym narzędziem stylistycznym projektantów Audi jest interpretowany ciągle na nowo dialog światła i cienia, wklęsłych i wypukłych płaszczyzn, otoczonych wyraźnie zarysowanymi liniami. Linia „tornado”, przebiegająca nieco poniżej okien, jest jednym z elementów decydujących o wyglądzie bocznym A4.

Jak równa, zakreślona pewną ręką kreska przebiega ona przez przednie i tylne nadkola, jest szczególnie wyraźnie zaznaczona na środku a na końcach jej kontur lekko się rozmywa. Już na wysokości przednich drzwi linia „tornado” zaczyna delikatnie opadać w dół i dzieli płaszczyznę nad tylnym kołem tak, aby nie sprawiała ona zbyt przytłaczającego wrażenia.

Całkowicie odmienny kształt ma Dynamic Line, przebiegająca powyżej progów. Przez cały czas wznosi się i obejmuje także tył nadwozia. Natomiast kontury progów bocznych i dolnej krawędzi okien są praktycznie poziome. Ta wzajemna gra linii nadaje wyglądowi boku pełen napięcia charakter. Masywne klamki drzwi w formie pałąków, duże koła i zaakcentowane nadkola wzmacniają wrażenie skomasowanej energii.

Także tył, którego krawędź obrysowa tworzy elegancki łuk, interpretuje w subtelny sposób temat dynamicznej limuzyny. Jej mocne zagięcie dobrze uwidacznia tylne nadkola. Wąskie, poziomo ustawione i ścięte ukośnie ku środkowi światła stanowią optyczne nawiązanie do drogi, a ich reflektory nadają im głębi. Wąski pasek kierunkowskazów i świateł cofania przy dolnej krawędzi jeszcze bardziej podkreśla szerokość tylnych świateł. Oświetlone światła odblaskowe w formie paska tworzą płaskie świetlne otoczki.

Tylne światła są na środku podzielone, co umożliwiło zaprojektowanie szerokiej pokrywy bagażnika. Tablica rejestracyjna umieszczona jest na dużej płaszczyźnie nad mocno zaznaczoną krawędzią zderzaka i swoim trapezowym kształtem podkreśla sportowy wygląd A4. Dolne zakończenie tyłu stanowi ciemnoszary dyfuzor.

Przy silnikach czterocylindrowych układ wydechowy kończy się podwójną rurą wydechową z lewej strony. Przy silnikach V6 - dwoma oddzielnymi rurami o szlifowanej powierzchni. Zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne mają proste rury wydechowe, co świadczy o sportowym charakterze napędu TDI Audi.



źródło: Audi

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowe Audi A4 - wyjątkowo udany start