Portal V10  »  Aktualności  »  BMW 123d - nowy wymiar dynamiki
BMW 123d

BMW 123d - nowy wymiar dynamiki

2007-07-10 - K. Lewandowski     Tagi:

Zielone światło dla kolejnego wyjątkowego silnika wysokoprężnego BMW: w BMW serii 1 debiutuje trzeci wariant nowej generacji czterocylindrowych silników wysokoprężnych. Nowa jednostka napędowa BMW 123d fascynuje sportową elastycznością i bezkonkurencyjnie niskim w tym przedziale mocy zużyciem paliwa. Przy pojemności 2,0 l nowy czterocylindrowy silnik osiąga moc 150 kW/204 KM oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Wariant 3-drzwiowy BMW 123d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s (wariant 5-drzwiowy w 7,0 s). Średnie zużycie paliwa obydwu wariantów w cyklu pomiarowym UE to 5,2 l na 100 km, a emisja CO2 wynosi 138 g/km. Tym samym BMW 123d jest pierwszym samochodem seryjnym o mocy powyżej 200 KM, którego emisja CO2 jest mniejsza niż 140 g/km.

Nowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny wyposażony jest w aluminiową skrzynię korbową, doładowanie Variable Twin Turbo (VTT) i wtrysk Common Rail trzeciej generacji, w której piezowtryskiwacze wtryskują paliwo do komór spalania pod ciśnieniem 2000 bar. Środki zwiększające wydajność zastosowane w otoczeniu silnika, jak odzysk energii podczas hamowania, czy funkcja Auto Start Stop, dodatkowo poprawiają parametry spalania i emisji spalin.

Opracowany przez BMW układ Variable Twin Turbo (VTT) zaprezentowany został po raz pierwszy w najmocniejszym sześciocylindrowym silniku wysokoprężnym w BMW serii 5. Obecnie jednostka ta o mocy 210 kW/286 KM wprowadzona została z sukcesem w kilku seriach. Teraz układ Variable Twin Turbo debiutuje w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym.

Układ turbodoładowania Variable Twin Turbo składa się z jednej małej i jednej dużej turbosprężarki. Mała sprężarka reaguje ze względu na mniejszą bezwładność już przy obrotach niewiele przekraczających bieg jałowy. Przy wyższych obrotach do akcji wkracza dodatkowo duża turbosprężarka. Dzięki takiej konfiguracji efekt turbodoładowania pojawia się bez opóźnienia. Już przy lekkim naciśnięciu pedału gazu odczuwalne jest dynamiczne przyspieszenie.




źródło: BMW

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

BMW 123d - nowy wymiar dynamiki