Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Nowy Mitsubishi Colt już w Polsce
Mitsubishi Colt 2008

Nowy Mitsubishi Colt już w Polsce

2008-11-14 - D. Madejski     Tagi: Mitsubishi, Mitsubishi Colt, Hatchback
W polskich salonach Mitsubishi debiutuje właśnie najnowszy model tej marki o nazwie Colt (z angielskiego „źrebak”).

Nowy Colt wyróżnia się dynamiczną sylwetką - przednia część pojazdu z charakterystycznym dla Mitsubishi „rekinim nosem” nawiązuje do nowego Lancera a nadwozie jest teraz niższe i szersze, co odpowiada sportowemu wizerunkowi marki spod znaku Trzech Diamentów. Odnowione wnętrze Colta z nową kierownicą i tablicą rozdzielczą wykonano z materiałów i plastików wyższej jakości. Zaskakuje ono funkcjonalnością i zwiększoną w stosunku do poprzedniego modelu pojemnością - aż do 1032 litrów i płaską, regulowaną podłogą bagażnika. Komfort jazdy uległ znacznej poprawie, między innymi dzięki znakomitemu wyciszeniu pojazdu. Colt oferuje także wyższy poziom bezpieczeństwa - we wszystkich autach znajdziemy teraz Brake Assist, czyli system wspomagania hamowania oraz ESS - system sygnalizacji nagłego hamowania. Bezdyskusyjną zaletą modelu Mitsubishi Colt od lat jest niezawodność - świadczy o tym 8 zwycięstw tego modelu w corocznym rankingu ADAC (ostatnie w kwietniu tego roku) potwierdzonych tegorocznymi wynikami badań instytutu DEKRA.

Colt jest oferowany z 4 silnikami benzynowymi - 1.1 l. (75 KM), 1.3 l. (95 KM), 1.5 l. (109 KM) i 1.5 l. turbo (wersja Ralliart - 150 KM), dwiema przekładniami: 5-biegową manualną i 6-biegową automatyczną ALLSHIFT, z nadwoziami 3 i 5-drzwiowymi w 5 wersjach wyposażenia. W celu poszerzenia oferty wprowadzono nowe wersje: „Inbusiness” - najtańszy model przygotowany z myślą o klientach flotowych oraz „Intense” - z bardzo bogatym wyposażeniem w atrakcyjnej cenie. Wraz z nową generacją Colta debiutuje nowy model - Mitsubishi Colt Ralliart, który zastąpi model Colt Turbo. Jest on teraz dostępny nie tylko w wersji 3-drzwiowej, ale podobnie jak cała gama - także z nadwoziem 5-drzwiowym. Ten model osiąga prędkość 100 km/h w 7,4 s. i znakomicie się prowadzi dzięki nowemu zawieszeniu, zapewniającemu mniejsze przechyły nadwozia, lepszą stabilność i większą precyzję układu kierowniczego.
Wreszcie bardzo ważna wiadomość dla chętnych do zakupu tego modelu - Colt nowej generacji pomimo bogatszego wyposażenia jedynie w Polsce jest tańszy od poprzedniego modelu - wersje 3 drzwiowe kosztują o 1800 zł mniej a wersje 5 drzwiowe o 1200 zł mniej - to kolejny ukłon w stronę polskich klientów i dowód uznania dla dynamiki wzrostu sprzedaży aut Mitsubishi na naszym rynku, która jest obecnie jedną z największych w Europie. Colt Ralliart będzie oferowany wyłącznie na indywidualne zamówienie klientów (w cenie o 6000 zł niższej niż dotychczasowy model Colt Turbo).Ceny nowego Mitsubishi Colta zaczynają się już od 35 190 zł.


Colt nowej generacji jest bezpośrednim następcą samochodu, dzięki któremu Mitsubishi zaistniało w segmencie B w połowie 2004 roku. Od tego czasu sprzedano 267 000 takich aut a obecnie firma pragnie powtórzyć sukces modelu pierwszej generacji, prezentując dojrzały i wciąż wyróżniający się produkt.Podobnie, jak właściciele modelu Lancer szukają samochodu wykraczającego poza standardy przyjęte w segmencie C/D, tak potencjalni nabywcy Colta oczekują świeżej konstrukcji segmentu B, różniącej się od podobnych do siebie hatchbacków, których wiele na ulicach.

Postrzegany jako Lancer junior - biorąc pod uwagę dziedzictwo, stylistykę, właściwości jezdne i stosunek ceny do jakości - Colt 2009 zmienia wizerunek rynkowy z zawadiackiego/uroczego na dojrzały/sportowy.

Dzięki temu Colt zjedna sobie zupełnie nowych klientów, a w szczególności przyciągnie uwagę grupy odbiorców, która wcześniej nie była zainteresowana kupnem małego Mitsubishi (mężczyźni w wieku 18-35 lat).

Ten model czerpie z bogatego dziedzictwa sportowego Mitsubishi (pierwsze zwycięstwo w rajdzie odniósł w 1967 roku) a jednocześnie od lat jest uznawany za najbardziej niezawodne auto w swojej klasie - był zwycięzcą rankingu niezawodności ADAC aż 8 razy a w styczniu tego roku wyniki te potwierdziły także rezultaty badania niemieckich rzeczoznawców DEKRA, zgodnie z którymi Mitsubishi Colt okazał się najmniej awaryjny w segmencie samochodów mini i małych o przebiegu do 30.000 km.

Warto także przypomnieć, że Mitsubishi Colt poprzedniej generacji cieszył się dużym uznaniem mediów i klientów, zdobywając siedem prestiżowych tytułów: Najlepszego Samochodu 2005 w konkursie czasopisma „auto motor i sport”, Złotej Kierownicy w Niemczech, Kompaktowego Samochodu Roku w Holandii, Samochodu Roku w Danii i Rumunii, „Iniemamocni 2004” („The Incredibles 2004”) w Wielkiej Brytanii oraz „Właściwy rozmiar 2004/2005” w Holandii.

Colt nowej generacji, produkowany z holenderskiej fabryce NedCar bazuje na poprzednim modelu, lecz aż 65% komponentów użytych do produkcji tego pojazdu jest zupełnie nowych.

Nadwozie

Jako najmłodszy członek rodziny o wielkich sportowych tradycjach, nowy Colt prezentuje zupełnie nowy design nadwozia. Colt oferuje dzięki temu wszechstronność poprzedniego modelu połączoną ze sportowymi cechami Lancera.

Nadwozie zostało zaprojektowane przez Mitsubishi Design Europe (podobnie jak poprzedni Colt). Podwyższony profil poprzednika przypominającego minivana teraz obniżono, samochód jest też optycznie szerszy, ale najbardziej rzuca się w oczy jego agresywna osłona chłodnicy „Jet Fighter” inspirowana stylem odrzutowego myśliwca i całkowicie nowy wygląd przedniej części nadwozia.

Uwagę przyciąga pochyły grill z podobnie pochyloną przednią szybą (27o), która doskonale kontrastuje z pionowym tyłem, co w konsekwencji w jeszcze większym stopniu nawiązuje do motywu odrzutowego myśliwca. Muskularne kontury przednich błotników współgrają z przednimi reflektorami przywodzącymi na myśl skośne oczy samuraja, a wszystko to inspirowane stylem nowego Lancera sprawi, że nowy Colt nie pozostanie na drodze niezauważony. Odpowiednią wydajność aerodynamiczną osiągnięto dzięki testom w tunelach aerodynamicznych, które pozwoliły na optymalizację przodu auta w taki sposób, aby nie było potrzeby stosowania dodatkowego spoilera. Tylna część samochodu w wersji 5-drzwiowej (z zachodzącymi na boki, zwężonymi, obniżonymi światłami, nowym kształtem drzwi bagażnika i mocniej ukształtowanym zderzakiem) dodaje charakteru poprzez wyraźne wizualne obniżenie i poszerzenie nadwozia. W wersji 3-drzwiowej, zmiany w tylnej części nadwozia sprowadzają się do nowego zderzaka i nowych (wykonanych w ciemnej tonacji) opraw świateł. Nowe obręcze kół dopełniają całości, co szczególnie dobrze pokazują wykonane w ciemnej tonacji pięcioramienne obręcze wersji Ralliart, które przypominają koła stosowane w modelu Lancer Ralliart 2009, ale też nawiązują do tradycyjnych japońskich rozwiązań znanych z dynamicznych sedanów z lat 60-tych i 70-tych, jak choćby Mitsubishi Lancer 1600 GSR z roku 1973.

Długość nadwozia:
* Colt 2004: 387 cm (5-drzwiowy), 381 cm (3-drzwiowy)
* Colt 2009: 394 cm (5-drzwiowy), 388 cm (3-drzwiowy)

Wnętrze

Celem projektantów wnętrza nowego Colta było zapewnienie wyższej jakości, aby móc konkurować w ściśle określonym sektorze rynku oraz zwiększenie ergonomii.

Wykorzystując ten sam język stylistyczny, specjaliści od kolorów i tapicerki z centrum Mitsubishi Design Europe wybrali kolejną interpretację struktury górnego wyściełania tablicy rozdzielczej w kwadraty oraz zastosowali tapicerkę siedzeń wyższej jakości. Nowa faktura otacza również przeprojektowany panel tablicy rozdzielczej, w którym umieszczono elementy wspólne z modelami z rodziny Lancera (koło kierownicy z opcjonalnymi przyciskami do sterowania tempomatem i systemem audio, cyfrowy wyświetlacz informacyjny, podświetlone na bursztynowo wskaźniki) oraz komponenty doskonale zintegrowane z całością (system audio). Panel wskaźników również został gruntownie przeprojektowany. Zmieniono także panel systemu audio i układu klimatyzacji; przyciski są teraz bardziej ergonomicznie rozlokowane i dają wrażenie podróżowania większym samochodem. Cyfrowy wyświetlacz informacyjny został przeniesiony z górnej części tablicy rozdzielczej - teraz znajduje się tu popielniczka - na panel wskaźników, gdzie zajmuje miejsce pomiędzy prędkościomierzem, a obrotomierzem. Półprzezroczyste elementy kokpitu poprzedniego Colta zastąpiono stonowanymi, ciemno-srebrnymi wstawkami.

Colt nowej generacji wykorzystuje dużą przestrzeń kabiny pasażerskiej w celu poprawy funkcjonalności:

- Nowa, płaska podłoga: tylne siedzenia dzielone w proporcjach 40:60 zostały przeprojektowane w taki sposób, aby zaoferować więcej miejsca na bagaż i utrzymać prostotę obsługi - w celu uzyskania płaskiej przestrzeni ładunkowej nie trzeba już wyjmować siedzeń, na co narzekali właściciele poprzedniego Colta; wystarczy je złożyć.
- Regulowana wysokość podłogi bagażnika: podobnie jak w Lancerze Sportback, regulowana podłoga bagażnika umożliwia uzyskanie płaskiej powierzchni ładunkowej, a dodatkową zaletą tego rozwiązania jest schowek podpodłogowy o pojemności 50 dm3.

Wszystkie te zmiany pozwoliły na zwiększenie pojemności przestrzeni ładunkowej:

Colt 2004-2008 (5-drzwiowy) Colt następnej generacji (5-drzwiowy)

Minimalna (do linii okien) 168 l 186 l
Maksymalna (do dachu) 854 l 1 032 l

Colt następnej generacji to również bardziej przyjemne miejsce do spędzania długich godzin w podróży, czy to w mieście, czy na autostradzie. Inżynierowie Mitsubishi zadbali bowiem o obniżenie poziomu hałasu i drgań wewnętrznych, kierując się sugestiami klientów na przestrzeni ostatnich 4 lat. Przewyższa on teraz pod tym względem swoich głównych konkurentów Toyotę Yaris i Suzuki Swift.

Jednostki napędowe

Podobnie, jak poprzednik, Colt nowej generacji oferuje kilka opcji silnikowych:

1.1 benzynowy DOHC 1.3 benzynowy DOHC 1.5 benzynowy
Pojemność skokowa 1124 cm3 (3 cylindry) 1332 cm3 (4 cylindry) 1499 cm3 (4 cylindry)
Moc maksymalna 75 KM @ 6000 obr/min 95 KM @ 6000 obr/min 109 KM @ 6000 obr/min
Moment maksymalny 100 Nm @ 4000 obr/min 125 Nm @ 4000 obr/min 145 Nm @ 4000 obr/min

Silniki cechują się:
- Niewielką wagą: aluminiowa głowica cylindrów, kolektor dolotowy oraz pokrywa zaworów wykonane z tworzywa sztucznego.
- Kompaktowymi rozmiarami: wąski kąt zaworowy głowicy cylindrów, bezpośredni mechanizm rozrządu zaworowego, łańcuch napędu rozrządu, elementy akcesoryjne zintegrowane z blokiem cylindrów.
- Wysoką mocą: DOHC, 4 zawory na cylinder, system zmiennych faz rozrządu MIVEC (silniki 4-cylindrowe), kolektor dolotowy o małych oporach przepływu, kanały kolektora wydechowego jednakowej długości.
- Niskim zużyciem paliwa: główne elementy ruchome o niskim tarciu, przeciwstukowa komora spalania, płytki płaszcz wodny, elektroniczna przepustnica, system zmiennych faz rozrządu MIVEC (silniki 4-cylindrowe).

Nowy Colt góruje także nad swoim poprzednikiem w zakresie emisji spalin, pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz poziomu hałasu i drgań.

Skrzynie biegów

- 5-biegowa manualna: 1.1, 1.3, 1.5, 1.5 Ralliart
- Zautomatyzowana przekładnia manualna Allshift™: 1.3

6-stopniowa, zautomatyzowana przekładnia manualna „AllShift” będzie nadal dostępna z silnikiem 1.3. Daje ona nabywcom nowego Colta korzyści polegające na jeździe w trybie automatycznym dużo mniejszym kosztem niż w przypadku w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów. Dodatkowo przekładnia „AllShift” ma wbudowaną bardzo poręczną funkcję pełzania, zwykle zarezerwowaną dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów.

Bezpieczeństwo

Podobnie jak poprzednia generacja, nowy Colt cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa pasywnego, na co wpływ ma:
- prosta rama z elementami o konstrukcji ośmiokątnej lepiej pochłaniającymi energię
- opatentowany przez Mitsubishi Motors system “RISE” odpowiedzialny za interaktywne pochłanianie energii pomiędzy kluczowymi elementami konstrukcji auta
- poduszki powietrzne kierowcy i pasażera we wszystkich wersjach auta
- kurtyny oraz boczne poduszki powietrzne dostępne w opcji

W celu uzyskania najwyższego poziomu ochrony, inżynierowie Mitsubishi ulepszyli także elementy bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo aktywne i pasywne oraz ochronę pieszych:
- Nowa maska silnika => łagodzi obrażenia głowy przechodnia, dzięki pozostawieniu dostatecznej ilości miejsca pomiędzy maską, a silnikiem oraz optymalizuje deformację poprzez elementy absorbujące energię uderzenia umieszczone w panelu maski.
- Nowe zawiasy maski absorbujące energię => redukują stopień deformacji w celu złagodzenia obrażeń głowy pieszego dzięki pozostawieniu dostatecznej ilości miejsca pomiędzy zawiasami, a ramą, pozwalając na obrócenie się zawiasów w momencie uderzenia w nie głowy pieszego.
- Panel podszybia pochłaniający energię => redukuje stopień deformacji całkowitej w celu złagodzenia obrażeń głowy pieszego poprzez deformację panelu podszybia w momencie uderzenia w ten element głowy pieszego.
- Nowy zderzak przedni absorbujący energię => łagodzi obrażenia kolan i kości piszczelowych pieszego poprzez odpowiednie rozłożenie energii uderzenia, o co dbają 3 amortyzatory umieszczone w przednim zderzaku, łącznie z elementem pochłaniającym energię umieszczonym z przodu poprzecznicy oraz plastikową płytką zlokalizowaną w dolnej części zderzaka.
- Nowe reflektory absorbujące energię => łagodzą obrażenia kolan i kości piszczelowych pieszego poprzez złamanie punktu mocowania reflektora w momencie uderzenia w nogi pieszego.
- Umieszczone nisko pióra wycieraczek => zapobiegają urazom głowy przechodnia spowodowanym uderzeniem w pióro wycieraczki.

Bezpieczeństwo aktywne
Doskonale wyposażony (ESP, kontrola trakcji* ( dostępne w zależności od modelu), ABS, układ elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD,...) i opatrzony świetnym układem jezdnym, Colt następnej generacji posiada dodatkowe elementy wpływające na bezpieczeństwo:
- Brake Assist => układ wspomagający nagłe hamowanie (wtedy, gdy kierowca niedostatecznie mocno wciska pedał hamulca) poprzez zwiększenie siły hamowania.
- System sygnalizujący gwałtowne hamowanie => redukuje prawdopodobieństwo tylnego zderzenia. Podczas hamowania z maksymalną siłą - w sytuacji awaryjnej - system automatycznie uruchamia światła awaryjne z częstotliwością 3.5Hz (dwukrotnie szybciej, niż w zwykłym trybie awaryjnym), ostrzegając tym samym kierowców jadących z tyłu o niebezpieczeństwie. System w znacznym stopniu poprawia bezpieczeństwo na drodze.
*„MASTC” lub „Mitsubishi Active Stability and Traction Control” - systemy Mitsubishi Motors.

Wyposażenie

Colt oferuje także dodatkowe elementy podnoszące komfort jazdy i poprawiające bezpieczeństwo:

- Wskaźnik zmiany przełożenia: zlokalizowany na cyfrowym wyświetlaczu wielofunkcyjnym, zachęca kierowcę do oszczędnej jazdy wskazując optymalny bieg, na którym w danym momencie powinien poruszać się samochód.
- Przeprojektowany układ klimatyzacji: całkowicie przeprojektowany system klimatyzacji oferuje teraz nowe funkcje, takie jak:
- Kontrolę wycieku czynnika chłodzącego (Przycisk A/C zaczyna migać, gdy poziom czynnika chłodzącego jest mniejszy niż 20%)
- Automatyczny system recyrkulacji powietrza dbający o odpowiednią wydajność chłodzenia podczas upałów (Jeśli przycisk A/C jest wciśnięty, a temperatura powietrza przekracza 30o C, tryb automatycznej recyrkulacji powietrza zostaje aktywowany na 20 minut. Po tym czasie, na pół minuty włączy się tryb zasysania powietrza z zewnątrz w celu przewietrzenia kabiny pasażerskiej).
- Przeprojektowany system audio: zawiera między innymi:
- Funkcja regulacji głośności zależności od prędkości jazdy (SCV)
- Wejście AUX z możliwością podłączenia urządzeń typu i-pod/MP3
- Oświetlenie czasowe: funkcja pozwala na oświetlenie drogi do drzwi domu po opuszczeniu samochodu. Po wyjęciu kluczyka ze stacyjki i przekręceniu przełącznika świateł w pozycję świateł drogowych (czynność ta musi nastąpić w przeciągu 60 sekund od przekręcenia kluczyka w pozycję OFF), na 30 sekund zostaną aktywowane światła mijania. Czas oświetlania drogi do domu może zostać zmieniony w Autoryzowanej Stacji Obsługi (od 5 do 80 sekund).

Inne nowe elementy wyposażenia w Coltach:
o Tempomat
o Gniazdo AUX w panelu systemu audio obsługujące urządzenia typu i-pod/MP3.
Colt Ralliart

Zgodnie ze sportową tradycją marki Mitsubishi, a także nawiązując do zaprezentowanych już cztero- i pięciodrzwiowych turbodoładowanych Lancerów Ralliart 2.0 o mocy 240 KM, w ofercie pojawia się Colt Ralliart 1.5 turbo 150 KM w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Auto oferuje lepsze osiągi - prędkość 100 km/h osiąga w 7,4 sekundy. Przekonstruowane podwozie zapewniaja mniejsze przechyły nadwozia, lepszą stabilność i większą precyzję układu kierowniczego.

Zawieszenie
Nowy Colt Ralliart otrzymał zawieszenie zmodyfikowane w kilku istotnych punktach, co pozwoli na bardziej dynamiczną jazdę oraz na ograniczenie przechyłów nadwozia:
- Przednie zawieszenie:
o Nowe sprężyny o zmienionej charakterystyce
o Nowe amortyzatory
o Nowe górne mocowania kolumn McPhersona
o Nowe odbojniki
o Nowy stabilizator (27 mm średnicy zamiast 26 mm)
- Tylne zawieszenie
o Nowe amortyzatory
o Nowe elementy gumowe mocujące amortyzator do nadwozia
o Nowe odbojniki amortyzatorów
o Zmieniona charakterystyka sprężyn

Zmiany te idą w parze ze wzmocnieniami szkieletu nadwozia, w których skład wchodzą między innymi:
- Rozpórka kielichów przedniego zawieszenia
- Usztywnienie pomiędzy słupkami A, a obramowaniem przednich drzwi
- Wzmocnienie po obydwu stronach centralnego tunelu przy przedniej części podłogi
- Dodatkowa poprzecznice poniżej otworu drzwi bagażnika

Silnik

Colt Ralliart został wyposażony w turbodoładowany 1,5-litrowy silnik osiągający moc 150 KM przy 6 000 obr./min. i moment obrotowy o wartości 210 Nm przy prędkości 3 500 obr./min. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 5-biegowej przekładni manualnej.
Inne elementy charakteryzujące silnik:
- drążony wałek rozrządu, dzięki któremu uzyskano zmniejszenie masy o 1 kg w stosunku do wałka standardowego,
- konstrukcja bloku cylindrów poprawiająca sprawność i wydajność silnika, a dodatkowa płyta zapobiegająca rozbryzgom oleju w misce olejowej zapobiega powstawaniu nadmiernych oporów w układzie korbowym
- tłoki o niskim współczynniku tarcia,
- automatyczny, hydrauliczny napinacz paska rozrządu, dzięki któremu uzyskano zmniejszenie poziomu hałasu silnika, trwałość paska rozrządu, lepsze warunki obsługi systemu,
- usztywnione punkty mocowania silnika i skrzyni biegów, które mają sprostać rygorom większych przyspieszeń i ostrzejszej jazdy.

Ralliart 5-drzwiowy
W nowej gamie Coltów, Ralliart nie tylko zastępuje 3-drzwiowego Colta CZT, ale też powiększa rynkowe możliwości usportowionej odmiany samochodu poprzez dodanie wersji 5-drzwiowej, która będzie stanowiła 40% produkcji Coltów opatrzonych logo Ralliart.

Technicznie bardzo zbliżony do wersji 3-drzwiowej, samochód ten posiada to samo wzmocnione nadwozie (patrz wyżej) z dodatkowymi zgrzewami na rogach otworu tylnej klapy, które dodają sztywności bardziej otwartemu szkieletowi nadwozia.

Wyposażenie
W duchu tradycyjnych, czerwono-pomarańczowych barw logo Ralliart, nowe sportowe Colty wyposażono w nowy spoiler tylny, boczne nakładki progowe, kubełkowe siedzenia sportowe, itp. Całości dopełniają podwójne, 5-ramienne obręcze aluminiowe wykończone ciemnym kolorem, przywodzące na myśl Lancera Ralliart 2009 oraz tradycyjne japońskie sportowe sedany z lat 60. i 70., z Lancerem 1600 GSR z 1973 roku na czele.



źródło: MMC; foto: Mitsubishi

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Nowy Mitsubishi Colt już w Polsce

Nowy Mitsubishi Colt już w Polsce
songo 2008-11-17 16:20
Chyba wolał bym dołożyć te 10 k i kupić C30. Ten jakoś do mnie nie przemawia... Za bardzo opływowy... C30 jest taka bardziej klasyczna z wyglądu i wcale nie dużo droższa.