Portal V10  »  Warsztat  »  Amortyzator - za co odpowiada i jak rozpoznać usterkę?

Amortyzator - za co odpowiada i jak rozpoznać usterkę?

2021-05-26 - V10.pl     Tagi:

Amortyzator, element nadwozia to część samochodu, która ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróży. Dzięki niemu czujemy się komfortowo nawet na nierównej drodze. Oczywiście z czasem także ulega zniszczeniu i trzeba go niezwłocznie wymienić, kiedy przyjdzie ten moment.

Za co odpowiada amortyzator?
Podstawowym zadaniem amortyzatora jest tłumienie nierówności drogi, co znacznie umila podróż wszystkim pasażerom. Oprócz absorbowania drgań amortyzatory utrzymują w odpowiedniej pozycji sprężynę zawieszenia, co sprawia, że pojazd nie buja się w trakcie jazdy i ma zapewnioną dobrą przyczepność opon do drogi, co pomaga mu w skręcaniu oraz wpływa na drogę hamowania. Każdy samochód ma cztery amortyzatory - jeden amortyzator na jedno koło.

Jak działa amortyzator?
Do swojej pracy amortyzatory wykorzystują ciecz roboczą, która tłumi drgania. Amortyzatory można podzielić na 2 rodzaje w zależności od wykorzystywanej cieczy roboczej. Mamy amortyzatory gazowe (znane również pod nazwą amortyzatory jednorurowe) oraz amortyzatory olejowe (inaczej amortyzatory dwururowe).

Amortyzator olejowy czy amortyzator gazowy?
Amortyzatory olejowe dobrze sprawdzają się w mieście, ale nie nadają się do szybkiej jazdy, ponieważ spienienie oleju spowodowane dynamiczną jazdą po nierównościach przyczynia się do utraty właściwości amortyzatorów. Mimo że są tańsze od amortyzatorów gazowych, to jednak amortyzatory gazowe są najczęściej wybierane przez kierowców. Amortyzatory gazowe zadowalają nie tylko miejskich kierowców, ale również tych kierowców, którzy lubią dynamiczny styl jazdy.

Objawy usterki
Najbardziej będzie zauważalny brak komfortu, ale nie jest to priorytet - trzeba wiedzieć, że uszkodzone amortyzatory także wpływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy. Oprócz silnego kołysania nadwozia na nierównej drodze będzie odczuwalny brak stabilności pojazdu i przechylanie się pojazdu na boki podczas skręcania. Kierowca musi też szybko zareagować, jeśli zauważy wycieki oleju z amortyzatorów. Z powodu awarii nie tylko wydłuża się droga hamowania (mimo że hamulce nie są uszkodzone), ale także może zostać zakłócona praca ABS-u lub EPS-u. Niesprawne amortyzatory mogą spowodować drgania reflektorów i tym samym oślepić kierowców z naprzeciwka.

Jak sprawdzić, czy amortyzator jest uszkodzony?
Jeśli podejrzewasz, że Twój amortyzator jest uszkodzony, możesz to sprawdzić w bardzo łatwy sposób. Wystarczy, że energicznie przyciśniesz maskę i bagażnik w okolicach każdego z kół. Jeśli Twój samochód nie wraca do oryginalnej pozycji, ale zaczyna się kołysać, to oznacza, że amortyzator jest wadliwy.

O czym należy pamiętać przy wymianie?
Nigdy nie wymieniaj tylko jednego amortyzatora. Amortyzatory należy wymieniać parami na jednej osi. Oprócz nich warto wymienić elementy, które współpracują z amortyzatorami, na przykład osłony amortyzatora, poduszki, odboje amortyzatora i łożysko. Wymiana tych części przedłuży żywotność nowego amortyzatora.
Wymiana może okazać się dość kosztowną operacją. Amortyzatory przednie są droższe od tych tylnych, do tego też trzeba doliczyć górne mocowania amortyzatorów, a także ewentualny koszt wymiany elementów współpracujących z amortyzatorami. Najlepiej postawić na amortyzatory od zaufanych i sprawdzonych producentów, które mogą być droższe, ale będą o wiele trwalsze od tanich zamienników.

Jaka jest żywotność amortyzatorów?
Nowe amortyzatory nie mają określonej żywotności. Szacuje się, że amortyzatory są w stanie wytrzymać od 80 000 do 100 000 kilometrów. Niektórzy producenci zalecają, aby je wymieniać po przejechaniu 80 000 kilometrów: dokładne zalecenia możesz znaleźć w instrukcji obsługi swojego pojazdu. To, ile amortyzatory wytrzymują, zależy w dużej mierze od stanu nawierzchni drogi oraz stylu jazdy kierowcy. Zła, wyboista droga i agresywny styl prowadzenia pojazdu powodują szybsze zużycie amortyzatorów. Oprócz tego na stan amortyzatorów wpływają również takie czynniki jak śnieg, lód, woda, sól drogowa, błoto. Kierowca nie ma wpływu na te czynniki, ale sam / sama też może wiele zdziałać. Jeśli mu / jej zależy, żeby amortyzatory jak najdłużej wytrzymały, powinien / powinna je chronić przed uszkodzeniami mechanicznymi, to znaczy należy uważać na krawężniki, unikać dynamicznej jazdy po nierównej drodze, zwalniać na progach spowalniających. Te działania również wpłyną pozytywnie na inne części samochodu, na przykład hamulce i opony.




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Amortyzator - za co odpowiada i jak rozpoznać usterkę?