Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Audi S5 - Mocne serce w niepozornym opakowaniu - nasz test
Audi S5 2017 - test

Audi S5 - Mocne serce w niepozornym opakowaniu - nasz test

2017-07-06 - P. Mokwiński     Tagi: Audi S5, Audi A5, Audi, Test
Audi stawia na dyskrecję. Przed debiutem RS5, to S5 stanowi najmocniejszą propozycję. Ma mocne serce i jedynie kilka detali, które wskazują na sportowe doznania. Potrafi być też komfortowym i funkcjonalnym autem na co dzień.

Jak odróżnić S5 od podstawowych wersji A5? Dwudrzwiowe nadwozie okraszono skromnymi detalami. Z boku potencjał auta zdradzają jedynie srebrne lusterka i dyskretny znaczek na błotniku. Podobny umieszczono w sporych rozmiarów grillu. Wnikliwe oko dostrzeże też delikatnie przeprojektowane zderzaki i dyfuzor, w który wszczepiono cztery niezależne końcówki układu wydechowego. Audi seryjnie opuszcza fabrykę na 18-calowych obręczach z oponami w 245/40. Można jednak zwiększyć średnicę do 19, a nawet 20 cali. Za te największe trzeba zapłacić blisko 9 tysięcy złotych.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Z zewnątrz A5 mocno nawiązuje do poprzednika. Wynika to z tego, że sylwetka modelu mającego debiut przeszło 9 lat temu, bardzo wolno się starzeje. To wciąż jedno z najlepiej wyglądających coupe w swojej klasie. Dużo więcej zmian przeprowadzono w kabinie. Kokpit zaprojektowano na nowo. Jest lżejszy i utrzymany w minimalistycznym duchu. Do tego wykonany z bardzo wysokiej jakości materiałów. Klient może sobie zażyczyć wstawek ze szczotkowanego aluminium, włókna węglowego, alcantary lub skóry.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Dobre wrażenie robią też multimedia. Centralną część zdominował 8,3-calowy ekran z przejrzystą grafiką i rozbudowanym menu. Do jego obsługi oddelegowano pokrętło zlokalizowane między fotelami. Automatyczną klimatyzację można regulować w trzech strefach, dostęp do samochodu następuje bezkluczykowo, a pokład wzbogacono wieloma udogodnieniami elektronicznymi. Ciekawie prezentuje się wirtualny zestaw wskaźników. Ma zmienną grafikę i wysokie nasycenie kolorami. Identyczny zastosowano w TT i A4. W zależności od preferencji kierowcy, może pokazywać duży obrotomierz i wskazania komputera pokładowego, a obok prędkościomierz lub wielką mapę nawigacji.
System multimedialny wymaga dopłaty w wysokości 8400 zł. Za kamerę cofania trzeba zapłacić 2500 zł. Fotele z elektryczną regulacją w kilku płaszczyznach i pamięcią ustawień to wydatek rzędu 2630 złotych. Zdecydowanie warty swej ceny. Oparcie ze zintegrowanym zagłówkiem bardzo dobrze wyprofilowano i dodatkowo wyposażono w podgrzewanie i masaż. Podajnik pasów bezpieczeństwa jest seryjny.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Wbrew pozorom, miejsca w środku nie brakuje. Z przodu jest go bardzo dużo, a z tyłu wystarczy dla osób o wzroście do 185 centymetrów. Dwuosobową kanapę nieźle wyprofilowano i wygospodarowano sporo przestrzeni przed kolanami i na wysokości barków. Dynamicznie opadająca linia dachu będzie przeszkadzać pasażerom przekraczającym 190 cm. Utrudniony jest natomiast dostęp do drugiego rzędu. Trzeba się trochę nagimnastykować, bo otwór między fotelem a środkowym słupkiem jest dość mały. Bagażnik ma regularne kształty i bardzo przyzwoitą pojemność. Zmieści 465 litrów, co w tej klasie stanowi niezły wynik.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Jeszcze 6 lat temu S5 napędzał 8-cylindrowy silnik w układzie widlastym. W 2012 wprowadzono doładowane V6 i tak zostało do dziś. Pod maską S5 zamontowano 3-litrowy motor benzynowy o mocy 354 koni mechanicznych i 500 Nm dostępnych w zakresie 1370-4500 obr./min. Jednostka brzmi aksamitnie, a trybie Comfort niemal jej nie słychać. Budzi się po przełączeniu na Dynamic. Wtedy z układu wydechowego zaczynają dobiegać basowe pomruki, a przy zmianie biegów przy wyższych prędkościach obrotowych, wyraźne strzały. Dźwięk zestrojono jednak tak, by nie przeszkadzał podczas długich tras i nie włączał alarmów na osiedlowych parkingach.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Audi wyposażono w napęd na obie osie i sprzężono z 8-stopniowym automatem. Skrzynia błyskawicznie zmienia przełożenia. Można to robić również sekwencyjnie lewarkiem lub łopatkami przytwierdzonymi do wielofunkcyjnej kierownicy. Setka pojawia się na liczniku po 4,7 sekundy, a 200 km/h wskoczy po 17,5. To wartości, których nie powstydziłyby się słabsze odmiany Porsche 911. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Niezależnie od szybkości i obciążenia, Audi ochoczo współpracuje z prawą nogą kierowcy. W trybie sportowym utwardza się zawieszenie i zwiększa precyzja układu kierowniczego. Wzrasta też spalanie. W cyklu miejskim trzeba się liczyć z wynikami na poziomie 12-15 litrów. Podobnie na autostradzie. W spokojnej trasie, komputer pokładowy wskaże około 8 litrów. Mimo, że 4x4 preferuje tylną oś, to S5 prowadzi się jak po sznurku. Trudno wyprowadzić je z równowagi, a w sytuacjach, gdzie balansujemy na granicy praw fizyki, do akcji wkroczy wydajna elektronika. Po wybraniu ikonki Comfort, staje się bardziej potulne. Całkiem nieźle filtruje nierówności i skutecznie odcina przedział pasażerski od świata zewnętrznego. Nawet przy 160-180 km/h, w kabinie panuje przyjemna cisza.
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Na tle konkurentów, S5 jest drogie. Za nieźle wyposażoną, ale podstawową konfigurację trzeba zapłacić 308 800 złotych. Doposażenie do poziomu widocznego na zdjęciach, wywinduje cenę do 420 tysięcy. W tym wymagającym segmencie, najtańsze jest BMW 440i - 248 tysięcy. Mercedesa C 43 AMG wyceniono na 288 800 zł. Po zrównaniu wyposażenia, różnice zmaleją, ale Audi wciąż pozostanie najdroższe. Pozostaje więc kwestia preferencji. Niemieckie coupe w udany sposób godzi sporą dawkę sportu z wystarczającym komfortem, pozwalającym wygodnie eksploatować je na co dzień.

Podstawowe dane techniczne:

Audi S5 3.0 TFSI
Silnik: 2995 ccm
Moc: 354 KM przy 5400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  500 Nm w przedziale 1370-4500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 6, w układzie widlastym
Wymiary (dł./szer./wys.): 4692/1846/1368 mm
Rozstaw osi: 2765 mm
Masa własna: 1615 kg
Średnia emisja CO2: 166 g/km
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test
Osiągi:
0-100 km/h: 4,7 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,8 (13,2 w teście)
Trasa: 5,8 (8,5 w teście)
Cykl mieszany: 7,3 (10,8 w teście)
Audi S5 2017 - testAudi S5 2017 - testAudi S5 2017 - testAudi S5 2017 - testAudi S5 2017 - test



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Audi S5 - Mocne serce w niepozornym opakowaniu - nasz test