Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD - pożądany towar - nasz test
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test

Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD - pożądany towar - nasz test

2011-10-02 - P. Mokwiński     Tagi: Kia, SUV, Kia Sportage, Crossover
Jeśli na nowy samochód czekasz około 3-6 miesięcy, to z pewnością możemy go nazwać towarem deficytowym. Tak właśnie wygląda sytuacja z najnowszym wcieleniem Kii Sportage. Zainteresowanie modelem jest tak duże, że zakłady produkcyjne w Żylinie, ledwo nadążają z montażem kolejnych egzemplarzy. Ogromna konkurencja w segmencie kompaktowych crossoverów nie robi na Koreańczykach większego wrażenia. Bliźniaczy Hyundai ix35 również na brak uwagi ze strony konsumentów narzekać nie może.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Stylistyka prezentowanego samochodu należy do wyjątkowo udanych. Odważne kształty przyciągają ciekawskie spojrzenia przechodniów, natomiast szlachetne detale w postaci chromowanych elementów i LED-owego oświetlenia do jazdy dziennej, dodają popularnej Kii nieco więcej dostojności. Poza tym, pojazdowi nie da się odmówić masywności, która potrafi obudzić w użytkowniku poczucie bezpieczeństwa. Małe powierzchnie przeszklone i delikatnie opadający ku tyłowi dach, mogą nawiązywać delikatnie do sportowych konstrukcji.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Zupełnie inny klimat zastajemy po zajęciu miejsca wewnątrz auta. Mimo, iż projektowi wnętrza trudno cokolwiek zarzucić, tak nie da się chyba oprzeć stwierdzeniu, że mocno tam „wieje nudą”. Przedział pasażerski zdominowały czarne i jednocześnie smutne materiały wykończeniowe, natomiast sam ich design zdecydowanie odstaje od tego zewnętrznego. Projektantom zabrakło nieco finezji. Podobnie ma się rzecz z jakością tworzyw. Przydałoby się trochę więcej miękkich w dotyku plastików, jakże typowych dla tego segmentu.
Wydając na nowy samochód przynajmniej 70 tysięcy złotych, właśnie tego się spodziewamy w kabinie. Na szczęście spasowanie poszczególnych elementów zasługuje na słowa uznania i nie wykazuje jakichkolwiek oznak niedokładności w montażu podczas jazdy. Nic nie skrzypi i nie stuka, za to podróżujący mogą odciąć się od świata za oknami bardzo dobrym wygłuszeniem powierzchni blaszanych.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Niewiele gorzej przedstawia się obraz przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu. Z uwagi na rozmiary kabiny zbliżone do większości klasycznych kompaktów, komfortową pozycję przyjmie czwórka dorosłych osobników. Na całkiem obszernych i wszechstronnie regulowanych fotelach każdy poczuje się wygodnie, natomiast kanapa zapewni odpowiednią ilość miejsca zarówno nad głową jak i przed nogami.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Za drugim rzędem siedzeń wygospodarowano 465-litrowy bagażnik o satysfakcjonującej ustawności. Cieszy możliwość położenia oparć za sprawą jednego ruchu ręki. Proste rozwiązania znaczącą wpływają na zadowolenie z codziennej eksploatacji. Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na wyposażenie Sportage. Koreański producent oferuje potencjalnemu nabywcy wszystko to, co umili mu powszednie dojazdy do pracy i weekendowe wyjazdy na zasłużony wypoczynek.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Poza automatyczną klimatyzacją dwustrefową, możemy domówić panoramiczny dach, zaawansowany system multimedialny z dużym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, lub też napęd na obie osie. Kiedyś to było nie do pomyślenia w samochodach z Dalekiego Wschodu, zaś dziś taka sytuacja już nikogo nie wprowadza w osłupienie.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Prezentowany egzemplarz został wyposażony w wysokoprężny silnik dwulitrowy o mocy 136 koni mechanicznych. To największy pojemnościowo motor, ale nie najmocniejszy. Obecnie w ofercie widnieje jeszcze wariant generujący aż 184 KM. Niemniej, słabsza odmiana również świetnie sprawdza się w koreańskim crossoverze. Może ona współpracować z manualną 6-stopniową przekładnią lub automatyczną. Z pełnym przekonaniem polecamy 6-biegową opcję z uwagi na większą frajdę operowania lewarkiem o precyzyjnej drodze prowadzenia.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Jednostka napędowa sprzężona z powyższym mechanizmem nie tylko żwawo przyspiesza, ale też zadowala się umiarkowanym apetytem na paliwo. W mieście bez trudu można osiągnąć wyniki nieznacznie przekraczające 8 litrów, zaś w terenie niezabudowanym należy liczyć się z wartościami rzędu 6-7 litrów. Przy masie samochodu oscylującej w granicach 1500 kilogramów i znacznych oporach powietrza stawianych przez wysoką karoserię, to bardzo przyzwoite rezultaty.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Istotnym też faktem jest zachowanie silnika w różnych warunkach. Najbardziej powinniśmy go docenić w długich wypadach zamiejscowych. Diesel chętnie nabiera prędkości od najniższych obrotów niezależnie od obciążenia, dzięki czemu nie musimy zbyt często sięgać do drążka zmiany biegów chociażby podczas dynamicznego manewru wyprzedzania.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  testKia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Równie dużo pochwał zbiera układ jezdny. Mimo, iż został raczej nastawiony na wysoki komfort pokonywania kolejnych kilometrów, to nie można mu odmówić sportowego zacięcia. W Kii polubimy ciasne zakręty, choć do precyzji Volkswagena Tiguana trochę jej jeszcze brakuje. Stabilne zachowanie na drodze warunkuje także opcjonalny napęd na obie osie. Za 8 tysięcy złotych łatwo zwiększyć bezpieczeństwo, ale trzeba też wiedzieć, iż nie skorzystamy z niego zbyt często. Mechanizm włącza do gry tylną oś tylko wtedy, gdy nastąpi utrata przyczepności. W każdych innych warunkach, nie zauważymy nawet jego obecności.
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD  -  test
Sportage powoli urasta do miana bestsellera. Ogromne zainteresowanie nie bierze się z niczego. To pełnowartościowy crossover rzucający rękawice takim tuzom jak Toyota RAV4, czy Nissan Qashqai. Ceny zaczynają się od 68 tysięcy za wersję z silnikiem benzynowym. Testowany egzemplarz to wydatek rzędu 100 tysięcy. Niemało, ale konkurencja ceni się jeszcze wyżej.

Podstawowe dane techniczne:
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD
Silnik: 1998 cm3
Moc: 136 KM przy 4000 obr/min
Moment obrotowy: 314 Nm w przedziale 1800-2500 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4440/1855/1645 mm
Rozstaw osi: 2640 mm
Masa własna: 1525 kg
Średnia emisja CO2: 149 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 11,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Spalanie:
Miasto: 6,2 (8,2 w teście)
Trasa: 5,1 (6,7 w teście)
Cykl mieszany: 5,7 (7,5 w teście)

Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid na torze Gotland Ring


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD - pożądany towar - nasz test

Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD - pożądany towar - nasz test
nick 2012-06-21 20:51
Czy ten model ma turbinę?