Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - Nieskomplikowany i oszczędny - nasz test
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test

Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - Nieskomplikowany i oszczędny - nasz test

2017-10-10 - P. Mokwiński     Tagi: Mitsubishi, Mitsubishi ASX, Test
Niewielu producentów przez tyle lat utrzymuje jedną generację w ofercie. ASX zadebiutował w 2010 i co roku przechodzi delikatne zmiany. Ostatnia odmłodziła jego sylwetkę, delikatnie odświeżyła wnętrze i pozostawiła to, co najlepsze w tym modelu - prostotę i sprawdzonego diesla 2.2.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Kolejnego wcielenia możemy spodziewać się dopiero za dwa lata. W Polsce właśnie debiutuje zbliżony wymiarami Eclipse Cross. Żeby zrobić dla niego miejsce w ofercie, japoński koncern deklaruje skrócenie nawet o 15-centymetrów ASX-a. Aktualna generacja ma 435,5 centymetra długości, 213 szerokości (ze sporymi lusterkami) i 164 wysokości. Na tle rywali, to wynik pozycjonujący Mitsubishi w średniej klasowej.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Mimo upływu lat, sylwetka powoli zyskuje zmarszczki. Regularna kosmetyka pozwala spowolnić proces starzenia i jednocześnie przyciągać do salonów kolejnych klientów. Warto zaznaczyć, że to najlepiej sprzedający się samochód azjatyckiego producenta w Europie.

W najwyższej wersji wyposażenia otrzymamy biksenonowe reflektory, 17 lub 18-calowe obręcze ze stopów lekkich, LED-y do jazdy dziennej i przyciemnione szyby boczne. Plastikowe nakładki na progi i osłony z tworzywa pod zderzakami są delikatne i mają jedynie sugerować off-roadowe zapędy tego modelu. W praktyce, ASX z 18-centymetrowym prześwitem i elektrycznie sterowanym napędem na cztery koła najlepiej czuje się w miejskiej dżungli, choć z piaszczystym lub lekko błotnistym podłożem radzi sobie przyzwoicie.
Wewnątrz trudno spodziewać się fajerwerków. To strefa, po której najbardziej widać upływający czas. Projekt kokpitu mocno odbiega od konkurencji i nawiązuje do modeli debiutujących dekadę temu. Niemniej, jest bardzo ergonomiczny i przejrzysty. Dostęp do wszelkich udogodnień następuje w sposób intuicyjny. Pokrętła zawiadujące nawiewem i jednostrefową klimatyzacją są ogromne.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Nieco wyżej umieszczono dotykowy ekran systemu multimedialnego. Trzeba przyznać, że działa sprawnie, ale nie rozpieszcza elektronicznymi nowinkami. Grafika, podobnie jak dokładność nawigacji pozostawia wiele do życzenia. Poprawiono za to proces łączności telefonu z samochodem. Parowanie wymaga wciśnięcia kilku ikonek i trwa zaledwie kilkanaście sekund. Wcześniej stosowane komendy głosowe wydłużały tę czynność do kilku minut i wymuszały posługiwania się językiem angielskim.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Prostota zdominowała również wskaźniki. Kierowca ma przed oczami dwa analogowe zegary umieszczone w głębokich tubach i wklejony obok przycisk uruchamiający silnik. Czytelność wskaźników jest wzorowa. Między nimi umieszczono niewielkich rozmiarów wyświetlacz przekazujący informacje dotyczące zużycia paliwa, zasięgu i temperatury cieczy chłodzącej.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Jakość materiałów wykończeniowych to średnia półka. Niektóre tworzywa są miękkie i sprawiają dobre wrażenie. Inne natomiast twarde i mało przyjemne w dotyku. W specyfikacji Ralliart pokład wzbogacono wygodnymi, choć przeciętnie wyprofilowanymi fotelami. Tapicerka to połączenie ekologicznej skóry i alcantary. Miejsca w dwóch rzędach jest sporo. Wygodnie zmieszczą się cztery dorosłe osoby wraz z bagażem. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby kanapę udało się ustawić pod większym kątem. Kufer ma 419 litrów, dość wysoki próg załadunku i foremny kształt.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Jednostki napędowe w Mitsubishi są trzy. Dwie z nich mają pojemność 1.6 litra i zaledwie 117 (benzyna) i 114 KM (diesel). Najmocniejsza w gamie występuje tylko w połączeniu ze specyfikacją Ralliart. To 2.2-litrowy motor wysokoprężny o mocy 150 koni mechanicznych. Połączono go z 6-stopniowym, hydrokinetycznym automatem. Skrzynia pracuje leniwie, ale pasuje do charakterystyki japońskiego crossovera. Mimo, że mamy pod maską spory potencjał, ASX nie należy do demonów prędkości. 360 Nm dostępnych w przedziale 1500-2750 obr./min gwarantuje zadowalającą elastyczność, jednak na papierze osiągi nie przekonują.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Sprint do setki trwa 10,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Niemniej, Japończyk okazuje się być dość żwawym zarówno w mieście, jak i w trasie. Wyprzedzanie kolumny ciężarówek nie stanowi większego problemu. Warto tylko korzystać z łopatek, by nie czekać, aż przekładnia sama zredukuje bieg.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Układ kierowniczy jest dość precyzyjny, a zawieszenie wystarczająco sprężyste. W zakrętach pojazd zachowuje się neutralnie, natomiast przy wysokich prędkościach autostradowych stabilnie. Skutecznie opiera się bocznym podmuchom wiatru i do 150 km/h gwarantuje niezły komfort akustyczny w kabinie. Z nierównościami radzi sobie przyzwoicie, choć na poprzecznych przeszkodach wkrada się delikatna nerwowość. Tył lubi podskoczyć. Mocny punkt programu stanowi zużycie paliwa. Japońskiej konstrukcji silnik zużywa w mieście około 8 litrów, 7 na autostradzie i niecałe 6 w spokojnej trasie, gdzie wskazówka prędkościomierza rzadko zapuszcza się powyżej 120 km/h.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Mimo zaawansowanego wieku, Mitsubishi spodoba się osobom szukającym nieskomplikowanego konstrukcyjnie i prostego w obsłudze samochodu. Ralliart to dobra propozycja na długie trasy. 2.2-litrowemu dieslowi nie brakuje elastyczności, a zużycie paliwa znajduje się na zadowalającym poziomie. Problem może stanowić tylko cena. Za kompletnie wyposażone auto trzeba zapłacić 128 990 złotych.
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Podstawowe dane techniczne:
Mitsubishi ASX 2.2 4WD Ralliart
Silnik: 2268 cm3
Moc: 150 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy:  360 Nm w przedziale 1500-2750 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4355/1770/1640 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Masa własna: 1520 kg
Średnia emisja CO2: 152 g/km
Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - testMitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - test
Osiągi:
0-100 km/h: 10,2 sekund
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6 (7,7 w teście)
Trasa: 4,6 (5,8 w teście)
Cykl mieszany: 5,1 (6,6 w teście)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mitsubishi ASX Ralliart 2.2 4WD - Nieskomplikowany i oszczędny - nasz test