Portal V10 » Prezentacje / testy » Honda Civic Type R - Zabawka nacechowana sportem - nasz test
Honda Civic Type R - Zabawka nacechowana sportem - nasz test
2016-08-25 - P. Mokwiński Tagi: Honda, Honda Civic, Honda Civic Type R, Hot Wheels
Jeśli lubicie kino akcji osadzone w realiach japońskich, ten samochód powinien Wam przypaść do gustu. Najmocniejszy w historii Civic po raz pierwszy otrzymał turbodoładowanie i wreszcie jest w stanie konkurować z Fordem i Volkswagenem. Wygląd nadwozia przyciąga mnóstwo spojrzeń i daleko mu do konserwatywnego Golfa lub Leona.
Type R wygląda niczym auto wyciągnięte z kreskówki lub filmu o japońskich drifterach. Ma potężny spojler, 19-calowe koła w kolorze antracytowym i charakterystyczny przód ze sporych rozmiarów osłoną chłodnicy. Niewiele jest osób, które się za nim nie obejrzą. Z uwagi na lepsze chłodzenie, konstruktorzy zdecydowali się poszerzyć przednie nadkola i umieścić w nich wloty powietrza. Pakiet stylizacyjny uzupełniają nakładki na progi i czarny dyfuzor z czterema koncówkami układu wydechowego. Honda próbuje w ten sposób oznajmić wszem i wobec, że z nią nie ma żartów.
Oryginalna, wręcz przerysowana stylizacja nadwozia ma swoją kontynuację wewnątrz. Wystarczy otworzyć drzwi, aby przekonać się, że japońscy inżynierowie podeszli do tematu bardzo poważnie. Największe wrażenie w kabinie robią mocno wyprofilowane fotele z regulacją manualną. Łatwo w nich dopasować odpowiednią pozycję i cieszyć się ze świetnego trzymania ciała. To dedykowany produkt Recaro. Jedyną ich bolączkę stanowi tylna, twarda obudowa. Pasażerowie kanapy muszą uważać na kolana.
Sporo dobrego powiemy też o obszytej skórą, trójramiennej kierownicy. Pewnie leży w dłoniach, a czerwone wstawki ożywiają wnętrze. Lewarek zmiany biegów został zapożyczony z NSX-a z 2002. Ma bardzo krótki skok (4 cm), a kolejne przełożenia wchodzą z wyczuwalnym oporem. Zestaw uzupełniają aluminiowe nakładki na pedały i wskaźniki, które za pomocą diod informują o zbliżaniu się do niebezpiecznych dla silnika obrotów i konieczności zmiany biegu na wyższy. Na jednym z wyświetlaczy wpisano grafikę z przeciążeniami i najlepszymi czasami na torze.Jakość materiałów wykończeniowych jest nieco lepsza, niż w „zwykłym Civicu. Skóra na kierownicy, alcantara na fotelach i aluminium na lewarku zmiany biegów sprawiają bardzo dobre wrażenie. Nieco gorzej ma się rzecz z tworzywami na drzwiach i na panelu wokół sterowania automatyczną klimatyzacją. Drażnić może też niespójna kolorystyka poszczególnych wyświetlaczy. Do tego grafika nie jest jest najwyższych lotów. Pozytywnie za to zaskakuje ilość miejsca w dwóch rzędach. Czworo dorosłych osób nie powinno mieć problemu z pokonaniem kilkuset kilometrowej trasy. Warto też dodać, że kanapa składa się w nietypowy, lecz bardzo praktyczny sposób. Siedzisko unosi się do góry, tworząc przestrzeń niedostępną dla konkurencyjnych aut kompaktowych. Bagażnik ma regularne kształty, wysoki próg załadunku i mieści aż 475 litrów. Po złożeniu oparcia asymetrycznej kanapy, jego pojemność wzrasta do 1214 litrów.Wiele jest osób, którym nie spodobała się polityka Japończyków związana z modelem Type R. Chodziło im głównie o przerysowany wygląd i zastosowanie po raz pierwszy w historii turbosprężarki. Praktyka pokazuje, że nie mają oni racji, a rozwiązania Hondy znajdują argumenty w podczas jazdy. Wszystkie wloty powietrza, nakładki na progi, zderzaki, a także ogromny spojler mają gwarantować możliwie optymalną aerodynamikę. Sportowy zestaw uzupełnia dopracowany układ jezdny z turbodoładowany motorem o pojemności dwóch litrów. Generuje 310 koni mechanicznych i 400 Nm. W porównaniu do wolnossącego poprzednika, maksymalny moment obrotowy dostępnych jest już od 2500 obr./min, co wyraźnie przekłada się na elastyczność.W Civicu trudno wyczuć turbodziurę, a silnik chętnie współpracuje z prawą nogą kierowcy już od 2 tys. obr./min. Najlepiej się jednak czuje, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy 5 tysięcy. Wówczas delikatnie basowy dźwięk staje się bardziej donośny, a plecy pasażerów coraz mocniej dociskane do oparć foteli Recaro. Najmocniejsza w segmencie przednionapędówka lepiej od konkurencji radzi sobie z przenoszeniem momentu na asfalt. Oczywiście pod warunkiem, że mamy do czynienia z suchą nawierzchnią. Na dwóch pierwszych biegach elektronika pomaga w utrzymaniu przyczepności i dość skutecznie niweluje buksowanie. Gorzej na mokrym, gdzie o dobrą trakcję trudno.Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi aż 270 km/h. Dzięki niskiej pozycji za kierownicą i skutecznie trzymających ciało fotelach wydaje się, że Honda jest znacznie szybsza. Mocy nie brakuje zarówno w mieście, jak i na autostradzie przy prędkościach rzędu 160-180 km/h. Zadyszka pojawia się dopiero przy 200 km/h. Układ kierowniczy precyzyjnie oddaje położenie kół, a zawieszenie nie jest przesadnie sztywne, dzięki czemu Hondą można jeździć na codzień. Uważać trzeba natomiast na koleiny i poprzeczne nierówności. Wówczas auto staje się nerwowe i potrafi przeskoczyć na sąsiedni pas ruchu. Warto mocno trzymać kierownicę. Zużycie paliwa? W trasie około 8 litrów, a w mieście od 12 do 20.146 800 złotych trzeba wydać na Civica w najmocniejszym w historii wydaniu. Osadzono go na 19-calowych obręczach i wyposażono we wszystko, co niezbędne podczas sportowej, jak i w miarę komfortowej eksploatacji. Cena na tle rywali nie przedstawia się atrakcyjnie. Najgroźniejszy konkurent w postaci Seata Leona Cupry kosztuje „zaledwie” 123 400 zł (290 KM i napęd na przednią oś). W salonie hiszpańskiej marki będziemy musieli jednak dopłacić za dodatki, które w Hondzie dostaniemy w standardzie.Type R daleki jest od konserwatyzmu, jaki spotkamy w Golfie R, czy wspomnianym Seacie. Inżynierowie zaprojektowali bardzo wyrazisty samochód, obok którego trudno przejść obojętnie. Wyposażono go w najlepiej funkcjonującą manualną skrzynię na rynku i charakter, którego mogą pozazdrościć konkurenci. Z drugiej jednak strony, rodzinna wyprawa wakacyjna nie będzie tak komfortowa jak w Volkswagenie, czy Cuprze.Podstawowe dane techniczne:
Honda Civic Type R
Silnik: 1996 ccm
Moc: 310 KM przy 6500 obr./min
Systemowy moment obrotowy: 400 Nm w przedziale 2500-4500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4390/1878/1466 mm
Rozstaw osi: 2594 mm
Masa własna: 1382 kg
Średnia emisja CO2: 170 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 5,7 sekundy
Prędkość maksymalna: 270 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,4 (13,5 w teście)
Trasa: 6,1 (8,2 w teście)
Cykl mieszany: 7,3 (10,2 w teście)
Honda Civic Type R
Silnik: 1996 ccm
Moc: 310 KM przy 6500 obr./min
Systemowy moment obrotowy: 400 Nm w przedziale 2500-4500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4390/1878/1466 mm
Rozstaw osi: 2594 mm
Masa własna: 1382 kg
Średnia emisja CO2: 170 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 5,7 sekundy
Prędkość maksymalna: 270 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,4 (13,5 w teście)
Trasa: 6,1 (8,2 w teście)
Cykl mieszany: 7,3 (10,2 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Honda Civic Type R - Zabawka nacechowana sportem - nasz test
Podobne: Honda Civic Type R - Zabawka nacechowana sportem - nasz test
Honda Civic Type R Limited Edition - lżejszy i ostrzejszy wariant hot-hatcha »
Honda Civic Cyber Night Japan Cruiser 2020 - współczesna interpretacja pierwszego Type R »
Honda Civic Type R - japoński hot-hatch przeszedł lifting »
Honda Access zapowiada współczesne wersje s2000 i pierwszego Civica Type R »
Podobne galerie: Honda Civic Type R - Zabawka nacechowana sportem - nasz test
Honda Civic Type R - europejska wersja hot-hatcha »
Honda Civic Type-R na legendarnym Nurburgringu »
Honda Civic 2019 - prezentacja odświeżonego sedana i coupe »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Honda
Newsletter
Galerie zdjęć